onsdag den 18. januar 2012

Stjerner og drømme


For my part I know nothing with any certainty,
but the sight of the stars makes me dream.
- Vincent Van Gogh -

Jeg skrev om stjerner i går. Stjerner på nattehimlen, som kan rumme gode tanker og transportere dem over himmelrummet til en, man holder af. I går aftes var himlen fyldt med stjerner. Jeg stod i soveværelsesvinduet og betragtede dem og sende en tanke af sted med en helt speciel stjerne. Det var lidt anderledes end de andre. Den blinkede til mig. Det var som om den kunne mærke, at jeg stod dernede i vinduet og kiggede ud. Kvinde i aftenmørke. Klar til at tage med søvntoget og alligevel ikke. Der er noget, jeg gerne vil sige. Viderebringe. En stor følelse i mit hjerte. En tro. Hvad er der med de stjerner? De er små drømmetændere. Som Vincent Van Gogh også så smukt siger det. Min stjerne forstod og bragte tanken videre. Den landede, hvor den skulle. Jeg trak gardinet for og lagde mig til at sove.

På samme måde som man kan sende gode kærlige tanker af sted til nogen, man holder af og som måske ikke er lige i nærheden, bruge stjernerne som en slags go-between, så kan man også bruge dem til at rumme en drøm. En stjerne er et symbol. Den er et lys, som brænder. Den er et lys, som brænder i mørket og som man kun kan se, når natten har taget sin dunkle kåbe på. Det er ofte et tidspunkt, hvor tvivlen kommer snigende som en tyv rundt om hushjørnet med skumle hensigter. Tvivlen vil stjæle de gode tanker og skabe usikkerhed. Mørket kan føles koldt og ja, mørkt, men men hvis man retter blikket på himlen, kan man på en klar nat se stjernerne. De danser i himmelrummet, de lyser og de danner smukke formationer. Billeder. Mange har navne, men det tager de ikke personligt. Der er stjerner nok til alle. Og du kan vælge helt din egen stjerne til at rumme din drøm. Nothing happens unless first a dream, har Carl Sandburg sagt. Det starter med en drøm. Og med en stjerne. Så hvis du bliver i tvivl om der virkelig er lys i mørket, så kig ud på nattehimlen og ret dit blik mod stjernerne. De er deroppe. Også når du ikke kan se dem. De er der, bag skyerne. Altid. Find din stjerne og se din drøm. Mærk den. Tro på den. Din drøm rummer et potentiale. Den er slet ikke tilfældig. Den opstår, fordi den vil fortælle dig, at det kan lade sig gøre. Hvis du kan drømme det, kan du gøre det.

På dette tidspunkt i min rejse har jeg lært meget. Og jo mere jeg lærer, desto mere er der at lære. Men en ting har jeg forstået. Man skal tage sine drømme alvorligt. Ikke de overfladiske drømme om lottomillioner og den slags, men dem som hjertet synger om. Man skal stole på sine indre billeder, for de billeder er en slags drømmevejviser. Hjertet synger ikke om tilfældigheder. Det rummer en stor sandhed om, hvem du er og hvad du er kommet for.

5 kommentarer:

  1. Godmorgen Lene!
    Dejlig læsning :-) min datter Emilie kigger altid stjerner og hendes seng står så hun kan se dem ud af sit ovenlysvindue. Det kan jeg desværre ikke, men nu får jeg lyst efter at have læst dine indlæg. Lyst til at sende tanker og drømme afsted.
    Knus og god dag.

    SvarSlet
  2. Gør det Margith. Send gode tanker og drømme af sted. Selv synes jeg at stjernerne vidner om, at der er meget mere mellem himmel og jord. Og de er gode drømmevejvisere. :) Knus.

    SvarSlet
  3. jeg har brukt stjernene siden jeg var barn.. og jeg kikker alltid på himmelen om kvelden og finner mine i vrimmelen : )

    god dag til deg..

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt at finde både sig selv og sin stjerne i vrimmelen! :)

      Slet
  4. Hei Lene, så godt å vite at det er en stjerne for oss alle;) Jeg har faktisk stjerner over sengen min som mine døtre limte opp i taket da de var yngre..og de lyser i mørket;)
    Ha en fin uke videre, knus fra meg;)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.