onsdag den 29. februar 2012

Drømmebalsam


Jeg havde en dejlig dag i går. Den var lige hvad jeg trængte til. Det var en anden slags terapi end den, jeg kan hente i skoven, men ikke desto mindre.

Først var jeg til frisør og blev klippet. De slidte spidser røg for frisørens saks og det føltes næsten symbolsk. Samtidig er det bare dejligt at sætte sig i frisørens stol og lade sig forkæle. Caffe latte, hårbundsmassage og en god klipning ledsaget af samtale. Snak. Bare sidde og være, mens en anden pusler med hår og på magisk vis får lidt af det gamle jeg tilbage på en ny måde. Håret ser stærkere og sundere ud og det forplanter sig. Da jeg igen så mig selv i spejlet, så jeg en ny kvinde. Håb i hår og sind. Modet kom tilbage med varmebølgerne fra føntørreren.  Da jeg igen gik ud af døren, var mine skridt en smule lettere.
Fra frisøren gik turen til café med en veninde. Frokost og mere samtale. Små stearinlys på bordet, en eventyrlige salat med gode ingredienser, farver, sanseindtryk og glæde ved at befinde sig i en god venindes selskab. Man kan finde styrke i den slags samvær. Specielt hvis veninden, som min, forstår hvad det egentlig handler om og kan bidrage med mod og inspiration i den rigtige retning. Jeg følte mig dybt taknemmelig som jeg sad der og forstod, i hvor høj grad vi kan hjælpe hinanden ved at være dér, virkelig lytte, føle og fornemme. Det handler ikke om rådgivning som sådan, det handler om bølger af energi og medmenneskelighed. Medfølelse og forståelse. Og så handler det om at være med til at give troen tilbage. Ved at støtte og ved at være der. Drømmen fik lappet sine vinger og så kunne den pludselig flyve igen. Jeg var endnu lettere, da jeg forlod caféen og tog hjem.

Det gælder om at huske på de gode ting i livet, når man støder på udfordringer, der dræner for energi og udsyn. Hvad gør mig glad? Hvem i min omgangskreds kan jeg finde støtte og kærlighed hos? Hvem kender mig og ved, hvad det handler om? Et besøg hos frisøren, en kop kaffe med en veninde, en løbetur eller en vandretur i skoven. Når man pludselig ændrer fokus bare en lille smule, løfter blikket og ser sig omkring, får man pludselig igen øje på de små glædelige ting, som betyder så meget. De fleste er helt gratis. Naturen har et arsenal af godtgørende medikamenter. Det er balsam og det godt for både krop og sjæl.
Vi mennesker har brug for styrke. Vi har brug for små åndehuller, hvor vi kan tanke op og få energien igen. Det kom jeg heldigvis i tanke om og nu kan jeg lidt igen. Vinger er vinger, også selvom de skal lappes igen og igen. Der opstår huller, både i luften og i vejen, men de kan lappes med gode tanker og kærlighed.

Det er ganske vist drømmebalsam.

5 kommentarer:

  1. Det er en styrke at vide, at det er de små ting, der for alvor betyder noget... ;-)

    SvarSlet
  2. Dejligt at læse du er ved godt mod igen, det glæder mig. Nyd forårsdagen idag, vi har over 10 grader :-)

    SvarSlet
  3. Der er heldigvis ingen patent på hvordan vi samler styrke og motivation til at komme videre Lene, kun du ved hvad der er bedst for dig og det er dejligt at du er bevidst om hvad, det er jo en styrke i sig selv.
    I kærlige tanker, god Torsdag.

    SvarSlet
  4. Bølger af energi og medmenneskelighed...that's it :-) Hvor er det skønt at læse og hvor er jeg glad for at kunne mærke, at den er på vinger igen, drømmen. Knus og dejlig torsdag

    SvarSlet
  5. Forskjellige ting, gir energi.
    Jeg var også hos frisøren nylig, og med klipp, vask og en deilig hodemassage, så føler men seg som et nytt menneske.
    I går var jeg til middag hos en god venninne. Hun strever litt med seg selv for tiden, store omveltninger på jobben, usikker fremtid....
    Men da jeg steg inn døren, sang hun og var i godt humør. Hun sa hun hadde gledet seg så til at jeg skulle komme, at hun hadde danset på stuegulvet. Og flere ganger hørte jeg henne synge, da hun puslet om inne på kjøkkenet.
    Så er det godt å vite at man kan være noe for andre. Bringe litt glede, litt sang og dans.
    Ha en deilig dag.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.