torsdag den 23. februar 2012

Strandet


Jeg er kommet til et sted på min rejse, hvor skibet er gået på grund. Den slags sker, det ved jeg udmærket, men ikke desto mindre har det sat mig ud af kurs. Hvad gør jeg nu? Og her handler det om at genfinde motivationen, så jeg har fokus på min drøm og det, jeg ønsker mig i mit liv, mens jeg samtidig navigerer gennem farvande, jeg helst undgik. Jeg indser, at disse have er vande, jeg er nødt til at passere og det skal jeg gøre på den bedst mulige måde. I første omgang skal jeg finde motivation og styrke til at få mit skib fri fra det tunge sand på stranden. Der ligger det i øde omgivelser og jeg, en kvindelig Robinson Crusoe, har mest lyst til bare at sætte mig ned i sandet og græde snot. Selvom jeg ved det ikke nytter noget, så er det sådan jeg har det.
Hvad gør man så? For mig gælder det om at finde en gnist, så jeg kan tænde mig et bål og få mig et måltid mad, der kan give mig kræfterne tilbage. For sådan er det. Der er tidspunkter, hvor man ender et øde sted og alting synes som en ørken, hvor man bare kan vandre omkring kun ledsaget af sine egne tunge tanker. Selvom jeg i grunden har masser af gode værktøjer og efterhånden har udstyret mig selv med tro, håb og kærlighed til min drøm, og det jeg vil med resten af mit liv, så har energien forladt mig. Det er en realitet.

Jeg er stadig håbefuld, jeg tror stadig, men tvivlen har sat sine spor i sandet og skibet ser temmelig trist ud. Jeg er lidt træt af det. Hjælp, skriger jeg fortvivlet, giv mig et andet skib. Og jeg spejder ud over havet i håb om at få øje på et nyt skib fuld af gode mennesker, som vil få øje på mig og komme mig til undsætning. Styre direkte mod mig, kaste anker og få mig om bord, mens de med glædestrålende blikke lægger deres arme omkring mig, kysser mig  og lader mig forstå, at jeg er lige den person, de har ventet på. Og jeg bliver sat til højbords, bordet er dækket med de mest fantastiske og velduftende retter og jeg spiser med glæde. Det smager, det dufter og jeg mærker energien komme tilbage. Trætheden også, ja, men selvfølgelig bliver jeg udstyret med den bedste kahyt på skibet, hvor jeg sover i himmelseng som den dronning, jeg jo i grunden er.
Jeg åbner øjnene og ser, at jeg stadig står på stranden. Alt er øde. Der er kun mig, mit skib og havet, hvor bølgerne skummer gråt og hvidt og hvor blæsten ubarmhjertigt kaster rundt med alt og alle, der forsøger at navigere. Og jeg, en pirat med tårer i øjnene, vrider mig i sandet og slår med mine knytnæver, rammer muslingeskaller og får små sår. Nej. Det kan ikke være sandt. Jeg er ingen piratkopi! Jeg er mig selv og jeg er på vej mod det, jeg tror på og som gør mig glad. Men ikke desto mindre er jeg nået til et punkt, hvor jeg skal forholde mig til nogle realiteter og den første udfordring er at få skibet tilbage i søen. Det brusende hav med februarbølger. Der er ingen sol, der er ikke land i sigte.

Nu er det jeg gerne vil spørge en ven. Den mulighed har jeg, så den benytter jeg mig af. Hvad ville du gøre? Hvordan ville du motivere dig selv til at genvinde kræfterne og komme ud på havet på ny? Hvad ville du sige til dig selv? Jeg sidder her og lytter med øret mod en konkylie i håb om at høre din stemme. Jeg ved, at jeg skal om bord i mit eget skib og at jeg er min egen gode kaptajn, men selv gode kaptajner med drømme og vilje i hjertet, har brug for hjælp og inspiration.

21 kommentarer:

  1. Hei, kjære deg, Lene! Åååh, jeg kjenner meg så igjen i ordene dine. Jeg har vært der, akkurat der som du er nå. Mitt råd er... Nå må du først og fremst ta vare på deg selv. Prøv ikke å tenk for mye, bare vær... ikke still noen spesielle krav til deg selv nå. Bare gjør ting som ikke "krever så mye tankevirksomhet" av deg. Gå tur med hundene, løp en tur...
    Jeg måtte "nullstille meg selv" så langt det lot seg gjøre. Ikke tenke, ikke jobbe, ikke skrive... og etterhvert fjernet jeg en del ting i livet mitt som tappet meg for energi. En del gjøremål, kanskje også noe personer... Du trenger kun det som gir deg energi nå.
    Du er et engasjert menneske, du står på, du har ambisjoner... derfor... har engasjerte mennesker en tendens til å kunne brenne sitt lys i begge ender... stopp i tide! Ta vare på deg selv nå - energien og kreftene kommer tilbake. Dette er kun et lite varsko - bare lytt til signalene du får.
    Varm og god klem til deg, min venn

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak gode Liv Hege! :) Jeg er faktisk ikke udbrændt som sådan, MEN jeg kan vældig godt lide din tanke om at nulstille. Det må man gøre nogle gange. Det handler ikke om ikke at skrive og gøre noget, men det handler om at se tingene fra en anden vinkel og et andet perspektiv, tror jeg. Og så har du ret i, at jeg trænger det der giver energi! ;) Jeg har været i skoven og løbe og det gjorde underværker. Tak for dine gode og fine ord. God klem tilbage.

      Slet
  2. Der er mange ting jeg får lyst til at sige. Men først og fremmest tænker jeg...ja, du er lige flyttet. En længe ventet forandring er sket. Dejlig forandring, men alligevel..kan man ikke komme til at sidde lidt tilbage med tomhed derpå??? Det er i hvert fald noget jeg selv tit oplever. Også når det handler om de gode forandringer. Tingene skal lige synke ind..Noget begraver sig undervejs. Men det er der selv om man ikke lige kan se det. og.det skal blive en ny hverdag. Véd ikke om jeg rammer noget, men et stort kram herfra. C

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte. Jeg tror måske du rammer noget også i forbindelse med flytningen og at det har betydning. En længe ventet forandring, som jeg har haft store forventninger til. Det er dejligt og skønt, men det har også drænet lidt for energi. Let's talk soon, den der latte, du ved! ;)

      Knus tilbage

      Slet
  3. Jeg ser du har fått gode råd, og jeg er enig med Liv Hege, ikke still for store krav til deg selv. Gjør det du gjør fordi du liker det, ikke for at du må, eller fordi det skal føre et steds hen. Mulighetene ligger der rundt neste sving, men du ser det bare ikke ennå.
    Du har jo vært i en flytteprosess som sikkert har tatt på, så nyt bare dagen og nuet...du som elsker å løpe, gjør det!
    Masse klemmer fra meg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak gode Tove, du har ret. Mulighederne ligger rundt næste sving, selvom jeg ikke ser dem lige nu!

      Jeg har løbet i skoven i dag og det var godt. Nu skal jeg samle energi på de ting, som gør godt.

      Tak for gode ord og klem tilbage.

      Slet
  4. Overvældende træthed - det led jeg af for en hel del år siden, og min læge gav mig det meget konkrete råd: spis 3 vitaminpiller om dagen i 2 uger. Det gjorde underværker. Jeg fik sparket mig selv videre og blev handlekraftig igen.
    Det er så svært at give gode råd...
    I de sidste uger har jeg følt at jeg har været gået på grund, og sidste week-end satte jeg mig bare ned og "gloede ud i luften" og lod tankerne flyde frit, og pludselig kom en ide til mig, som straks mandag morgen blev ført ud i livet (deltidsarbejde). Handlekraften kom tilbage igen-igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er heldigvis ikke træthed på den måde. Jeg har lige været i skoven og løbe en god tur og det gav på sin vis energi. Jeg spiser et godt kosttilskud hver dag! ;)

      Selvfølgelig er det svært at give gode råd. Men det er så fint med ord og gode intentioner, for man fanger alligevel noget i interaktionen og om ikke andet gør det godt med et knus!

      Dejligt at du har fundet en vej for dig mht. deltidsarbejde. Tillykke med det!

      Knus til dig.

      Slet
  5. Du skal måske kigge på det du skrev til mig sidste sommer da jeg sled med motivationen.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne være jeg skulle tage min egen medicin, ja, tak for det Kirsten! ;) Det glemmer vi sgu ofte, når det gælder os selv.

      Har lige været ude at løbe en fin tur i skoven. Godt jeg ikke har glemt det! :)

      Knus til dig og Finland.

      Slet
  6. Jeg har også kjent på noe av det samme som du beskriver Lene. Det som fikk meg videre var først å fremst bruk av naturen...var ute i skog og mark hver dag, uansett vær! Så var det å velge meg selv litt mer... gjøre det jeg hadde lyst til å gjøre...velge å være sammen med de mennesker som ga meg god energi!

    Vær snill mot deg selv, gjør mest mulig av det du har lyst til å gjøre.

    Ta vare på deg Lene!

    Go´klem fra Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig Anita, det er guld værd at bruge naturen. I dag tog jeg i skoven, løb en tur og det var virkelig som en time i terapi eller endnu bedre! ;)

      God klem til dig i Kina.

      Slet
  7. Hjælp skal man ha' af og til. Håber, der kommer en, der kan bugsere dit skib ud på åbent vand, så du igen kan få vind i sejlene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal man nemlig Anne! Tror snart skibet sejler igen! :)

      Knus

      Slet
  8. Kære Lene, vil blot sige, at du er velkommen til at sende mig en flaskepost, eller måske en mail ;-) hvor du kan være lidt mere specifik ift. hvad du har brug for hjælp og inspiration til. Så vil jeg meget gerne give input. KH Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Charlotte, det er muligt at jeg sender dig en flaskepost, hvis der dukker en flaske op. Spøg til side, sødt af dig. Det kan godt være jeg benytter mig af dit tilbud. :)

      Knus

      Slet
  9. Der er da ikke noget at sige til, at man kan gå på grund for en stund. Du har lige knoklet med flytning og alt det nye, og så er der altså ikke overskud til alt muligt andet. Måske kunne du trække stikket ud et par dage?

    Jeg ved fra mig selv, at det hjælper med at par dages "laven ingenting" - for lige pludselig kommer der liv i kildevældet igen. Det ER jo derinde et sted. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mia og nej, der er måske i virkeligheden ikke noget at sige til det! ;) Det har været en hektisk tid, og selvom det er glædeligt og noget, jeg har ventet længe på, har det selvfølgelig også krævet en del!

      Der skal slappes af de kommende dage! God nat.

      Slet
  10. Noa ... qvinden med den "usikre" personlighed24. februar 2012 kl. 09.43

    Hej Megan
    Tænker på om din træthed og tvivl kommer fordi dit arbejde ikke er sådan et arbejder der "kaster synlige resultater af sig". Jo når du hjælper andre ... men her tænker jeg på dine skriverier. Vejen er lang, og du er nødt til at gå tilbage mange gange for at finde den rette sti. Jeg ved jo resultater giver dig energi og lyst til mere. Forstiller mig, at dit skrivejob for LWMagazine er godt for dig. En kort og afgrænset opgave ... med efterfølgende respons fra dine læsere. Trænger du til klare delmål i din skriveproces? Mangler du overskuelighed i alle ordene, nu hvor du har skrevet så længe? Har du brug for, at en proff gennemlæser dine skrevne tanker ... for at finde tilbage til den snoede sti der er din?
    Sender dig styrke & energi

    SvarSlet
  11. Noa ....qvinden med den usikre personlighed24. februar 2012 kl. 09.45

    Der skulle bare have stået USIKRE personlighed

    SvarSlet
  12. Hei Lene! Har ikke fått vært her inne på en stund, nå leser jeg om din "stranding" og tap av energi. Du har fått mange gode råd allerede. ;)

    Hva med å bare være litt på den stranden? Si til seg selv at "ok, jeg er litt motløs nå, men jeg vet at det vil endre seg. Jeg vet at inspirasjonen og energien kommer, den kommer bare jeg legger meg litt ned her og nyter den bløte sanden..."
    Lytt til bølgene og lytt innover. Det er mitt råd. :)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.