tirsdag den 3. april 2012

Et sted


Hvordan var det lige med April? Var der ikke noget om, at hun var lidt forfløjen? En smule vægelsindet i forhold til præferencer og en forfærdelig flirt hvad både vinter og forår angår?

Det er snart længe siden hun gæstede mit gode pensionat og meget vand er løbet under broen siden da. Den bro, hvor jeg nu står og med et saligt suk spejder mod varmere horisonter. Jeg tager mig selv i at savne hende lidt. Godt nok er jeg flyttet, men nu har jeg jo endnu bedre plads til at huse måneder og andre gode gæster. Det er jo oplagt. Ikke desto mindre er gæsteværelset tomt og April går rundt et sted derude og holder hof. Hun har tydeligvis budt vinteren op til dans, frosten er kommet tilbage og naboens stedmoderblomster hænger med hovederne. Det blev jeg faktisk lidt trist over. Priste mig lykkelig for, at jeg har besluttet mig for at vente lidt længere, før jeg går i gang med mine krukker. Den sibiriske valmue er også blevet indendørs og her har den tænkt sig at tilbringe påsken. I sin vindueskarm med udsigt til gårdspladsen. Så kan den holde et godt øje med både det ene og det andet, og synge en valmuevise, når påskegæsterne nærmer sig.

Det er næsten tid. Påske. En fin lille ferie med mulighed for afslapning og hyggelige sammenkomster i huset for enden af markvejen. På torsdag kommer en god veninde og der står tur med hundene, madlavning, rødvin og masser af hygge på programmet. Gæsteværelse bliver atter beboet. Senere i påsken er der familiekomsammen. Og indimellem skal jeg læse krimi, for jeg har snuppet den fine norske påskekrim tradition og gjort den til min egen. Måske er der nogen derude, som har lyst til at følge trop? I Norge læser alle uden undtagelse krimi i påsken og fjernsynet er med på legen og viser gode krimifilm og serier. Det er vand på min mølle. Jeg er tyvstartet og læser Gert Nygårdshaugs Cassandras Finger. På originalsproget. Den tegner godt og jeg har faktisk svært ved at lægge den fra mig. Det er mit første møde med Hr. Nygårdshaugs univers, men bestemt ikke det sidste.
Den tredje dag i april. Det er egentlig forår, selvom det lysegrønne lærred har fået både frostklatter og revner. Heller ikke et lærred kan gå gennem livet uden at få ridser, revner og buler. Sår bliver til ar og motivet ændrer sig hele tiden. Skønheden opstår af farver, der aldrig før var set blandet sammen, styrken rejser sig midt i sårbarheden og kontrasterne danser.

Motivet minder mig om et slags træ med grene, der rækker mod himlen i et forsøg på at nå evigheden. En fugl lander, en kvist knækker, en lyd forårsager et brud med det eksisterende. Et nyt skud dukker op. En mulighed. En chance. Ved fuglen mon, hvilken gren den skal sætte sig på, når den flyver hen over himlen og får øje på en potentiel landingsplads? Ved den på forhånd, hvilken gren der vil vokse sig stor, stærk og måske direkte ind i himlen? Jeg tror det næppe. Jeg tror at fugle tager chancer.

Lykken kommer ikke med garantibevis. Den sniger sig ind i glimtvise stjernestunder og øjeblikke, man slet ikke kunne planlægge eller forestille sig.  Og en ting er sikker. Den bor hverken i fortiden eller rundt om det næste hjørne. Den er her og nu. Et sekund, et minut, et åndedrag. Et kys, et møde med læber, en fugtig kølighed. I skyggen, om natten, på dugvåde morgener, i skumringen eller midt i eftermiddagens honningland.

Et sted.

8 kommentarer:

  1. Herlig tradition, at påske er lig med krimi :-)

    SvarSlet
  2. Ja, det er koldt her til morgen - jeg undrer mig over, hvordan alle fuglene, som ligger på æg eller måske har unger, klarer sig. Og krydser fingrer for årets høst af æble- og kirsebær.
    Klem og god forårsdag nede sydpå!

    SvarSlet
  3. Kære Lene, her til morgen skinner solen over Roskilde, og jeg har besluttet mig for at tage varmt tøj på og gå ud og lege lidt med april, uberegnelig, men dog så smuk. I går skinnede solen, mens der dryssede små legende snefnug ned fra himlen...
    Og så må jeg da på biblioteket, krimier, hmmm...har det lidt svært med genren, men måske skulle man følge trop alligevel, hvor fantastisk, at det ligefrem er en norsk tradition. Klem Charlotte

    SvarSlet
  4. Dejlig tradition de Nordmænd har plus en masse andre, Jo Næsbø er fantastisk til at skrive og man sidder i åndeløs spænding til sidste side, dejligt med så god en læsepåske, blandet med veninde og familiehygge Lene, så bliver det ikke bedre.
    God Påske.

    SvarSlet
  5. Vil ønske dig en rigtig skøn påske. Håber du får nogle hyggelige dage med familie, krimier og dine skønne hunde. Knus

    SvarSlet
  6. Jeg ser du har stiftet bekjentskap med Gert Nygårdshaug. Han skrev en roman kalt "Afrodites basseng" i 2003, en anderledes bok, men han har også skrevet "Liljer fra Jerusalem" en god krimi. Og "Alle orkaners mor" også krimi.
    Om du er bekjendt med den norske dikter André Bjerke, så skrev også han krimi, under navnet Bernhard Borge.-Bare til opplysning.
    Kos deg med en god krimi hilsen en som holder den norske tradisjonen i hevd *Smiler*
    Ha en fin kveld.

    SvarSlet
  7. Så sandt det med lykken. Her og nu. i glimt. smukt beskrevet. Krimier, jo tak. Er godt i gang...God påske i kulden, i solen og med en dansende april...
    Knus

    SvarSlet
  8. rigtig god påske ønsker jeg deg og dine, Lene. Pussig, igjen skriver vi litt om det samme; jeg har også et innlegg om april i dag...:-)

    Ger Nygårdshaug, ja; en av mine norske favorittforfattere. Anbefaler deg Mengele Zoo, en roman fra 1989. Dette er første bok i en trilogi som fortsetter med Himmelblomsttreets muligheter og Afrodites basseng. Mengele Zoo ble for noen år siden stemt fram som den beste norske romanen i forrige århundre!

    Historien handler om Mino Aquiles Portoguesa, som er født i en landsby i Latin-Amerikas regnskoger. Faren lærer ham å jakte på sommerfugler. En dag rammer katastrofen landsbyen, og Mino går ut i verden alene. Etter hvert blir han grunnlegger av «Mariposa-bevegelsen», oppkalt etter (den fiktive) sommerfugl-arten Mariposa mimosa. Mariposa er spansk for «sommerfugl».

    Boken tar opp temaer som miljøvern, nord-sør-konflikt og imperialisme, og ikke minst hvordan man velger å prioritere sine verdier.

    Tror jeg har de fleste romanene av denne forfatteren, og han er absolutt lesverdig. Kos deg med romanen du har valgt; tipper det ikke blir den siste av Gert...

    Ha ei fin påske, Lene, det høres ut som du har gode planer!
    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.