tirsdag den 1. maj 2012

En vej og maj


Jeg vågnede før uret. Det hænder ofte for mig om sommeren. Og nu skriver jeg sommer helt uden at tænke over det, men er der ikke noget særligt sommerligt over den første dag i maj? Når solen skinner fra en skyfri himmel og fuglene synger skønsang, inden en vis herre har fundet sine sko?

Jeg stod op. Uret fik slet ikke lejlighed til at give lyd fra sig, jeg slukkede det og gik en tur ud i morgenen med hundene. Frisk sprød luft kom mig i møde, en smule kølig, men ikke koldere end i sig selv et løfte om godt og varmt vejr senere på dagen. Det kan mærkes. Den måde træerne forsigtigt bevæger sig i vinden, græsset, der dugvådt spejler sig i himlen. Det er vokset siden i går. Markerne er blevet grønnere og hvert skridt op af markvejen afspejlede en vis kådhed. Jeg kunne blive ved med at gå, tænkte jeg, men skulle tilbage og hente næste hund. Og så kaffe!

Jeg er på vej. Jeg har taget det første skridt ind i sommeren og går en lysere tid i møde. Sådan er det bare. Jeg lægger vinteren bag mig og smider endda melankolien over borde, selvom jeg nu har lært at den er sundhedstegn. Den overlever. Heldigvis. Den kommer tilbage og er pludselig om bord igen, når skibet er sejlet godt ind i efteråret og har fundet de vande. Men det skal vi ikke tale om nu. Den tid, den glæde.

Havet ligger spejlblankt som en blå dug under åben himmel. Mågerne kredser om mit gode skib og følger mig på vej. Vi sejler mod dag to på det kursus, jeg deltager i.

Hvis vejen ligger synlig og klar foran dig, er det sandsynligvis ikke din vej. Det læste jeg et sted. Derfor er jeg ret sikker på, at jeg er på rette vej, for det jeg ser, ser jeg slet ikke i ordets egentlige forstand. Jeg mærker det.

Men noget er sket. Jeg er begyndt at blive min vej. Og hvad jeg egentlig mener med det, vil jeg fortælle om en anden dag, for nu skal jeg så sandelig i bad og gøre mig klar. 

Billedet er lånt hos healingwitheart.

10 kommentarer:

  1. Herlig Lene! Det er sant det...nå går vi mot sommer :)
    Jeg ELSKER mai...kanskje fordi jeg har bursdag i mai? Hehe...men det er også noe med at alt våkner til liv i løpet av måneden! Folk blir lettere til sinns og befinner seg mer utendørs og naturen blomstrer opp!

    Går du tur med en hund av gangen??

    Nyt 1.mai!! Er det fridag i Danmark også?
    Klem Einy

    SvarSlet
    Svar
    1. Einy, både og, 1. maj er ikke fridag for alle i Danmark. Kun for "arbejdere", ikke funktionærer. Selv har jeg været på kursus i dag.

      Ja, jeg går som regel med en hund af gangen. Det er jeg nødt til efter min bækkenskade. Jeg tåler ikke uheld af den slags, der kan opstå, når hunde trækker voldsomt og slet ikke i hver sin retning! ;) Men jeg kan godt daffe af sted med Josie og Aimee sammen. De kan gå løs herude!

      God aften til dig. Klem.

      Slet
  2. Mai, ja... den bringer så mangt... Her har den bragt oss enda mer snø, men håpet er fremdeles grønt, og håpet om en sommer kan ingen ta fra oss!

    Så ha en fortsatt god maidag.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Huff, sne, nej ikke første maj, vel? Men sådan er det. Snart er våren hos jer også! :) Klem.

      Slet
  3. 1.mai skulle bli den dagen hittil i år hvor snøen var perfekt til å bygge snømann! Kan kontrastene bli større, egentlig?? Tror ikke det.

    Ønsker deg en herlig vårdag, jeg har resignert og holder meg inne med Min Kamp1.
    Klem fra LK

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænk engang, ja, sne 1. maj! Men ungerne er vel glade! :) Mærkeligt at vi har så store (og flotte) kontraster i Skandinavien. Men der er langt fra hvor jeg bor, i Danmark, og til det nordlige Norge! :)

      God aften til dig. Klem.

      Slet
  4. Her skinner sola og våronna er snart ferdig;)
    Veien...den blir vel til mens du går:)
    Ha en fin maidag videre, klem fra mæ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vejen bliver til, mens jeg går, absolut. Og jeg bliver til vejen! ;)

      God aften. Klem.

      Slet
  5. Deilig med Mai og sommar - vi merker den her hos oss også. Idag har vi beisa garasje - tungt arbeid men det må til. Men viss man tar litt no og litt då - så blir det ein leik. Klem

    SvarSlet
  6. Maj er en skøn måned. Jeg kan slet ikke få nok af foråret og i går og i dag har det været aldeles skønt ;) god aften til dig. knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.