torsdag den 29. marts 2012

Du skal plante et træ


I forbindelse med mit møde med overgangsalderen er jeg begyndt at tænke lidt over de valg, jeg har truffet i livet og hvorfor jeg traf dem. Hvad gjorde, at mit liv fik den kurs, det har haft og hvad kan jeg tage mig med videre, når jeg nu går over broen og ind i et nyt slags livskapitel? Klogere, mere vis og ældre ikke mindst.
Det sidste års tid og månederne op til, har været meget anderledes end de tidligere år af mit liv. Noget skete og gjorde, at jeg trak i håndbremsen. Jeg måtte af. Jeg måtte finde mig selv, gå tilbage og samle det op, der i sin tid gjorde mig så glad og som har ligget og ulmet i mit indre gennem hele rejsen. En dag vil jeg skrive, tænkte jeg altid og visualiserede mig selv i et hus på landet. Det var jeg sikker på, men jeg anede ikke hvordan. Dagen kom bare ikke, før jeg selv greb den. Årene gik og jeg flød med. Jeg forsøgte at finde mig selv i de jobs, jeg havde og i starten gik det fint. Jeg fordybede mig i opgaverne, gjorde mig dygtigere og jeg var så heldig at få gode kolleger de fleste steder. Sådan gik mine dage. En skilsmisse, da jeg var 40 efter mange i år i det samme forhold. En brat opvågnen. En depression, blandt andet fordi jeg kastede mig for hurtigt ud i nye eventyr og ikke fik sjælen med. Endnu et sår skulle heles og arret tager jeg med mig videre. Så mødte jeg min nuværende mand, en ny kærlighed og jeg flyttede fra byen til landet. Det var en stor omvæltning på den gode måde. Jeg brugte nogle år på at finde roen.

Jeg var ikke kommet hertil, hvor er jeg er i dag, hvis jeg ikke var flyttet på landet. Naturen og dens cyklus, den livsrytme, naturen indbyder til og som jo i øvrigt forstærkes af at kæresten er landmand, har gjort underværker for mig. Jeg har lært mig selv bedre at kende og jeg har haft mulighed for at reflektere. Naturen inspirerer mig hver dag. Den er blevet min tro følgesvend. Min fortrolige. Jeg har brug for roen, selvom jeg i grunden er et meget sammensat menneske. Jeg nyder ensomheden, men jeg elsker også godt selskab og interaktion mellem mennesker. Jeg har brug for begge dele.
Nu sidder jeg her på en kølig morgen sidst i marts. Jeg er i overgangsalderen, jeg er i livsmidten. Og det giver mange tanker. Store tanker. Jeg kommer omkring nogle ting, som jeg har forsøgt at undgå, spørgsmål, som jeg nu må stille igen og forsøge at finde svar på. Forsonende svar. De sår, som har været åbne og som har smertet, må jeg tilbage og lukke. Det gøres med blide kys og accept. Og tro mig, nogle af de sår er svære at kysse. Men jeg ved, at det er nødvendigt og når det er gjort, mærker jeg en dyb indre ro og en utrolig lettelse. Det er dér, jeg er lige nu og det har, må jeg indrømme, væltet læsset for mig. Mit gode skib stødte på grund. Jeg har været nede, en tur inde i mørket igen, men jeg forstår nu at det er en vigtig del af rejsen.

Nu er jeg kommet ud igen og jeg er klar til at gå videre som den, jeg er, langt mere mig selv og ude af stand til at gå på kompromis med mine værdier og den, jeg er kommet for at blive. Spørgsmålet er nu, hvordan jeg kommer ud i verden igen og får det hele sat sammen som et nydeligt puslespil, der er mig i en nøddeskal.
Jeg tager drømmen med mig. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at mine skriverier er selve nøglen til det, jeg skal. Når jeg skriver, sker der noget. Det er som at komme hjem. Men der er også andre kompetencer, jeg ønsker at gøre brug af, jeg vil arbejde med mennesker, inspirere, coache, jeg vil være et godt eksempel på, at man altid kan starte forfra eller begynde på ny, at det aldrig er for sent og at man ikke skal give op.

Jeg har mange tanker og jeg har gode stærke drømme, som jeg ved vil gå i opfyldelse. Jeg ved bare ikke helt hvordan. Endnu.
En ting er sikkert. Jeg ønsker at dele. Jeg mener, at det vi hver især oplever og erfarer i virkeligheden er kollektive oplevelser, som aldrig er forgæves og som bliver værdigjort af at blive delt. Det kan gøres på mange måder og jeg vil finde min. Jeg håber, at andre mennesker kan få glæde af nogle af mine erfaringer, som de selvfølgelig må plukke af og gøre til deres egne. Gå vejen på deres unikke måde.

Mit liv er ikke en lukket bog. Jeg vil åbne mig endnu mere. Jeg vil gøre en positiv forskel. Og så vil jeg slutte denne lille torsdagsstatus med et digt af Piet Hein, som jeg holder meget af. Det fanger i tre vers det, jeg bare ved. God torsdag!
Du skal plante et træ
Du skal gøre en gerning
som lever, når du går i knæ
en ting som skal vare
og være til lykke og læ
Du skal åbne dit jeg
Du skal blive et eneste trin
på en videre vej
Du skal være et led i en lod
som når ud over dig
Du skal blomstre og dræ
Dine frugter skal mætte
og så kun det simpleste kræ
Du har del i en fremtid
For den skal du plante et træ
- Piet Hein -

21 kommentarer:

  1. Kære Lene, føler mig overbevidst om, at du finder din vej :-) Kendte ikke det smukke digt af Piet Hein, det minder mig om et af mine favoritdigte blandt hans værker;
    "Du skal ikke ville det hele. Du er kun en enkelt del.
    Du ejer en verden i verden. Den skal du gøre hel.
    Een eneste vej skal du vælge, og være identisk med den
    De andre veje må vente. Vi kommer altid igen.

    Du skal ikke spare din møje. Men ofre den nu og her.
    Det er netop uendeligheden, som gør det det alt sammen værd.
    Det er dette NU, du skal være, skal virke og gi dig hen.
    Dét er uendeligheden. Vi kommer aldrig igen."
    Klem fra Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for det digt af Piet Hein, Charlotte. Det er så smukt og så fuld af livsvisdom. Jeg skynder mig at skrive det ned. Hjertedigt! ;)

      Vi ses. Klem.

      Slet
  2. Sikke et dejligt indlæg !
    God vind :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak gode Miri ven. Håber du har en fin dag. :)

      Slet
  3. Nydelig, vakkert, ømt og inderlig skrevet, Lene. Du setter ord på det som er essensen i livet ditt på en så åpen og liketil måte, at det rører meg innerst i hjertet. Vet ikke helt hvordan jeg skal si hvordan dette berører meg, det er så sterkt! Må tenke over og lese flere ganger...

    Vakkert, vakkert dikt av Piet Hein, som jeg kjenner til, men ikke har lest mye av; skjønner nå at jeg skal lese mer av ham!

    En ting til; til Charlotte og deg: Duoen Tobben og Ero fra Tromsø (i Nord-Norge, "min by") har tonesatt dette diktet som Charlotte her refererer. Har innspillingen på LP - den er gammel, og denne duoen er forlengst oppløst - en av dem er død- husker ikke hvem, men denne sangen er en av de vakreste viser jeg vet om. Anbefaler dere å prøve å finne tak i den...:-)

    Ha en deilig dag, Lene.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord Janna. Det rører mig at det rører dig. :) Ja, digtet er så fint og det, Charlotte skrev, er også helt vidunderligt. Det kendte jeg faktisk ikke, men jeg har netop købt en samling digte af den gode Piet Hein, som jeg vil nyde. Måske er netop det digt også heri?

      En af de smukkeste viser du kender, den må jeg finde! Tak for anbefalingen og ha' så en fin fin dag. Klem.

      Slet
  4. Hei igjen
    Her er linken til visa som Tobben og Ero har basert på diktet til Piet Hein som Charlotte refererer til:
    http://www.youtube.com/watch?v=YpZlrnVCCdo
    (...Og det er Tobben som er død...)

    Igjen: Ha en fin dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Jeg skynder mig ind og lytter! :)

      Slet
  5. Vakkert, sterkt og inderlig! Dine ord treffer meg... innerst i sjelen... Takk Lene for at du deler!

    Jeg har akkurat fylt 50 og er også på vei over broen ; ) Jeg går saktere enn tidligere... nyter mer av det som er rundt meg... får med meg mer... legger mer merke til detaljene i livet rundt meg. Føler en større ro... Nyter å leve!

    Ønsker deg alt det gode Lene! : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! :) Ja, vi er mange som er på vej over broen. Dejligt at vide, at tiden også bringer større ro med sig, flere gode detaljer og nydelser. Sådan har jeg det også nu. I glimt! ;)

      Alt godt til dig også!

      Slet
  6. For et fantastisk personlig og vakkert innlegg, Lene! Takk for at du deler av din livserfaring, dine sår - men også dine håp og drømmer. Du har så mye i ryggsekken din - mye å bygge videre på. Det er så mye du ennå ikke har fått utrettet. Sjelen din vet hva du skal gjøre - selv om du ikke er helt klar over du selv. Men du er helt klart i ferd med å ta dine første skritt i riktig retning for deg selv. Du vet nå hva som er bra for deg. Det er det det handler om, tror jeg...
    Nyt dagen, fine du!
    God klem fra en skrivevenn!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak gode skriveven. Jeg tror bestemt også, at det handler om at finde ud af, hvad der gør en godt, for det er godt for dig, er også godt for andre. Kun ved at hvile i os selv som autentiske mennesker kan vi for alvor række en hånd ud til andre! :)

      Nyd din dag. Bøger og ord. Klem.

      Slet
  7. Å ta viktige valg i livet, bestemmer også veien hvor man skal gå. Jeg synes det er spennende noen ganger, og ikke vite hva som lurer seg bak neste sving.
    Du snakker om å gjøre noe for andre, noe som også vil gi deg noe.
    Har du tenkt på å være "en frivillig"? Det er ikke lønn du får, men en takk er noen ganger lønn nok.
    Jeg tenker på feks å være en besøkende for en fange som sitter i fengsel, så de har noen utenifra å snakke med.
    En av mine kunder i butikken, er Leseombud. Hun besøker et eldresenter/sykehjem, en dag i uken, og leser for dem fra en bok.
    Noen er med på å skaffe de fattige mat. Noen går Natteravn.
    Det er sikkert flere muligheter du kan være med på, å gi noe til andre, uten å kreve noe tilbake.
    Ha en deilig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for gode forslag, Sylvia og at være frivillig er bestemt noget, der også vil komme ind over i forskellige sammenhænge på min vej videre. Måske i en lidt anden form, men hvem ved?

      Min udfordring er, for at være ærlig,at finde en måde at tjene til dagen og vejen på. At bruge mine evner og talenter, men bestemt også at kunne leve af det! ;)

      Jeg tror det handler om at finde sin helt egen måde og hjertevej. Og jeg mærker at jeg er på vej ind på min. Det handler om skriverier og det handler om mennesker. Blandt andet.

      Så tak og ha' en dejlig dag, du også!

      Slet
  8. Måtte lese innlegget flere ganger. Takk for at jeg får bli litt bedre kjent med deg, takk for at du deler dine erfaringer og dine drømmer, ditt håp.

    Du skal vite at jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, samtidig er du kommet lengre enn meg i din reise. Og da tenker jeg ikke i alder, men i erfaringer og erkjennelser.
    God klem til deg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak gode ven. Liker at dele det, vi kan. Jeg håber at åbenhed er med til at afmystificere nogle ting, som vi alle tumler med, men som vi ofte gemmer os med. Den slags.

      Klem.

      Slet
  9. Kære Lene
    Kan kun takke dig for du deler, tror som du også på det at dele ens vej, ens drømme, de svære ting i livet op og nedturene, er en kollektiv proces. Noget vi mere eller mindre alle kan identificere os med. Nogen mere end andre. Din vej minder meget om min, har vi vist været inde om før.
    Dejligt med dit mod og din hudløse ærlighed.
    Mange knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Tina. Livet er rejsen værd. Det tror jeg på! :)

      Knus

      Slet
  10. Takk kjære Lene, for alt du deler. Ordene dine berører. Meg.

    Og takk for nydelige ordene til Piet Hein. De tar jeg med meg videre. De også.

    Elisabethklem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for god Elisabethklem! Og tak fordi du selv deler af dit. Og Piet Hein er genial. Ville gerne takke ham for hans så kloge og fine skriverier! :)

      God dag gode ven. Kommer du snart til København igen? ;) Klem.

      Slet
  11. Du setter ord på drømmene dine, Lene, og da er du jo godt på vei. Drømmene blir til virkelighet, lærer jeg, når vi er forteller oss selv om dem, slik at de setter spor i vår tanke.
    Jeg leser en inspirerende bok, Alt sitter i hodet, av Trine Åldstedt. Hun er eneste master i NLP i Norge. Jeg hørte henne tirsdag denne uken. Og hvilken inspirerende kvinne.
    Joda, jeg ser mer og mer hvordan bevisstgjøring på drømmene kan gjøre store ting i våre liv.
    Som du, så jeg: We have a mission to fullfill. En spennende tanke. En tanke som driver meg fremover hver dag og som gjør meg like nysgjerrig hver ny morgen. :)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.