fredag den 20. januar 2012

Sjælegartner



Help us to be faithful gardeners of the spirit, who know that without darkness nothing comes to birth and without light, nothing flowers.
- May Sarton -

Det er morgen og livet er allerede i fuld gang. I dag skal der pakkes kasser og flyttes små ting ud i huset. Kæresten og en trofast medhjælper er i gang med at samle møbler. Jeg kapitulerer ved synet af små dele og skruer. Jeg har andre styrker. Det gælder om at finde det, man er god til og gøre det. Mit hjerte er splittet i arbejdet med flytningen og med at give tid til det, jeg nu skriver på. Men jeg må stole på, at det er stærkt nok til at tåle en mindre pause. Jeg bliver nødt til at have fokus på det praktiske.

Jeg danser på afgrunden af det, der var og det der skal komme. Den fysiske flytning er næsten som en håndgribelig manifestation af den forandring, der er sket på det indre plan. En rejse, der kun lige er begyndt og som aldrig vil slutte. Jeg glæder mig ved tanken om, at jeg et valg og at jeg har valgt at følge mit hjerte. Tro på min drøm. I starten er det næsten uhåndgribeligt skrøbeligt, en lille gnist, et håb, der flyver som flygtig sommerfugl på kanten af efterår. Senere bliver det stærkere. Et frø er lagt i jorden. Man giver det kærlige tanker, vander og gøder. Der sker ingenting. Der er dage, hvor man vandrer i mørke og leder efter en gylden nøgle, som man ikke aner om findes. Der er tilbagefald, hvor det gamle blusser op som en glød, der pludselig får flamme. En lille angst. En tvivl. Men det hører med. Det har jeg lært. Og nu kan jeg se spiren. Den er lysegrøn.

Når man går efter sin drøm og følger sit hjerte, er man en slags sjælegartner. Man planter, man vander og gøder. Og så venter man. Tålmodighed er en dyd. Det ved jeg nu. Jeg øver mig. Jeg kæler for de gode tanker og giver dem vand, så de kan vokse sig større. Jeg skiller mig af med gamle tanker og mønstre, som jeg ikke længere kan bruge. Nogle har slået dybe rødder. De er svære at få bugt med. Jeg går ud i verden og søger efter brugbare værktøjer kun for at opdage, at jeg har dem i mig selv. Jeg har alt det, jeg skal bruge. Hvis jeg tror på det. Hvis jeg passer på det. Værner om det. Drømmen. Hjertet. Glæden.

Jeg ønsker dig en dejlig fredag. Vær din egen gode gartner. Plant gode drømme og tro på dem. Vand dem. Giv dem gødning. Elsk dem og styrk dem. Den slags. Jeg ved du kan! ;)

3 kommentarer:

  1. Jeg har brukt litt tid på å fjerne ugress... men nå er det grønne friske spirer... ; )

    Ønsker deg en god fredag Lene!

    SvarSlet
  2. Ønsker deg en god weekend og håper flyttingen går som en lek : ) (sjovt, nemt )

    knus

    SvarSlet
  3. Åh ja, jeg har så mange små frø, der får vand og gødning - jeg håber, at de vil spire villigt. Kan du have en rigtig dejlig weekend med flytning og pakning... og alt det andet. :-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.