torsdag den 5. april 2012

Josie min


Josie kom i går. Min gamle hundepige på efterhånden 12,5. Jeg bliver så glad og rørt, hver gang hun kommer tilbage til os og jeg kan se, at hun stadig har det godt. Vi starter som regel hendes ophold med en gåtur. Bare os to. Og jeg får næsten tårer i øjnene af taknemmelighed over hendes aldrende skønhed og det, vi har sammen. Der er en indforståethed mellem os, som ingen andre kender til. Selvom hun ikke hører særligt godt mere, taler jeg lidt til hende. Hun logrer med halen, hører det alligevel. Så går vi. Nogle gange hurtigt, andre gange langsomt. Hendes øjne og lugtesans fejler ikke noget. Engang jagthund!

Du må gerne blive mindst 14 år, siger jeg til hende og lader mine fingre glide igennem den bløde gule pels. Hvordan skal jeg nogensinde kunne undvære min gule sol? Hun kigger på mig med sine brune øjne. De siger alt. En stor kærlighed, som aldrig vil kunne bremses. Selv ikke af døden. Jeg elsker hende herfra og til evigheden.

Her til morgen gik vi lang morgentur. Ud i solen og frosten, ikke en vind rørte sig. Vi spankulerede af sted og jeg lod hende snuse til alt. Hvert et græsstrå skulle vendes og undersøges. Jeg nød at betragte hende. Alt åndede fred. Hun fik lov at bestemme farten, fik lov at stå. Vi inspicerer. Det gør vi altid. Det er et ritual. En sjælden gang kigger hun op på mig. Jeg kunne forsvinde i de der øjne. Hun har den smukkeste sjæl.

Josie er på påskeferie her hos os og jeg nyder hvert sekund. Eftersom hun ikke bryder sig om trappen til 1. sal og derfor ikke går derop, sidder jeg hernede i stuen med min kaffe og skriver. Hun ligger i kurven for mine fødder. Nej, faktisk har hun netop lagt sig ind i den anden stue i en solstråle.

Hun er skønhed. Evighed. Kærlighed. Josie min.

11 kommentarer:

  1. Skønne Josie. Kærlighed og evighed :-)

    SvarSlet
  2. Det var meget smukt at læse, Lene! Jeg forstår fuldstændig, hvad et elsket dyr betyder.
    Klem og en god skærtorsdag til dig!

    SvarSlet
  3. Du beskriver meget smukt dit forhold til Josie! Hvordan reagerer Keeva og Aimee når hun ankommer - bliver der uro i rangordenen og jalousi over at din opmærksomhed er hos hende, eller hygger de sig alle sammen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kirsten, der er heldigvis ingen problemer, når Josie kommer tilbage i flokken. De to andre elsker hende (næsten ligeså højt som mig!) ;) Og jeg giver dem alle opmærksomhed, de får hver deres ture, den slags gør jeg en del ud af. Men det er klart, at det er noget særligt for mig, når Josie er her, også fordi hun efterhånden er sådan en gammel pige. Hver gang, hver tur, hver dag med hende er en nydelig gave. Og hun er virkelig den skønneste tøs.

      Nu er flokken samlet, min veninde kommer senere og så skal vi faktisk ud og gå med dem alle tre på en gang! :)

      Slet
  4. En nydelig kjærlighetserklæring til din hund.
    Jeg kan kjenne varmen og behørigheten i ordene dine.
    Og, Hunden ER menneskets beste venn!
    God påske, Lene. Klem

    SvarSlet
  5. Dejlig beskrivelse af jeres kærlighed. må være skønt med dyr og hunde som man hver dag kan lufte og få en snak med. :-) en dag bliver det også mig. Kæresten og jeg skal bare finde det der sted med højt til himlen, langt til naboerne og naturen omkring os. Så kommer der dyr i det lille hjem.
    Knus

    SvarSlet
  6. Hun er skøn! Ja sådan er ægte kærlighed til sin hund ♥♥♥ Rigtig god påske til jer :) Knus

    SvarSlet
  7. Josie - din gule sol - er så smuk, Megan. Dit indlæg er en meget smuk kærlighedserklæring til hende.
    Det er sandt, at ingen kender til den indforståethed, man har med sin elskede hund.

    Jeg håber inderligt, at I får lov at have hinanden i så lang tid som overhovedet muligt.

    Rigtig god påske til dig og dine dejlige piger

    SvarSlet
  8. For en vakker kjærlighetserklæring, Lene. Jeg blir rørt.

    SvarSlet
  9. jeg må bare stemme i Elisabeths kommentar.. sitter her og er dypt rørt..

    fin aften til deg Lene : ) knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.