onsdag den 1. februar 2012

En fin dag

Solen sender sine stråler gennem vinduet og rammer mit skrivebord. Det giver mit arbejdsværelse et behageligt skær. I dag skal jeg indrette mig lidt. Mit nye skrivebord kom i går aftes og har fundet sin plads midt på gulvet. Her kan jeg både sidde og stå, mens jeg skriver mine ord. Og når jeg kigger til venstre, ser jeg ud over æbleplantagen som jeg har døbt den. Det lyder så kønt. Egentlig er der bare et par æbletræer, men lidt har også ret. Der er en fin låge fra haven og ud til plantagen. Vildnisset. Her kommer jeg til at skrive gode ord. Her kan jeg lide at være. Foran mig står reolen, som nu er fuld af bøger. At betragte bogryggene, farverne, titlerne og vide, at også de er fulde af gode ord, er en inspiration i sig selv. Da jeg stillede dem på plads, gik det op for mig, at der stadig er mange, som jeg slet ikke har læst. De venter nu længselsfuldt på at blive taget ved hånden, hvorefter de vil føre mig på eventyr.

Jeg har lavet mig en kop kaffe og står nu for første gang her i formiddagens sollys. Skriver. Tænker. Mærker efter. I det fjerne kan jeg skimte en hest på en snehvid mark. Den står i skellet med sit dækken. Måske spejder den herover. Måske ved den, at huset har fået nye beboere og at også den kan blive en slags inspiration, når ordene flyder. For sådan er det. Mens man skriver, sker der noget. Måske har man tænkt sig noget bestemt, men hvis man overgiver sig til processen og virkelig åbner op uden at fortænke og bedømme, får ordene deres eget liv. De synger en sang. De finder en rytme og så danser de. En hest på en mark kan pludselig blive inddraget i handlingen. Et æbletræ. En fugl, som flyver forbi vinduet og helt bestemt kigger ind. Alt kan ske. Og hvis man er modig, lader man det ske. Hesten nikker i det fjerne og går langsomt tilbage mod den gård, hvor den bor. Jeg har vist fået mig en ny ven.

Lille fugl fra himlen. En bogtitel. Mit blik flakker lidt. Lyset ændrer sig. Jeg ser en fugl foran vinduet. Jorden er dækket af sne og kulden er kold derude. Det er for alvor blevet vinter. Vinduerne trænger til at blive pudset. Der er er endnu meget, der skal ordnes. Men hver eneste dag sker der lidt, små skridt, et af gangen. En sky træder ind foran solen og lyset på mit skrivebord dæmpes. Skyggerne danser. Fingrene skriver. Det er onsdag og det bliver en fin dag.

6 kommentarer:

  1. Onsdager er fine dager, da er det snart helg igjen, selv om jeg også kan nyte hverdagen;)..men ingenting slår de dagene jeg bestemmer helt selv;)
    Isekaldt her også;)
    Nyt uken videre, klem fra meg;)

    SvarSlet
  2. Ja, helt enig med Tovepia,- onsdager er fine dager. Onsdager er oransje og fylt av kreativitet! Det høres ut som du har det godt i livet, og nyter det i fulle drag...
    Jeg ble litt nysgjerrig på forespørselen du fikk ang.novelleskriving. Var det fra et ukeblad? Nyt livet og skrivingen og ditt nye, energifylte hjem, kjære Lene!
    Stor klem til deg

    SvarSlet
  3. Liker utsikten fra din skrivestue.
    Likte lyset og komposisjonen i bildet ditt.
    Likte grinda (lågen)...
    Tenk å stått der ved grinda di og slengt over noen ord. Til deg. Ord over grind.
    Jeg gjør det i tankene mine, Lene.

    God kveld :o)

    SvarSlet
  4. Det lyder dejligt med din udsigt og dit arbejdsværelse. Jeg må indrømme, at jeg savner et arbejdsværelse. Jeg sidder bare i stuen med min lille laptop, og det er ikke optimalt. Lidt for forstyrret. Men på den anden side giver det træning - for hvis jeg kan skrive på sådan en "banegård", kan jeg skrive hvor som helst. Det skulle man i hvert fald tro... ;-)

    SvarSlet
  5. Da er jeg tilbake til mitt hverdagslige liv og leser din blogg igjen.
    Hva deilig å lese.
    Du maler min drøm.
    Tenk at sitte ved skrivebordet og reflektere med utsikt til den vakre natur.
    Jeg ønsker deg til lykke! (og tenker at en dag .... om ikke altfor lenge vil jeg ha funnet mitt skrivebord, male ord og ordne mine fotografier)

    Klem

    SvarSlet
  6. Hvor lyder det bare skønt og må virkelig være en sand fryd for øjet. Omgivet at landet, markerne, dyrene og naturen. Hvilke billeder der komme i mit sind. Smukt.
    God torsdag til dig med dine sysler.
    Knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.