søndag den 29. januar 2012

Søndag, sne og sushi


Vi er vågnet op til et hvidt landskab. Eller det vil sige, sådan er det egentlig slet ikke. Vi blev vækket sidst på natten af kærestens insisterende telefon. Brat opvågning, fra en spændende drøm, der ville mig det godt. Selvfølgelig kan jeg ikke huske den længere. Men jeg husker forbavselsen over at det var sneberedskabskontoret, der kaldte ham ud. Kæresten. Jamen, har det da sneet, udbrød han i en temmelig vred tone. Det er ikke sjovt at blive vækket i sin gode søndagssøvn. Det havde det. Sneet. Landskabet var hvidt, jeg kunne skimte det gennem vinduerne i soveværelset, der endnu ikke har gardiner eller persienner. Han måtte pænt stå op og køre af sted, for han har jo meldt sig til snerydning. Han havde bare ikke regnet det med det lige nu. Midt i flytningen. Vi havde hjælp til at få flytte de store ting i går og i dag havde vi planer om at få flere ting i orden her i huset. Der er mere, der skal samles. Nu sidder han i stedet på en sneplov. Og jeg sidder her alene over morgenkaffen med legende hunde og et blafrende stearinlys. Det er hvidt derude, men ikke så meget. Jeg er på ingen måde sneet inde. Så er det sagt.

Her er helt stille. De eneste lyde er dem, vi selv laver. Hundene og jeg, mine dansende fingre på tastaturet og lyden af ordene, der bliver gentaget i mit hoved, efterhånden som jeg ser dem tone frem på skærmen. Jeg holder en lille pause og drikker af kaffen. Tænker på, at jeg i så fald selv må i gang med få styr på huset. Der er meget. Måske kan jeg samle reolen til badeværelset? Det var modigt sagt. Man kan ikke være modig, hvis man ikke er bange har jeg lært, og venner, jeg bliver faktisk lidt bange ved tanken om at skulle samle en reol i tusind stykker med skruer og dingenoter. Den slags har jeg ikke tålmodighed til. Det er ikke min stærke side. Jeg er bedre til at lægge ting på bagefter og få det til at se godt ud. Men der er noget modigt ved at tænke tanken. Visualisere mig selv siddende på gulvet og samle reol, mens jeg studerer den medfølgende manual, der er tyk som biblen. Tænk hvis jeg kan? Fortsættelse følger, men jeg lover ikke noget.

Forresten fik vi sushi i går. Den lækreste sushi som kæresten hentede inde i byen. Og vi fandt ud af, at Keeva er en hund efter sushi. Hun var helt vild. Hun fik et lille stykke og smilede nærmest. Men den var også god. Vi havde fortjent noget let og lækkert efter endnu en flyttedag. Nu bor vi her midt i snelandskabet for enden af en markvej i et godt hus. Vi kan ikke høre biler eller andre mennesker, der går rådyr i gærdet og udsigten er over marker og træer. Kun når det er helt mørkt, kan man skifte byen fra vinduet i badeværelset. Se de mange små lys. Det er ret hyggeligt, synes jeg. Et lille tegn på at civilisationen er i nærheden og indenfor rækkevidde.

7 kommentarer:

  1. Sneen kom også uventet her - og også lidt ubelejligt, når man skal fremvise hus (igen, igen). Men det er ikke til at planlægge den slags.. sneen, altså :-)

    Kan du ha' en god dag trods alt. Jeg sidder her og prøver at tage mig sammen til at gå i gang, men vil egentlig hellere tage en kop kaffe mere... ;-)

    SvarSlet
  2. jeg kan nærmest fornemme roen ...
    her "hører" jeg snevejret, forstået på den måde, at de lyde jeg normalt hører når jeg vågner er dæmpet af sneen, så når det er stille er det fordi sneen er faldet i løbet af natten

    SvarSlet
  3. Hei Lene, jeg har måttet lese meg opp litt her inne. Det har vært lite tid for meg i blogglandia i det siste. Jeg ser du har begynt å flytte inn, og at du kjenner god energi i det nye huset. Det er virkelig flott! Skulle gjerne kommet innom og sagt hei i ditt nye kjøkken! ;)

    Jeg er et land-menneske, uten tvil. Jeg har bodd i by tidligere, men det kan jeg nok aldri gjøre igjen. På besøk, ja, men ikke bo. Jeg får ikke ro i det hektiske bylivet. Slik som du, liker jeg å leve i naturen, med årstider og vekslende lys. Der finner jeg inspirasjon!

    Ønsker deg en god søndag. Klem.

    SvarSlet
  4. Ser fint ut med snødekte jorder utenfor ditt vindu Lene... Her har det også kommet en del snø i natt. Vi har vel 1 meter nå ; )
    Jeg smiler da jeg leser om din motstand til montering av skap ; ) kjenner meg så godt igjen!

    Selv holder jeg på å pakke kofferter og "legge hus i dvale" ; ) Reiser til Kina på tirsdag.

    Ønsker deg en riktig god søndag!

    SvarSlet
  5. Det lyder som et smukt sted I bor, Lene - med rådyr i gærdet og udsigt over marker. Her er alt hvidt til morgen, og jeg måtte ud og rydde fuglefoderpladsen for sne.
    Klem og ha' en god dag.

    SvarSlet
  6. Det høres helt fantastisk ut! Jeg ser for meg stillheten og roen det er i huset deres...der kan man virkelig senke skuldrene vil jeg tro :).

    Morsomt at Keeva likte sushi :)

    Klem Einy

    SvarSlet
  7. Tenk, snø hos dere på Sjælland i år også. Har vært noen hvite vintre hos dere siste årene, ikke sant? Har tidligere trodd at det i Danmark som regel er grønne vintre.

    Du har fin utsikt fra vinduene dine, Lene. Sikker godt å la blikket hvile i det synet?
    Spent på om det ble skapmontering. Ler...

    Ny, god uke i ny'huset ønskes deg.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.