lørdag den 14. januar 2012

Weekendsysler


Lyset kommer lidt før. Dagen tager til, hver eneste dag snupper den lige en bid mere. Når vi når frem til den 21. januar, har dagen givet sig selv en hel time. Så begynder der at ske noget. I dag er himlen klar, den ser næsten blå ud i kontrast til træernes mørke aftegninger. Vinden er stille. Morgenen danser i horisonten og får øje på flammen fra mit orange stearinlys. Måske kan den endda dufte kaffen?

Det er ikke en hvilken som helst morgen. Det er lørdag. Weekend. Kaffen smager lidt anderledes. Filosoffen betragter mig gennem stearinlysets skær og husker mig på vigtigheden af gode venskaber. Det står på hans mave. Venskab er en sjæl i to legemer. Det står selvfølgelig på norsk. Hans sprog. Filosoffen fra Senja. Jeg synes i grunden det er lang tid siden, jeg har hørt ham tale, han har været stille her i de første uger af det nye år. Men han ser veltilfreds ud. Det er ikke altid man behøver at sige noget. Nogle gange kan man bare være, hvile i sig selv og betragte. Som han står der, kan han skue ud over hele verden, som udspiller sig for hans øjne. I min stue. Snart skal han forsigtigt pakkes ind i avispapir og transporteres ud til det nye hus. Det samme gælder skytsenglen. Og når hun igen rulles ud af papiret, limer jeg hendes vinger på. Det er et løfte. Jeg vil finde en speciel plads til de to.

Officielt flytter vi om to uger. Så kommer flyttebilen og vores tro væbnere. Hjælpere. Men inden da har vi nok at se til. Der skal pakkes. Vi gør huset klar. Gør rent. Det vi køber, flytter direkte ud på den nye adresse. I går spiste vi frokost ved vores nye spisebord og stole i køkkenstuen. Det var stort at sidde der og se på et færdigt hus. Toilettet fungerer. Der er vand i vandhanen. Lys. Varme. Glæde. Jeg kniber mig i armen og kan næsten ikke tro, at det endelig er nu. Efter alle de år. Tålmodighed er virkelig en dyd.

Måske har du gættet, hvad weekenden skal bruges til? Rigtigt, vi skal være praktiske i vores kommende hjem. Men jeg skal også lave et lækkert måltid af en kalvebovsteg, som jeg har taget ud af fryseren. Gå tur med hundene. Skrive. Læse. Men først en kop kaffe mere. Det er jo lørdag. Ha' en dejlig dag!

8 kommentarer:

  1. Du kan virkelig se frem til mange fine stunder rundt kjøkkenbordet der.
    Filosoferende, og med en penn i hånden, kanskje. Sannsynligvis. Eller med mer moderne utstyr...
    Uansett, din glede er min!
    Gleder meg sammen med deg!

    Ha en deilig, deilig dag, du også, Lene,
    - og god middag!

    SvarSlet
  2. Hvor er det bare fantastiks at i nu endelig er ved at være i mål med flytningne. Så dejligt der ser ud ved spise bordet. Glæder mig på dine vegne.
    Få en god og dejlig lørdag med syslerne og dine kære.
    kram tina

    SvarSlet
  3. Rundt det spisebordet der vil det være mye trivsel i framtiden Lene:) Ser jo bare så herlig ut:)
    Nyt helga med dine sysler, klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. Jeg er glad i store bord med god plass til både folk og mat ; ) ser ut til å være et godt rom å være i ...

    Ønsker deg en deilig dag!

    SvarSlet
  5. Åååååååh, Lene, så heldig dere er, så spennende så fantastisk herlig! Kjenner sommerfuglene i magen på dine vegne. Gleder meg sammen med deg, virkelig!!! Kos dere i dag, i framtiden, og gratulerer med nytt hus!!!!!

    Stoooor klem frameg til deg.

    SvarSlet
  6. Så hyggelig det ser ut i ditt nye spisekjøkken. Lyst. Skal nok bli mange fine stunder rundt bordet der.

    SvarSlet
  7. Hvor er det bare skønt at høre! Der bliver travlt med pakning og planer for det nye hus. God søndag - knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.