onsdag den 4. januar 2012

Hverdagen


Jeg holder af hverdagen
Mest af alt holder jeg af hverdagen
Den langsomme opvågnen til den kendte udsigt
der alligevel ikke er helt så kendt
Familiens på en gang fortrolige og efter søvnens fjernhed fremmede ansigter
- Dan Turell -

Jeg startede morgenen med at tage på besøg hos Janna, der skriver om hverdagen og dens glæder. Det var pudsigt, for jeg har faktisk selv gået og tænkt på et lignende indlæg. Jeg er stødt på det flere steder. Folk, der priser hverdagen. Og jeg husker jo i al evighed Dan Turells fine hyldest til hverdagen. Jeg kan næsten høre hans stemme, når jeg gengiver ordene. Jeg holder af hverdagen, mest af alt holder jeg af hverdagen.

Tidligere ville jeg have rystet på hovedet. Det lyder godt at sige, at man bedst kan lide hverdagen, men det var fremmed for mig. Jeg glædede mig altid til weekenden. Hverdagen var en togrejse, der bare skulle overståes. Jeg kørte fra station til station, hvor toget holdt ved hver eneste ugedag, men jeg længtes bare efter at komme ombord igen og rejse videre mod weekenden. Jeg nød ikke rigtig rejsen. Weekenden var mit mål. Men den var jo på ingen måde en endestation, for inden længe var den forbi igen. Og når søndagen kom glidende, mens jeg prøvede at indfange den, svøbe mig selv i lidt langsomt stjernestøv fra lørdagens glæde over at alting lige var begyndt, blev jeg bedrøvet over at opdage, at det ikke lod sig gøre. Tanken om mandagen, hverdagen og det liv, der var mit, voksede som en snebold, der ruller. Ned af bakke, hurtigere og hurtigere. Og tristheden kunne mærkes som en knytnæve i mellemgulvet.

Nu er det anderledes. Jeg kan smage glæden i Dan Turells ord og jeg ved, hvad Janna taler om. Det er vidunderligt at stå op hver morgen og med lette skridt gå nedenunder. Starte dagen og være glad. Glad for at være i live. Nyde de rutiner, jeg har sat op for at lykkes med mine mål, men samtidig have nok luft til at kunne dyrke bevægelsen og friheden i mit liv. Nu ved jeg, hvordan det føles, når man beskæftiger sig med noget, man holder af. Janna skriver om at dyrke den gode hverdag og det er flot sagt. Hverdagen er et blomsterbed med fine blomster, som skal passes og plejes. De skal have vand og der skal fjernes ukrudt. Og selvom ikke alle dage er gode, er der altid noget godt i hver dag. Det kan man vælge at have fokus på. Forstørre det. En god hverdag er et valg. Og eftersom livet primært består af hverdagen, er det vel nærliggende at gøre den til noget glædeligt. Gode måltider. Samtaler. Små ting, som sender gode vibrationer gennem kroppen. Jeg kan blive helt glad over uddsigten til en kop te og nogle kapitler i en god bog. Stearinlys og hygge, mens stormen raser udenfor.

I dag holder toget ved onsdag. En ny station. Disse tidlige morgenstunder ved skrivebordet med stearinlys, kaffe og ord er indbegrebet af en god start for mig. Jeg tænker på dagens opgaver og glæder mig til at komme i gang. En tur ud i den voldsomme vind med hundene. Et bad. En kop kaffe mere, mens jeg tager hul på opgaverne. Jeg vælger en god hverdag, fordi den er mit liv. Jeg vil ikke længere nøjes med weekenden og med en sørgelig søndag, fordi den efterfølges af mandag. Livet er en rejse, der skal nydes og mærkes. Jeg vil med på toget, være ombord og tage aktivt del. Og sige som Dan Turell, hvis nogen skulle spørge: Mest af alt holder jeg af hverdagen ...

10 kommentarer:

  1. Hverdagen er god. Week-enden er god. Livet er godt :-)
    Der er voldsom blæst derude. Blacks ører blafrede godt i vinden, når han altså ikke skulle stikke snuden nedad for at snuse :-)
    God tur og god onsdag.
    Klem

    SvarSlet
  2. Kjære Lene.
    Godt nytt år til deg.
    Jeg er også mest glad i hverdagen...ja, det har jeg skrevet om før også, i min blogg!
    Weekenden er altfor kort, og som du sier: plutselig er søndagen der. For oss som jobber lørdager, ER weekenden kort!
    Noen ganger tar jeg meg selv i å glede meg til feks nest år, en tur jeg har lyst til å dra på, når ungene blir større, når jeg får bedre råd, når jeg får bedre tid...... DET ER HELT FEIL!!!
    Det er jo NÅ vi skal nyte, og glede oss over hver dag, ting som oppstår i hverdagen, som vi er en del av. NÅ!
    Nyt dagen i dag. Det skal jeg!

    SvarSlet
  3. Jeg har med årene blitt god til å nyte hver dag ; ) Jeg nyter også å lese dine tekster hver dag.

    Ønsker deg en god onsdag!

    SvarSlet
  4. God morgen, Lene - og velkommen til stasjon Onsdag.
    Fantastisk god beskrivelse av hvordan vi skal angripe dagen og bruke den. Det er så FLOTT å leve Her og Nå. For det er det eneste vi har.
    Takk for din gode kommentar på min blogg.
    Det er deilig å skrive.

    Nyt oppholdet på stasjonen din idag, Onsdag.

    SvarSlet
  5. Jeg napper hver dag....og ser at få det, den tilbyder forvaltet bedst muligt....sådan :-)

    SvarSlet
  6. Vist så: Hver dag er en gave, undertiden en hadegave ;-)

    SvarSlet
  7. Heldigvis kan jeg også si at jeg liker hverdagen:) Men som deg, ventet jeg alltid på at det skulle bli helg...ikke nå lengre:) Da føler jeg meg heldig:)
    Nyt dagen, klem fra meg:)

    SvarSlet
  8. Hverdagen er den beste, men det er jo veldig godt siden det er flest av dem :)
    Vakre hverdagstanker fra K@ri*

    SvarSlet
  9. Jeg er også best på hverdager. Heldigvis. For dem er det jo flest av.

    God kveld, Lene.

    SvarSlet
  10. Jeg har det på samme måde nu. Hver dag kan byde på overraskelser, og derfor ser man altid frem til dagen med en vis spænding. Hvad sker der mon i dag? Jeg har sjældent ferier, sådan som jeg havde det i gamle dage - men til gengæld har jeg hverdagsglæden. Det foretrækker jeg ganske afgjort... :-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.