torsdag den 22. marts 2012

Poesi i posen


Det var en fin dag i går. Den første rigtige forårsdag og alting vågnede. Jeg vågnede. Mens jeg sad i toget på vej til Roskilde og så landskabet, der fløjtede forbi, forstod jeg at tiden var inde. Og da jeg stod af på stationen og gik gennem byen ledsaget af sol og blå himmel, var det ikke længere overgangen, jeg fulgtes med. De lange vinterskygger var væk. Som dug for solen. Den sol, der nu banede sig vej ned mellem de gamle huse i Roskilde by og fik folk frem i gaderne. Som forårsmyrer vrimlede de ud af revner og sprækker og alting genopstod.

Det var Verdens Poesidag i går. Det tænkte jeg på, mens jeg gik op langs gågaden mod Domkirken og så på vinduer. Mennesker. Der var lyrik i genspejlingerne og alting var i sig selv et digt. Formålet med poesidagen er at skabe opmærksomhed om læsning og skrivning af poesi og lyrik og for at fejre det og vise min uforbeholdne støtte, gik jeg ind i en boghandel og spurgte efter afdelingen for poesi.

Jeg havde ikke regnet med, at der var bid, men jeg måtte jo bare sige det. Jeg vil shoppe poesi på denne skønne forårsdag. Og ekspedienten smilede såmænd og viste mig vej til de små hylder, hvor bøgerne stod. Der var ikke så mange, men de var der. Poesi, lyrik, rim og remser. Jeg lod mig forføre af det, der var og faldt pladask for en samling kærlighedssonetter af den chilenske digter og nobelpristager Pablo Neruda. Han skrev de voldsomt lyriske digte til sin kone i 1959, drivende floder af kærlighed og ord. Og så valgte jeg også en lille fin samling af vores egen Piet Hein, digte og gruk. Jeg sukkede dybt af salighed og betalte.

Med poesi i posen gik jeg ud i Roskilde by og blev en del af selveste livet. I solen. På en bænk. Siden et fint menneskemøde med frokost ved havnen med udsigt til Sagafjord og evigheden.

Sådan en dag kan man leve længe på. Den er flyttet ind i min sjæl, mens jeg sidder her og byder endnu en fin solskinsdag velkommen. Vinteren er væk. Det er forår, nu er det endelig forår.

6 kommentarer:

  1. Ja, der var helt vidunderligt i Roskilde i går :-) Dejligt at læse at du også holder af Piet Heins gruk og digte - jeg arvede min fars og betragter dem som en dyrebar skat.
    Klem og god solskinsdag til dig!

    SvarSlet
  2. det høres ut som en vidunderlig dag : )
    denne Pablo Neruda som jeg sjekke opp..

    håper du får atter en fin forårsdag.. her har solen sagt farvel og snøen daler.. igjen : )
    knus

    SvarSlet
  3. Jeg læser sjældent digte, men jeg holder meget af Piet Hein. Det lyder dejligt med en forårsdag i Roskilde; jeg håber, at vejret holder til næste uge, hvor jeg kan tillade mig at holde lidt fri - jeg har planer om en tur til Køge. Og det må godt være forår... ;-)

    SvarSlet
  4. Herligt at læse...hilsen fra France...og foråret..

    SvarSlet
  5. En herlig skildring av en god blanding av gryende vår og poesi! Jeg har også bøker av Piet Hein - fantastiske ordfabuleringer.
    Men du - du har alltid så vakre illustrasjoner på innleggene dine - hvor får du dem i fra? (jeg vet jo du tar masse flotte bilder selv, men tegner du også?)
    Nyt den flotte vårdagen! Solen skinner her også! :-)
    God klem fra meg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg finder de fleste illustrationer på Facebook blandt dem, man gerne får dele. Ellers finder jeg dem på Nettet og angiver så kilden! ;)

      Dagen har været fin. Håber også du har nydt den. Klem.

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.