søndag den 1. januar 2012

Gode tanker og regndis



Det er næsten helligt at betræde det nye år. Listesko, de første timer, den første dag. Svøbe sig i gode tanker og regndis. Her sidder jeg sidst på eftermiddagen, mens regnen trommer mod ruden. Skumringen ruller forbi og beslutter sig for at blive. Her er stille bortset fra hundenes snorken. Champagneflasken er tom. 2012 er flyttet ind og vi befinder os vel i hinandens selskab. Vi behøver ikke at sige noget. Vi har en fælles forståelse, der uden ord kan flytte grænser.

Almanakken ligger på skrivebordet. Endnu er den tom. Blanke sider, der kun venter på mine ord. Et år, der kan fyldes med alt det gode, jeg drømmer om. Jeg tøver lidt med at skrive i den, bladrer forsigtigt, varsomt, som var den af skrøbeligt glas, der hvert sekund kan splintres mellem mine fingre. Jeg dufter til den. Lukker øjnene og mærker de gode dage, der skal komme. Dage, der skal oplyses af drømme. Nætter, hvor spirer skal vokse sig stærke. Tvivl, der skal ledsages af tro, kysses til rette i kølvandet på den sø af tårer, den i fortvivlelse har skabt. Ord der skal skrives. Kærlighed der skal elskes.

Lykken vokser på vores egen mark og kan ikke plukkes i fremmede haver. Jeg nikker. Jeg kan mærke den svulmende fornemmelse af lykke i mit eget bryst, når jeg kigger ind i stedet for ud. Tænk hvis det nu er sådan, at jeg virkelig bestemmer over mit eget liv og kan styre skibet lige derhen, hvor jeg ønsker at være. Jeg er nemlig ikke længere i tvivl. Nu ved jeg lige præcist, hvor jeg ønsker at sejle mit skib hen. Jeg træder varsomt over sandet og lader bølgerne skylle over mine fødder. Vandet er iskoldt. Jeg ser tydeligt årstallet i sandet, inden det driver til havs med den næste bølge. Kom, synger det med vindens stemme. Jeg skynder mig ombord, hiver ankeret op og begynder at ro.

3 kommentarer:

  1. Et fantastisk, godt, skrivende nytt år ønsker jeg deg, Lene. Må ditt skip bringe deg til mange spennende, gode, lykkelige havner.

    Klem

    SvarSlet
  2. Godt nyttår Lene - håper du får ditt skip til å seile dithen du vil - lykke ønskes på din veg:-))
    Klem

    SvarSlet
  3. Meget smukt at læse, Megan! Klem og en god mandag til dig - denne allerførste i det nye år.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.