mandag den 16. januar 2012

Verden har brug for originaler!


Der er noget jeg er stødt på utallige gange I de mange gode bøger, jeg læser. Selvudvikling. Den slags. Mange ryster på hovedet. Kan ikke holde tanken ud. Hvorfor skal jeg udvikle mig selv og ovenikøbet læse om det? Personligt synes jeg det er et de mest spændende emner overhovedet. Hvor kan man tage sig selv hen? Hvad er man lavet af? Er det virkelig tankerne, som begrænser og derfor kun en selv, som sætter en stopper for de virkelig gode drømme og som udsætter dem, undskylder dem og begraver dem en mørk nat, hvor ikke engang månen lyser? Jeg har mange gode bøger af i kategorien "selvudvikling", selvom nogle af dem går under overskriften psykologi, coaching og hvad ved jeg. Det er i grunden også uden betydning. Det, der betyder noget, er at man kan lære meget ved at læse den slags bøger. Om sig selv. Nogle er bedre end andre, bevares. For mig handler det meget om sproget. Om de billeder, forfatter formår at tegne og beskrive med sine ord. Om der er genklang til stede, om jeg kan finde mig selv mellem linjerne og bruge de værktøjer, der bliver serveret. For sådan er det jo. Der er en hel buffet af gode værktøjer til rådighed. De har forskellige dufte og farver. Der er noget for enhver smag. Bøgerne kan være en slags vejledning til den indre rejse. En slags rejsebøger. Men man er selv sin egen guide. Det skal man huske.

Noget andet, man skal huske, er ikke at sammenligne sig selv med andre. Det er det, jeg er stødt på. Du troede måske, at jeg havde mistet tråden, men det har jeg ikke. Jeg holder godt fast i den, når nu jeg endelig har fundet den. Man skal ikke sammenligne sig selv med andre. Man er sig selv, unik og har sin egen måde at gøre tingene på. Det tror man ikke. Man går og tror, at man skal ligne alle andre. Specielt i begyndelsen. De unge år. Man gør sig umage for at efterligne andres måder at gøre det på. Man får fortalt, hvordan det skal være og så forsøger man. I skolen får man karakterer. Det er jo et fantastisk sammenligningsgrundlag. Din karakter var bedre end min. Hvad gjorde jeg forkert? Eller hvad gjorde du bedre end mig? Næste gang vil jeg prøve at være mere ligesom dig. Gøre det, som du gjorde det. Så tror jeg at læreren bedre kan lide mit arbejde. Bedre kan lide mig. Jeg begynder at læne mig op af andres teorier, jeg sidder med tungen lige i munden og forsøger at lave en tegning magen til sidemandens. Eller kvindens. Det er svært. Det føles ikke rigtig. Blyanten ligger ikke rigtig i hånden, stregen bliver til en cirkel, en bue og pludselig er der et par øjne, der ikke burde være der. Jeg græmmer mig. Andre gange lykkes det. Jeg får ros. Og måske er det som at tisse i bukserne for at få varmen, men ikke desto mindre. Jeg er blevet en fin lille kopi.

Først langt senere viser det sig, at det var en slemt dårlig ide. Verden har ikke brug for kopier. Verden har brug for originaler. Så jeg skulle ikke have gjort mig sådan umage for at tegne ligesom Hans eller skrive en stil som den Ursula præsenterede for klassen og fik tårnhøje karakterer for. Læreren havde næsten tårer i øjnene. Hun kunne godt lide Ursula. Det var nemt for hende. Men altså. En original. Og pludselig må man rive alt det ned, man har bygget op, mure, sandslotte, hjerter af glas. Nu handler det om det rigtige hjerte. Det af kød og blod. Og det handler ikke om at sammenligne sig selv med andre. Tværtimod. Det handler om at gøre det på sin egen måde. Finde sin egen vej. I starten er det svært. Senere bliver det en befrielse. En af dem, man fejrer ligesom den 4. maj. Eller 5. maj. Vidste du at Danmark faktisk har to befrielsesdage. Et sidespring. Men sæt lys i vinduerne og fejr, når du har genfundet dig selv i den originale udgave. Den rigtige dig. Ingen sammenligninger. Det kommer der ikke noget godt ud af.

Jan Vincents Johannessen, du ved, ham med kunsten at leve, har sagt det således: Find din egen vej gennem livet. Gå ikke af hovedvejen, der hvor alle andre går. Gå der, hvor der ikke findes en vej. Da vil du sætte spor efter dig. Alle mennesker bliver født som originaler, men de fleste dør som kopier. Gør hvad du kan for at leve og dø som en original!

Det var egentlig bare det, jeg ville sige på denne mørke mandag morgen midt i januar. Det var ordene, der piplede frem i lyset fra det orange stearinlys, det var sætningerne, der kom ud, mens morgenkaffen gled ned. Lad være med at sammenligne dig selv med andre. Gør det på din måde. Og vær stolt af den du er. Med hud, hår og et hjerte, der fortæller dig gode sandheder, hvis du er parat til at lytte. Og ha' så en god mandag. Din mandag!

25 kommentarer:

  1. Kloke kloke du :-)

    Klem fra en orginal!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Bliv ved med det, Anne. Vær en original! :)

      Slet
  2. Vidunderlig herlig innlegg, Lene! Det er så utrolig viktig det du sier... at vi er oss selv, at vi ikke hele tiden sammenligner oss med andre. Noe de aller fleste av oss er gode til. Når jeg sitter med manuset mitt nå, så tenker jeg hele tiden; nei, men han eller hun skriver jo så mye bedre... Jeg kan da ikke tro at dette er noe som et forlag vil gi ut... Men søren, døtte meg!! Dette er mitt produkt, skrevet på min måte... Det er kanskje ikke noen bestselger - men det er originalt! For ja,- jeg vil også være en original, og ikke en kopi!
    Takk for at du er den du er, Lene!!

    Stor klem til deg

    SvarSlet
    Svar
    1. For det er jo det, det handler om. At gøre det på sin egen måde. Hvis man sammenligner sig selv med andre, bliver det jo aldrig rigtig godt, fordi man altid skal anstrenge sig for at være en anden, end den man egentlig er. Nej, skriv du på din måde! :)

      Slet
  3. AMEN! :)

    Man blir nok litt mer selvbevisst med årene også, og "lander" i seg selv...
    Våger å vise verden hvem man virkelig er, og hva man står for.

    Dessverre så finnes det likevel så altfor mange uskrevne regler og konvensjoner mennesker imellom, om hvordan man skal være og opptre.

    Jeg liker best de menneskene som våger å stikke seg frem og å skille seg ut. Spennende personer. Interessante. De som setter spor etter seg.

    ... Og jeg liker deg, Lene!
    Du utstråler trygghet og ro.
    Jeg lener meg tilbake i ettertenksomhet når jeg leser det du skriver.
    Takk for at du er deg. Setter pris på deg!

    Klem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dine fine ord, Ida, de varmede mit hjerte ♥

      Slet
  4. sTORE KRAM FRA ENDNU EN ORIGINAL.

    SvarSlet
  5. Takk for gode tanker..ja jeg kjenner meg selv igjen i det du skriver! Lag en god dag min venn! Klem

    SvarSlet
  6. »Psykofarmaka og Shu-bi-dua, – en Kommentar«

    En eksistentialist sagde engang disse vise og hvasse ord: ”Du bliver født som original - men ender som en kopi!”

    Det er trist, for verden har brug for originaler – de ægte mennesker, der tør være sig selv. Men i nutiden skriver det enkelte menneske sig hele tiden – og forgæves – op i mod idealer. Den perfekte moder, den åleslanke kvinde, det sunde liv, den succesrige leder osv..

    Det kan knække enhver autencitet; det skaber tabere; hver dag de tykke på tabletter: det er nej flot!

    Så glemt alt om det perfekte … vær ægte. Tjek Youtube, robot og apotek:

    http://youtu.be/WlDOa7ePPPY

    Le Berthélaine – dansk kunstner, forfatter og kritiker

    SvarSlet
  7. Attractive section of content. I just stumbled upon your weblog
    and in accession capital to assert that I get actually enjoyed account your blog posts.
    Any way I will be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently fast.

    cleaning hardwood floors

    my site - engineered hardwood floors

    SvarSlet
  8. You need to take part in a contest for one of the
    most useful sites on the internet. I am going to recommend this web site!


    Here is my site; click here for hardwood flooring

    SvarSlet
  9. You actually make it seem so easy together with your presentation but I find
    this topic to be actually one thing which I believe
    I would by no means understand. It sort of
    feels too complicated and very broad for me.
    I'm having a look forward on your subsequent post, I'll attempt to get the grasp of it!


    Feel free to surf to my web blog - hard wood floor

    SvarSlet
  10. Hello there, You've done a fantastic job. I will definitely digg it and personally recommend to my friends. I am sure they will be benefited from this website.

    Review my page :: hardwood floors

    SvarSlet
  11. Thanks for sharing your info. I really appreciate your efforts and I will be waiting for your further post thanks once again.



    Here is my weblog - maid services

    SvarSlet
  12. Excellent blog post. I definitely love this website.
    Continue the good work!

    Take a look at my page :: hair loss remedy

    SvarSlet
  13. If you desire to increase your knowledge just keep visiting
    this website and be updated with the hottest gossip posted here.



    my weblog ... find a trip

    SvarSlet
  14. Youг method οf desсrіbing the wholе thing in this post iѕ genuinely pleasant, еveгy οne be able to effortlessly
    be awaгe of it, Thanks a lot.

    Feel free to ѕurf to mу web site ... agra travel guide

    SvarSlet
  15. Hello there! Ӏ could hаve ѕwοгn I've been to this web site before but after browsing through many of the articles I realized it's new tο me.
    Nonеtheless, Ι'm definitely pleased I came across it and I'll be
    bookmarking it anԁ chеckіng baсκ regularly!


    Stop bу my homepage - travel guide switzerland

    SvarSlet
  16. Hello, Neat pоst. Therе's a problem with your site in web explorer, may check this? IE still is the marketplace chief and a good component of people will leave out your magnificent writing due to this problem.

    Here is my page; travel to china visa

    SvarSlet
  17. Thanks for the auѕpіcіοus writeuр.
    It in faсt usеd to be a amuѕement account it.

    Loоκ advanced to far delivereԁ agгeeablе frοm you!
    By the way, hοw сan ωe bе in сontаct?


    my blog post ... Washington travel guide

    SvarSlet
  18. Hi thегe everyone, it's my first pay a quick visit at this website, and piece of writing is really fruitful designed for me, keep up posting these articles.

    Feel free to visit my web page thailand travel guide book

    SvarSlet
  19. Hello There. I found your blog using msn. This is a really well written
    article. I'll be sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for the post. I'll definitely return.


    My blog: beijing capital of china

    SvarSlet
  20. After looking into a hаndful of the aгtiсles
    on your blοg, I ѕeriously aрprеciate уour
    wаy of writing а blog. I bоok-marked іt tο my bookmark sitе list аnd
    will be сhеcking back in thе nеаr future.
    Pleaѕe cheсk out my ωebѕitе too and let me knоω how you feеl.


    my homepage ... beijing china travel

    SvarSlet
  21. Asκing questionѕ are truly goоd thing if
    уou are not underѕtandіng ѕomething еntirely,
    hοwever thiѕ article рresеnts
    gooԁ understanԁіng yеt.

    my web ѕіtе: czech republic travel Guide

    SvarSlet
  22. Fans were able to vote for their favorites across all of Nickelodeon's digital outlets:
    Nick. Liife Tap-A unique feature of Warlocks is that they can tap into
    their HP pool. Hebrews 4:16 (NKJV) 'Let us come boldly to the
    throne of grace, that we may obtain mercy and
    find grace to help in time of need.

    My weblog ... minion rush hack

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.