torsdag den 12. januar 2012

Lykke feng shui


Det stormer derude. Jeg har hørt vinden i nat. Den har suset om husmuren, pevet, skreget og på et tidspunkt vækkede den også træerne. De begyndte at danse. Grenene knagede. Synet af de dansende træer gjorde vinden endnu mere kåd og den besluttede sig for at blive til storm. Flere gange i løbet af natten blev jeg vækket, men faldt hurtig i søvn igen. Der er noget hyggeligt ved at ligge inde og lytte til vejret. Kender du lyden af regnen, der trommer på et sommerhustag? Selvom man ønsker sig sol og blå himmel, når man er i sommerhus og dage på terrassen, grille, sole, være ude, så er der noget over regnvejr den slags steder. Ikke mindst lyden af regnen. Og så kan man i øvrigt krybe sammen i sofaen og drikke kaffe med mælk, mens man læser en god bog. I morgen bliver det bedre vejr igen, tænker man og ved godt, at sådan er den danske sommer.

Men det her er altså den danske vinter. Det er januar. Jeg sidder igen ved det orange stearinlys i skrivestuen, mens dagen forsøger at få ørenlyd. Stormen tumler stadig rundt derude. Hundene skyndte sig ind fra haven her til morgen. Aimee fortæller med sin gøen at flokken vil ind. Tålmodig er hun ikke. Det bliver hurtig til en klagesang, der er helt på højde med stormens. Nu holder vi alle morgenandakt. Det er et vigtigt tidspunkt. Tage den med ro. Blive til menneske. Eller til hund.

Jeg læste et sted, at lykkelige mennesker vælger at være lykkelige. De tillader sig selv at være lykkelige. Der er mange grunde til ikke at være det, og den kloge Storm P sagde sågar, at hvis du er lykkelig, så er det din egen skyld. Der er nok at være ked af. Men er lykken et valg? Hvis du havde spurgt mig for et par år tilbage, så ville jeg havde protesteret. Rystet på hovedet og tænkt, at du var tosset. Det gør jeg ikke længere. Nu nikker jeg. Jeg er enig. Det er sådan, det er. Jeg har spiren til lykke inde i mig selv og jeg har også ansvaret. Jeg kan vælge at betragte livet som en gave, jeg ønsker at få det meste ud af. Tidligere troede jeg at dagen bare kom. Det kunne være en dårlig dag lige fra starten. Alting gik galt og i øvrigt var jeg i dårligt humør. Jeg vidste ikke altid hvorfor. Jeg er taknemmelig for, at jeg på et tidspunkt fik mulighed for at se anderledes på det. Jeg læste bøger om emnet, jeg studerede positiv psykologi og en morgen forstod jeg, at jeg kunne vælge mig en god dag. Måske var jeg skepsisk, men jeg prøvede og snart opdagede jeg, at der var noget om snakken. Jeg blev uvilkårligt i bedre humør, fordi jeg valgte at se muligheder i stedet for begrænsninger. Det kræver øvelse og man skal udskifte dårlige vaner med nogle, der er bedre og tjener en bedre. Gamle begrænsende overbevisninger skal skiftes ud, som man skifter en pære i lampen over spisebordet.

I øvrigt kan man være med til at give det gode videre, når man selv har det. Man kan sprede det. Godt humør. Det er som gødning, det får glæden til at gro. Og på magisk vis bliver glæden større ved at blive delt. Den findes i øjeblikket, i de små ting, samtaler, knus og gode ord. Den findes i naturen, i solnedgangen, i solsortens sang eller ved synet af en smuk stjernehimlen. Havet synger om den. Muslingeskaller, rav og småsten. Smagen af frisk fisk, synet af en ven, et smil, en hjælpende hånd og varmen fra bålet. Den er overalt og den viser sig for dem, som ønsker at se. Man kan lukke døren op og lukke den ind. Lykken findes i en historie og man kan fortælle den historie. Lade den vandre og give den videre. Men måske skal forberede sin sjæl på at være lykkelig. Jeg ved det ikke, men jeg tror at man skal muge ud og gøre plads til den. Det er en slags lykke feng-shui. Og det er et valg!

Jeg vælger mig en fin torsdag og går ned af det godes vej. Vil du med? :)

10 kommentarer:

  1. Jeg er med Lene! Takk for at du deler...

    Torsdagen din kommer til å bli fin! ; )

    SvarSlet
  2. Huh, Storm Ps gode citat har jeg straks taget til mig. Tak.
    Jeg er med ....
    En fin og smilende torsdag :-)

    SvarSlet
  3. Skønt citat af Storm P - det kendte jeg ikke. Minder mig om, at jeg netop så hos en Facebook-ven at vores tanker har en direkte indflydelse på kroppens kemi. De er simpelthen ren kemi og gennem anerkendelse af det, kan vi flytte bjerge :-)
    Klem og en dejlig blæsevejrsdag til dig!

    SvarSlet
  4. Jeg er med jeg også :) Takk for fine og inspirerende ord, de gjorde morgenen ekstra god :)
    Ønsker deg en riktig flott dag, Lene!
    Takk for koselig kommentar på bloggen min.
    Klemmer til deg :)

    SvarSlet
  5. Hvor dejlig læsning, som man kun kan blive glad over.... :-)

    SvarSlet
  6. Du gode, Lene!! Det er så sant, så sant... men velger selv å bli sin egen lykkesmed. Så enkelt - og så vanskelig er det!
    Og mens jeg satt og leste det inspirerende innlegget ditt, så plinget det inn en kommentar hos meg! Herlig. Jeg tenker positivt som bare det nå - og kjenner at jeg orker litt mer for hver dag - og nyter gleden av å kunne "ta seg litt tid til å lese, når jeg først er syk" !
    Ha en strålende "gråblå" torsdag! Klems

    SvarSlet
  7. OBS! Kommentaren som plinget inn hos meg - var jo fra deg, da! ;-)

    SvarSlet
  8. Jeg kommer med i mitt tempo, og sender en lykkelig tanke i forveien.

    SvarSlet
  9. Absolutt har det vært en god torsdag. Nå er den snart over.
    Et karbad og så sengen.

    God natt, og sov godt kjære Lene.

    SvarSlet
  10. : )) nei, lykken kommer ikke av seg selv..

    ønsker deg en god weekend..

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.