fredag den 6. april 2012

Påskemosaik


Vi spiste pandekager og drak kaffe i køkkenet efter tur ud med hundene. Det blæser koldt, det regner og senere, siger de kloge metrologer, går regnen over i slud. Måske sne. Himlen er grå og horisonten uklar. Den slags påskevejr kræver pandekager, tænkte jeg og tændte op i komfuret. Og sådan foregår det jo ikke i disse moderne tider, men det lyder godt. Romantisk. Så jeg tændte op i komfuret og lavede påskepandekager.

Det var en fin dag i går. Solen skinnede klart, himlen var blå og ud på eftermiddagen dukkede venindens bil op på markvejen. Lyd af hjul i grus. Åh, det var godt at se hende igen. Og der er noget særligt dejligt ved gæster, som bærer en stor taske ind i huset og skal overnatte. Gæsteværelset var gjort klar. Hun fik i rundvisning i huset og siden gik vi tur over markerne med hundene. Måske var vinden kold, men vejret var så flot at vi ikke ænsede det. I øvrigt havde vi meget at tale om, så vi gik bare der og pludrede, mens hundene snusende. Påskepiger.

Senere lavede vi mad. Køkkenet er perfekt til fælles kulinariske udfoldelser. Der er plads til alle. Jeg gjorde lammekøllen klar til langtidsstegning i ovnen. Veninden skar grøntsager til den libanesiske tabouleh, som vi skulle have til. Den skulle trække med masser af citron, krydderurter og olie. Der begyndte at dufte. Vi talte videre, hyggede omkring køkkenbordet, åbnede rødvin og spiste saltmandler. Solen sank i horisonten, lyset begyndte sin vidunderlige skyggedans på køkkenvæggen, alting spejlede sig i et magisk lysshow. Så sad vi der med vin i glasset. Veninder. Tiden stod stille og gik alligevel. Påskelykke.

Maden var vidunderlig, vi forkælede os selv med italiensk brød og aioli til lam og tabouleh. Mere vin, mere snak og lav sol i horisonten, der siden blev til en fin solnedgang. Påskeperfekt.

I dag er vejret anderledes. Veninden er kørt hjem. Hundene er luftet og pandekagerne spist. Regndråberne dingler i vinduerne, trækker vandtråde i mønstre af grå. Påskemosaik.

7 kommentarer:

  1. Gode veninder er balsam til sjælen ...

    SvarSlet
  2. Enjoy the reading.
    Thanks for this nice written article.
    Exam Papers

    SvarSlet
  3. Mmm... nydelig.

    Påskeglede ønskes deg fortsatt, kjære Lene.

    SvarSlet
  4. Bare en lille hurtig hilsen: GOD PÅSKE :-D

    SvarSlet
  5. Høres ut som om du har hatt virkelig påskelykke med venninnebesøk og deilig mat :-) Og lyden av hjul på grus - savn...her er det bare snø og atter snø :-( Det regna i hele mars, men det gjorde ingenting, men så kom snøen tilbake... Men vi har allikevel hatt veldig fine dager - hatt god tid til å gjøre ting vi ellers aldri rekker (eller prioriterer) og ikke minst god tid til hverandre :--D

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlet
  6. Det høres deilig ut...mat...vin...venninnebesøk...solnedgang... Perfekt! Du har det godt du Lene! : )

    Ønsker deg ei god uke - håper du får nydelige vårdager! Klem til deg :)

    SvarSlet
  7. Hvor skønt at læse om dine dejlige påskedage, dine pandekager (uhm, elsker pandekager!!) - og ikke mindst om Josie. Jeg ville ønske, at flere hundeejere ville indse, hvor vigtigt det er at lade hunde snuse og opleve på en gåtur - jeg ser dem så tit trække afsted med dem, så det hverken er en fornøjelse for menneske eller hund.

    Jeg kan så godt forstå din store kærlighed til Josie; jeg er sikker på, at jeg ville have det helt på samme måde, hvis jeg havde en hund. (Og det får jeg nok en dag... ;-))

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.