lørdag den 14. april 2012

Tango


Jeg vågnede til fuglesang og morgenlys. Forsigtige stråler banede sig vej gennem persiennen og lavede fodspor på mit klædeskab. Jeg lå helt stille og betragtede det fine forårslys på den hvide overflade. Egentlig havde jeg lyst til at sove videre, men mine øjne forblev åbne og hvilede på det lysende morgenmønster. Kæresten rørte på sig. Han er i marken i disse dage og sover ikke længe. Det findes ikke og eftersom jeg er velsignet med at være A-menneske, er jeg også vågen og følger med dagen. Op med persiennerne og ind med det blændende forårssolskin. Det var lige hvad jeg trængte til. Mit humør steg flere grader. Solen har bare den indvirkning på mig.

Nu ånder alt fred. Fuglene synger stadig, men har indtaget dagen og er ikke længere så insisterende. Det er lysegrønt derude, der er sket noget, siden jeg sidst kiggede ud af vinduerne. Lyset er anderledes, farverne, den måde solen har sat sig til rette på himlen. Jeg kan høre en fugl eller to danse på taget. Det sker, at de lander herude på verandaen, der endnu bare er en slags afsats, og så kigger de ind gennem vinduet som for at sikre sig, at jeg stadig er her og har det godt. Følg med ud i foråret, synes de at sige. Sug solen til dig og gør dansen til din.

Det har været en uge med mange tanker. Jeg har vandret i tvivlsomme ødemarker og på gyngende grund, mens mit skib lå sikkert i havn et sted i nærheden. Jeg kunne ikke huske hvor. Måske skal skibet sejle i nat, men jeg vil blive her lidt endnu. Tage bolig i weekenden og de gøremål, der ligger ligefor. Rengøring, indkøb, gæster sågar. Og så vil jeg tage mig tid til igen at lære huset at kende.

Det sker at jeg glemmer, at vi stadig er i den proces. Huset. Mig. Vi er begge under ombygning. Vi lære os selv at kende på ny. Os selv og hinanden. Det er en dans, en slags tango og der er lange tøvende pauser, hvor musikken stopper og alting går i stå. Tilsyneladende. Men så danser vi igen.

Tango.

PS Blogger er vist også under ombygning! Den skifter skrifttype og formatering som vi andre skifter ... spor! ;) Fred være med det og glædelig weekend.

2 kommentarer:

  1. Alltid en glede å lese dine tekster og undringer Megan :-)

    Flott søndag til deg, og sett spor!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anne, jeg finder samme glæder ved at betragte dine skønne fotos! ;) Ha' en fin fin søndag.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.