fredag den 3. februar 2012

De glemte bøgers land

Det er en smuk vintermorgen. Solen er stået op i horisonten, lyset er sprødt som frosten og det er iskoldt derude. Efter gåturen med hundene gør det godt med endnu en kop kaffe. Jeg sidder med udsigt til en reolfuld af bogrygge med forskellige titler og farver. Jeg har endnu ikke sat dem i nogen form for orden, men det kommer. Jeg forestiller mig at arrangere dem i genre. Psykologi. Coaching. Magi og trolddom. Krimier. Tykke romaner og klassikere.

Der er mange af bøgerne, jeg havde glemt. Når man ikke har plads til at have dem stående fremme, går de ligesom i glemmebogen. De glemte bøgers land. Men nu hvor de kommer frem i lyset, nikker jeg genkendene til mange af titlerne. Andre tager jeg imod som for første gang. Glæder mig til at læse dem. Der er bøger, som jeg støder på og bare må eje. Jeg får dem ikke altid læst med det samme, men noget siger mig, at de skal bo hos mig og at jeg en skønne dag vil få brug for lige netop de ord. Og det slår sjældent fejl. Måske glemmer jeg dem, men når tiden er inde, siger noget i mig at lige netop den bog skal ud af reolen og studeres nærmere. Jeg finder den og så giver det fuldstændig mening. Andre gang er det en glædelig genlæsning.

Læser du noget godt i øjeblikket? Spændende? Intereressant? Selv læser jeg Paulo Coelho's Valkyrierne efter at have afsluttet en spændende Tom Egeland roman. Jeg nyder at læse om aftenen i sengen, det nye soveværelse og en god lampe på natbordet. Det er en dejlig måde at afslutte dagen på. Og når jeg slukker lyset, ligger jeg lidt og kigger ud på stjernerne. Himlen er fuld af stjerner i øjeblikket. Skyerne har trukket deres tæppe væk og frosten er mægtig. Det er snart fuldmåne og der er næsten lyst derude, når øjnene har vænnet sig til mørket. Så ligger jeg lidt og laderne tankerne falde til ro. Finder stilhed i en stjerne. Lader min øjne hvile på den og mærken roen i kroppen. Så kommer søvnen. I en glidende bevægelse tager den mig med, fejrer mig op i sin favn og sammen sejler vi af sted til drømmeland. Eller de glemte bøgers land? Ordene sidder endnu i kroppen, men langsomt glider også de væk. Så sover jeg.

God fredag! Pak dig godt ind og nyd det fantastiske vintervejr.

12 kommentarer:

  1. Selv leser jeg boka "Alltid Alice" av Lisa Genova. - En bok om en kvinne, 50 som rammes av Alzheimer. Sterk lesning. Berører.

    God helg, kjære deg.

    ...og ja, ullbuksa er på :o)

    SvarSlet
  2. Jeg elsker også at finde gode bøger, der skal bo hos mig. Men jeg får dem heller ikke læst med det samme - det gør ingenting; så har man noget at glæde sig til... Lige nu læser jeg mest faglitteratur - af lyst, ikke af pligt - bøger om rejser og arkitektur og den slags. Den ene afløser den anden, og det er bare én stor fornøjelse... :-)

    SvarSlet
  3. Jeg har også veldig mange bøker, og jeg nyter synet av dem :-) De aller fleste står fremme, så det er vel ikke så mange av dem jeg har glemt. Noen blir lest bare en gang, mens andre kan jeg lese gang på gang :-)

    Jeg spør igjen jeg, Lene - hvor finner du alle de fine bildene du bruker?

    God helg - klem Siv

    SvarSlet
    Svar
    1. Siv, jeg har primært fundet dem på Facebook, nogle af de sider, som har gode ord til dagen og vejen.

      Slet
  4. Har nettopp lest Valkyriene av Coehlo. Jeg foretrekker Alkymisten.
    Bøker gir liv i rommet, og noen har fortalt meg at bøkenes ord har påvirkning på deg bare ved å stå i bokhyllene.
    Jeg vet ikke.

    Det er mange gode bøker. Ikveld vil jeg anbefale deg "Rom for stillhet" av Kristin Flood.

    God helg og god lesning. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for anbefalingen. Jeg skriver den på min læseliste! ;)

      Slet
  5. Jeg nyder også at læse om aftenen i sengen. I øjeblikket læser jeg Lea Korsgaards Ghita Nørby-biografi. Fik den anbefalet af flere veninder, og det er teaterhistorie og meget mere. Fængende, fængslende og lidt rystende ...
    Klem og god lørdag i det smukke solskin!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nyder også at læse biografier og vil helt sikkert kigge efter den om Githa Nørby. Jeg kan anbefale Mia Farrows biografi "What Falls Away", hvis du ikke har læst den. Hun har selv skrevet den, så den er nok nærmere et slags memoir. Spændende at læse om hendes forhold til Woody Allan og al balladen ... blandt andet.

      Slet
  6. Mine bøker, av den leseverdige sorten, ikke dem som konsumeres på buss og slikt, ligger klare ett eller annet sted. Enten i mitt bokrot eller tilgjengelig på annen måte.
    Å lese på sengen er et must, hvordan skal man ellers få sove? Men jeg skiller på bøker, noen er soveromsbøker (har intet med sex å gjøre), noen er nyte-i sofakroken-bøker og noen er må-lese-for-å-vite-bøker. Soveromsbok pro tempore er Martin Luthers skrifter, nyte-i-sofakroken-boken er Jeffrey Deavers "Det knuste vindu" og må-boken er Owen Matthews "Barn av Stalin."
    Men bøker må man ha. Både de glemte og de huskede.
    Ha en deilig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Spændende at læse om den måde du skelner bøgerne på. Og en god ide på mange måder. Romaner er dog for mig generelt både til at læse i sengen og i hyggekrogen, sengen dog ikke hvis de er alt for store og tunge! ;)

      Slet
  7. Jeg læser "Den tolvte indsigt" af James Redfield for øjeblikket - den er vældig spændende og interessant - har, for nogle år tilbage, læst hans tidligere bøger i serien, startende med "Den niende indsigt"; hans bøger kan varmt anbefales :). Læser bl.a. også en bog om Bernstorffsparkens historie "Bernstorff - slægter, slot og park" - rigtig skøn bog også...
    God Søndag!

    SvarSlet
  8. Akkurat nå er bøkene mine sørgelig utilgjengelig, i påvente av hyller. Etter at jeg malte kontoret, ble alle bøkene liggende hulter til bulter inne i et kott. Jeg gleder meg til å få de frem, og regner med det dukker opp flere glemte skatter.

    Akkurat nå leser jeg Marian Keyes, "En stjerne i natten". Har akkurat begynt på den, og liker stemningen veldig godt. Den er stor og tykk, men jeg gleder meg som et barn hver gang jeg kan lese videre.
    Er ellers litt på jakt etter gode utviklingsbøker, og skal jaggu sjekke opp James Redfield, slik det ble anbefalt lengre opp her.
    Klem til deg!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.