fredag den 6. januar 2012

Ord og sæbespåner


Det er spændende dage. Huset er næsten færdigt. Håndværkerne arbejder på de sidste ting. I går flyttede vores nye spisebord og stole ind og gjorde kommoden selskab. Jeg vandrede en tur gennem rummene og fulgte lyset. Prøvede at forestille mig, hvordan det vil være at bo der. Når solen synker og mørket kommer. Stearinlys, der blafrer og giver stuerne en helt anden karakter. Følelsen. Skridt på klinkegulvet. Månelyset gennem tagvinduerne, stjerner på himlen og en helt anden stilhed, fordi vi faktisk flytter længere ud på landet. Nu er der kun et par uger til afhængig af håndværkerne. Jeg må så småt i gang med at pakke tingene ned her. I weekenden skal vi ud og gøre rent, køkkenet skal gøres klar, vinduerne skal vaskes. For første gang i mit liv glæder jeg mig til rengøring.

Samtidig har jeg gode skrivedage. Det er som om jeg har lært noget om selve skabelsen. Den tillid, man er nødt til at vise sig selv i processen. Bedst som jeg troede, at jeg var gået i stå, skete der noget. En gåtur. En tanke. Noget, jeg selv havde skrevet blev pludselig en indgangsvinkel og alting ændrede sig. Jeg fryder mig. Nu har jeg det som den kvinde, jeg engang læste om. En forfatter, som ikke kunne vente med at komme op om morgenen og i gang, fordi hun var så spændt på, hvad der mon ville ske. Det er nemlig det finurlige. Man kan tro, at man ved det. Men ordene har deres eget liv. I et splitsekund har de skiftet retning, kastet et nyt perspektiv ind, spundet en sætning i det pureste guld og alting forvandles. Jeg ser mig selv sidde midt i flyttekasserne og skrive løs. Og hvordan mon det vil være at skrive i huset, fra mit nye arbejdsværelse, udsigt over marker og æbletræer?

Egentlig ville jeg have fortalt dig om drømmedræberen, men det må vente til i morgen. Husk mig lige på det. Min tid er gået. Kaffen er næsten drukket og hundene venter på deres tur. Ud i mørket. I dag ligger vinden stille og regnen er gået hjem. Jeg glæder mig til en dag med solskin og gode ord. Stationen hedder fredag og den er sidste stop inden weekend. En weekend med ord og sæbespåner. Nydeligt!

10 kommentarer:

  1. som jeg gleder meg på dine vegne : )) jeg vet presis hvordan den følelsen er å vandre gjennom et hus og undre på hvordan det blir å bo der : ))

    God arbeidslyst ! med skriving og rengjøring.. jeg tror dette blir et flot år Lene.. for oss alle ; )

    ha en dejlig dag ! knus

    SvarSlet
  2. Det er så fantastisk med et nyt sted....og pludselig er det bare hverdag...
    Har vi set et billede udefra?
    god fredag

    SvarSlet
  3. God morgen, kjære Lene
    Åååååå....så fint det ser ut i deres nye hjem. Rene ark, der du kan sette farge til, akurat slik du vil. Så spennende.
    For et år siden vasket jeg også....i det huset vi flyttet fra. Jeg vasket alene, siden Mannen hadde skadet seg, og min egen skitt vil jeg ta selv. Selv om venninnene sa de kunne hjelpe.
    Det vr tunkt å vaske, men også befriende. Jeg tenkte nemlig da at nå vasker jeg bort mitt gamle liv, og begynner på nytt et annet sted. Og siden har ingen av oss faktisk savnet huset.
    Fredagen i dag begynner med varm havregrøt og juice. og i kveld får vi venner på besøk, på ost og kjeks og rødvin. Men først er det avsted, på jobb (der Elisabeth kommer innom en liten tur.Hun skal ha garn)
    Ha en deilig weekend, og ikke glem Drømmedrepern, som du nevnte......

    SvarSlet
  4. Hvor bliver det spændende - dejligt billede af rummet, der snart skal fyldes ud. Klem og en skøn solskinsdag til dig!

    SvarSlet
  5. Klart du gleder deg til denne rengjøringen:))) Skulle gjerne vært der og hjulpet deg:) Åååå..dette blir så bra Lene:) Jeg gleder meg på dine vegne:))
    Vinden er hos meg i dag...så nyt din vindstille dag:)
    Klemmer:)

    SvarSlet
  6. Åh hvor er det altså skønt at huset er ved at være helt klar til indflytning. I har sørme også vente længe på det. Glæder mig til at høre om det nye hus. Håber i bliver rigtig glade for at bo der ;-) Knus

    SvarSlet
  7. Du har virkelig spennende dager, og det må være herlig å se at ting faller på plass;)
    Jeg nyter fredagsfølelsen og helgefølelsen, og det kjennes godt;)
    Knusings;)

    SvarSlet
  8. Jen sender min rengøringsengel over til dig. Hun gør arbejdet til den rene leg.
    God arbejdslyst :-) både med huset og ordene.
    Knus

    SvarSlet
  9. Det er så artig å se bildene fra det nye huset deres - det ser så lekkert ut :-)

    Godt å høre at du er skikkelig i gang med skrivinga :-D

    Riktig god helg, Lene - klem Siv

    SvarSlet
  10. Ser så lyst og fint ut det nye huset - håper vi får se litt mer når du har komt i orden. Så godt å høyre at du har det bra:-)) Klem og god helg:-))

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.