mandag den 9. januar 2012

Kaffe, fuldmåne og stjerner


Weekenden er forbi. Med hvinende bremser kører toget til perron og en station opstår af mørket. Jeg vågner i det sekund, selvom jeg allerede var stået op, men der er noget næsten symbolsk ved det ryk, det giver i toget, inden det holder helt stille. Verden standser i et kort sekund. Jeg har åbnet vinduet, skubbet det op og stikker hovedet ud i den kolde luft. Vinterhimlen ligger som et stort blåt tæppe over byen, jeg kan skimte stjernerne og månen, der nu er fuld. Der er noget magisk ved de byer, vi besøger ved fuldmåne, har jeg ladet mig fortælle. En af de andre passagerer talte over sig. Det skulle vist være forblevet en hemmelighed, men nu ved jeg det. Jeg fortæller det ikke til nogen. Jeg smiler ved tanken om, at jeg er en af de eneste, der kender den. Hemmeligheden. Jeg blinker til fuldmånen og lukker vinduet igen. Det protesterer lidt. Jeg skutter mig, frosten nåede lige at hive fat i mig med en lang hvid finger. Jeg kunne mærke pustet fra dets ånde. Nu skal jeg have mig noget morgenmad og dagens første kop kaffe. Tanken kalder et smil frem på mine læber. Der er noget over den første kop kaffe.

Apropos kaffe og den første, så var vi ude i huset i lørdags. Vi gjorde køkkenet rent. Vi fjernede tildækningen og malertape og så gjorde vi skabe og skuffer rene. Vi støvsugede og vi kæmpede lidt med resterne af den tape, der vist havde siddet for længe på bordpladerne. For at kunne varme vand til rengøringen, havde jeg taget min kedel med. Og der midt på eftermiddagen, en lørdag i januar, lavede jeg den første kop kaffe i det nye hus. Måske kan det lyde af ingenting, men det var stort. Jeg stillede en dåse med småkager ind i skabet. Og så nød jeg kaffen, mens jeg betragede det nye køkken, der nu skinnede. Indbydende. Jeg får lyst til at lave mad, sagde jeg til kæresten. Og så talte vi om, hvordan det vil være, når vi om nogle uger indtager det allerførste måltid i det nye hus. Jeg kunne se det for mig. Duften af mad i køkkenet, stearinlys og en god flaske rødvin, så vi kan skåle og fejre indflytningen. Da jeg havde drukket min kaffe, vaskede jeg vindueskarmene i stuerne. Jeg tændte to fyrfadslys i vinduet, lod dem brænde et øjeblik. Snart bliver vi hos dig, hviskede jeg til huset og jeg er sikker på at jeg kunne mærke, at det smilede.

Nu er mandagens første kop kaffe næsten drukket og dagen kalder. Det er fuldmåne i aften. Hvis vejret er klart, vil stjernerne lyse og det betyder, at du vil kunne se din helt personlige stjerne. Den, der kan lede dig mod drømmen. Så det er måske værd at tage på måneskinstur? På en mandag, spørger du måske og jeg nikker. Nemlig. På en mandag. Drømme har ingen foretrukne ugedage, de drømmes ligeså gerne om mandagen. Og din stjerne lyser altid. Også når du ikke kan se den.

8 kommentarer:

  1. den første gang er alltid spesiell.. for alle ting : ))

    ha en god dag.

    SvarSlet
  2. Så spennende å flytte inn i nytt hus! : )

    Ønsker deg en riktig god dag

    SvarSlet
  3. Spændende med jeres nye hus, og nu er I et skridt videre.
    Det var smukt at se månen i nat - hele huset var lyst op gennem tagvinduet. Klem og en dejlig dag til dig, Lene.

    SvarSlet
  4. Hallo Megan:-)) Ich wünsche dir eine schöne Woche :-))
    lg Kiki

    SvarSlet
  5. Synes jeg kjenner følelsen Lene....å betrakte sitt nye hjem...som man har ventet så lenge på at skal bli ferdig:))
    Månen vekte meg kl 04 inatt....den lyste opp soverommet...ikveld får jeg neppe se den. Her er det snøfokk...
    Klem til deg:)

    SvarSlet
  6. "Det væsentlige er usynligt for øjet", siger Den Lille Prins. Og ikke altid kan vi se det der er: Månen, stjernerne, drømmene, hjertets stemme. Men lige nu lyser månen og stjernerne flot på himlen her, hvor jeg er :-)
    Hvor det spændende med jeres nye hus. Det er ved at være tid, og i er begyndt at rykke ind. Kan godt forstå, du glæder dig til at kokkerere i dit fine køkken :-)

    SvarSlet
  7. Jeg kjenner på følelsen du har; det er så utrolig deilig å se at det er like før du sitter der med et godt måltid og et glass vin og nyter det hele;)
    Ha en fin uke; her blir det travle dager med datter m fam på besøk;)
    Knus;)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.