torsdag den 24. maj 2012

Hverdagspoesi


Ved at have fokus på de nære ting, finder jeg øjeblikke af lykke. Små sanselige hverdagsoplevelser. Jeg nyder at beskrive dem. Forlænge dem. Dvæle. Lyset, der forsigtigt kigger gennem sprækkerne i persiennen en sommermorgen. Lyden fra kaffemaskinen, duften af kaffe, der breder sig i køkkenet, bare fødder i sandaler. Jordforbindelse. En lille slags lykke.
Har du prøvet at lege med lydene? Lyset? Det, der strømmer imod dig. Tager du imod? Gør du noget med det, lader du det opfylde dig og berige dig?

Når jeg løfter blikket og ser mig omkring, ser jeg et smukt og frodigt majlandskab. Jeg ser bladene glitre i vinden, kærtegnet af solen og det skarpe lys, der kun findes på denne årstid. Jeg ser fugle, som kredser i horisonten. Skyer. Og jeg ser sommerfugle.  Skønhed og flot symbolik. Naturlig perfektion af dimensioner.

Herfra går min vej ud i verden. At dvæle i morgenen, lade sig kysse af lyset og indsnuse duften af kaffe længe inden man tager den første tår, er en gave så simpel og så god, at den ikke fås meget bedre. Og sådan er livet fuld af gaver. Hvis man vil.

Hverdagen. Detaljen. Ved at være opmærksom på hver eneste detalje i øjeblikket kan jeg fastholde et forunderligt strejf af lykke, der hænger ved. Jeg kan tage det med mig ud i dagen. Give det videre.

Jeg bliver mildere og mere rummelig, når jeg har drukket hverdagspoesi.  

9 kommentarer:

  1. Hvis man koncentrerer sig og har ro, kan lydene være overvældende. :-) Det er et dejligt billede på en rolig morgen med tid til at mærke omgivelserne i et tempo, hvor sanserne kan få lov til at folde sig ud.
    I øjeblikket er det helt vidunderligt at starte turen til arbejdet med at cykle gennem skoven, hvor fuglene kvitrer om kap, solen spiller på de lysegrønne bøgeblade og hvor man - hvis man er heldig - lige når at se et rådyr i øjnene, inden den springer ind mellem træerne. :-)
    En god dag til dig.
    Knus :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må være en skøn måde at transportere sig selv til arbejde på - at cykle gennem skoven! :) Når man skynder sig langsomt, når man ofte ligeså hurtigt frem, men man har noget helt andet med sig videre. En slags cyklende mindfulness i dit tilfælde! :)

      Knus tilbage

      Slet
    2. Det er også virkelig dejligt. Jeg tænker altid inden start, at jeg har tid nok, at jeg kan cykle stille og roligt, og det er så mit udgangspunkt og intention. Jeg synes også, at jeg nyder det hele i ro og fred, men ved ankomsten 15 km senere har jeg ofte kørt lige så hurtigt (og nogen gange hurtigere) end om eftermiddagen. Så cyklende mindfulness? Ja, det tror jeg.
      Knus og god søndag :-)

      Slet
  2. Dette var vakkert skrevet. Viktig og fint! Det er mye glede å finne i hverdagen - ofte i de små tingene. Jeg er innom bloggen din for første gang - og her må jeg si jeg likte meg. Kommer definitivt igjen :) God klem og god uke videre ønskes deg!! .)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Så hyggeligt at du kom forbi, så fandt jeg også dig! :) Og du skal være velkommen tilbage så tit du har tid og lyst!

      Klem tilbage

      Slet
  3. Det er så med fx liljekonvallerne, som lige er sprunget ud og sender bølger af vellugt ind gennem huset. Da jeg kørte gennem Nordsjælland ved middagstid var Arresø spejlblank. Jo, der er mange små øjeblikke at glædes over :-) Klem og en dejlig aften til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Og der er dejligt i Nordsjælland! :) Som du skriver, meget at glæde sig over, når man åbner for sansesluserne.

      God solskinsdag. Klem.

      Slet
  4. Om man har kommet dit at man virkelig finner lykke i hverdagslivets små gleder - ja, da har man kommet langt :-)

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg også, gode Siv! :)

      Klem tilbage.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.