torsdag den 26. januar 2012

Hjertevejen, et godt valg


I går læste jeg min gode veninde Eirins blog og et indlæg som handler om at vælge. Jeg blev inspireret og har gået og tænkt lidt på det med at vælge. For livet er fuldt af valg. Hver eneste dag står vi ved veje, der deler sig, og vi må beslutte os for hvilken vej vi vil gå. Og hvad gør man? Slår man plat eller krone og går så den vej, mønten viser. Bruger man sin intuition og vælger den vej, der umiddelbart synes rigtig? Eller mærker man efter og lytter til sit hjerte. Sætter man sig på den store sten, der tilfældigvis står i vejkanten og spekulerer lidt over, hvad man egentlig ønsker sig?

Bevidste valg har noget med modenhed at gøre, tror jeg. At være bevidst om sine personlige værdier og at handle ud fra dem, gør egentlig valg lidt lettere. Når man ved, hvad der virkelig betyder noget i livet, er det ikke så svært at vælge. Jo mere man lever efter sine værdier og nærmest bliver dem, desto lettere bliver det at træffe gode valg. Og her mener jeg valg, som man ikke fortryder. Hver gang man vælger noget til, vælger man jo også noget fra. At turde træffe gode valg handler også om at sige fra og nej tak til det, man ikke kan tilslutte sig. Da jeg var helt ung, havde jeg svært ved at sige nej. Eller det vil sige, noget i mit indre råbte så højt, at jeg faktisk fik sagt nej til meget, men mit nej blev efterfulgt af en sort samvittighed. Jeg havde kvaler, fordi jeg havde truffet et valg. Det gjorde næsten ondt at sige nej. Av! Sådan er det ikke længere. Med modenheden kommer også viljen til at ville det gode i livet. Og det gode er subjektivt og har i høj grad noget med personlige værdier at gøre. Jo bedre jeg lærer mig selv at kende, desto mere tør jeg stå frem og sige ja til det, jeg kan tilslutte mig og nej til det, som ikke vækker genklang. Jeg kan nemlig lide at gå helhjertet ind i det, jeg siger ja til. Jeg bryder mig ikke om at stå og vakle efter jeg har truffet et valg. Så går jeg linen ud.

Selvfølgelig kan man blive i tvivl. Man er jo bare et menneske. Det er ikke altid let at træffe valg og da slet ikke, hvis man på forhånd vil være sikker på, at man nu træffer et godt valg. Men det er altid en god ide at lytte til sit hjerte. At være så stille, at man kan høre det hviske, for en ting er sikkert: Hjertet har altid ret. Og hvis man virkelig er i tvivl, så kan man faktisk slå plat eller krone. Alene af den grund, at når man virkelig skal vælge mellem to, så ved man egentlig godt, hvad man håber, når mønten er i luften. Piet Hein har sagt det så smukt:

Stejler man foran et vanskeligt valg
og vil ha det afgjort prompte,
er det et såre fornuftigt princip
at platte og krone om det.

Ikke at valget skal ske per hasard,
imens man selv sidder og måber,
men: lige når mønten er kastet til vejrs,
Så ved man præcis, hvad man håber.


Heldigvis er det ikke altid, at man behøver at vælge. Man kan godt sige ja tak til begge dele, hvis valget står mellem to. Jeg er ganske ofte en både-og kvinde. Men når man kender sine værdier, bliver det lettere at træffe gode valg i livet og gå den rigtige vej, når man står ved et af livets vejkryds. Hjertevejen.


5 kommentarer:

  1. Det er helt klart en af fordelene ved at blive ældre: At man tør tage chancer og gøre det, man har lyst til. At man følger hjertets vej og ikke gør som alle andre... eller gør det, som forventes af én. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke sandt? Det er i grunden så befriende! :)

      Slet
  2. Puh! Innimellom blir jeg sliten av alle disse valgene. Jeg må ta. Ofte tenkt det kunne vært kjekt at ting kom med bruksanvisning. Man tager... osv.

    SvarSlet
  3. Hjertevejen - sikke et smukt udtryk, Lene. Det siger alt ...
    Klem og en dejlig dag til dig!

    SvarSlet
  4. Helt klart et tema som mange av oss er opptatt av, og jeg tror det har noe å gjøre med at man blir eldre... Den livslinjen vi har bak oss, blir stadig lengrenenn den vi har foran oss, og vi gidder ikke lengre aste bort tid på ting som ikke er viktige for oss, som ikke gir oss glede, oppfyller oss, gjør oss til bedre utgaver av oss selv.

    Pussig; igjen har vi skrevet om noe av det samme; jeg i gårsdagensinnlegg der det å feire at jeg har levd ennå ett år, blitt enda eldre, fikkmeg til å reflektere over hist og hint om liv og valg... Du finner det på bloggen min.

    Kos deg i ditt nydelige hus, Lene, og ha en fortreffelig weekend.
    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.