fredag den 27. januar 2012

En god sjæl



Jeg glæder mig til at få indrettet kontoret i næste uge. Der bliver ikke skrevet meget i disse dage og det føles næsten som et stort hul i mig. Men tiden bliver brugt på de praktiske ting rundt omkring i huset, udpakning, lidt indretning, oprydning og rengøring. Jeg tror ikke, at man skal forsøge at multitaske i alt for høj grad, når man flytter. Jeg har brug for ro, når jeg skriver. Og jeg mangler i grunden også min læseeftermiddag, min time på Café Morgana, hvor jeg sidder i mit inspirationshjørne ved et stearinlys og fordyber mig i ord. Jeg tror læsecafeen flytter ind i havestuen. I morgen ankommer sofaen, hvorfra der skal læses gode ord, mens vinden hyler i piletræerne og stearinlyset blafrer. Ord, som siden vil inspirere til egne skriverier både her og der. Tanker, der tæller.
Det er godt at have noget at glæde sig til. Vi er snart færdige, i morgen flyttes det store læs og så kan vi for alvor begynde at få tingene på plads. Køkken og spisekøkken er husets åndehul lige nu, her er der nogenlunde orden og her mødes vi til måltiderne og taler om flytning og planer. Der er mange gode ideer. Vi har ting, der skal prøves af i den kommende tid. Man skal ligesom være lidt i huset og mærke efter. Der er en bestemt ånd, en rytme, og man kan ikke bare danse ud af takt. Man skal først lære grundtrinene og siden kan man improvisere. Huset er en god danser. Jeg kan mærke dets kraft og dets lyst til at føre an. Jeg synes også jeg kan fornemme glæden over, at det nu har fået nye beboere. Det er så godt som nyt. Et gammelt hus med nye organer. Men hjertet har været der hele tiden. Det har bare været gemt i murbrokker. Nu banker det side om side med mit. Her er godt at være.

Tror du på, at huse har sjæl? Og har dit hus en god sjæl i så fald? Jeg føler virkelig en stor respekt og kærlighed overfor dette hus, som har været døden nær. Nu er det genopstået som et godt sted at bo. Nogle taler om spøgelser, men jeg har ikke mærket skyggen af noget uhyggeligt, og tro mig, jeg har flair for den slags. Jeg har før hilst på spøgelser. Dette hus har en god sjæl, og her skal jeg skrive mange gode historier. Blandt andet. Jeg glæder mig.
God weekend til alle jer, kære venner og læsere. Tænk gode tanker og nyd livet.

8 kommentarer:

  1. Kære Lene!
    Dejligt at læse om jeres flytning og jeg kan fint fornemme din glæde over huset og dets energi :-)
    God aften i jeres køkken.

    SvarSlet
  2. Hvor ser det dejligt ud med jeres spiseplads. Jeg elsker at sidde ved et vindue og kigge ud, hvor det er muligt - det er det desværre ikke her, og jeg savner det.

    Ja, jeg tror bestemt, at huse har sjæl. Og jeg tror også på spøgelser; jeg har ligesom du stiftet bekendtskab med dem. Både de gode og de mindre gode. Mit hus i England har helt sikkert en god stemning - man føler sig altid så tryg. Det er svært at forklare, men de tidligere ejere sagde det samme. Huset har tilhørt sigøjnere i mange år, og der er opadvendte hestesko alle vegne. Vi har også mange "vågetræer"; ældgamle egetræer som passer på os... ;-)

    Tag din tid med flytningen og kom på plads i ro og mag. Det nytter ikke at prøve at nå det hele. Det varer ikke længe, før du igen kan skrive og falde til ro på en god måde. I nye omgivelser.

    Rigtig god weekend... :-)

    SvarSlet
  3. Ja, jeg tror på at hus har sjel... Mitt hus har også en god sjel... Det er gammelt, faktisk så gammelt at vårt kjøkken, med tømmervegger var en "årestue" dvs at det var åpen ildplass midt i rommet med hull i taket ; ) Det øverste laftet er fortsatt svart av sot... De tidligere beboere liker oss godt, tydeligvis... jeg har mange opplevelser som bekrefter det ; )

    Ønsker deg
    en god fredag kveld
    Klem til deg

    SvarSlet
  4. Det er bare så godt at læse om din glæde :-)

    SvarSlet
  5. Det virkelig koselig ut i kjøkkenet ditt. Mye lys og varme rundt spisebordet ditt. Det er hyggelig å lese det du skriver om det.

    Joda, huset vårt har sjel. Det er gammelt. Bygd i 1952. Vi har bodd her siden 1997. Vi har tatt oppussingen gradvis. Etter krefter og lommebok. Noe har vi totalrenovert, og annet er fikset lettere på.
    Her er lite strømlinjeformer, men skjevhet og sjarm i bøtter og spann.
    Her vil vi bli lenge.

    SvarSlet
  6. Selvfølgelig har beboelse sjæl både huse og lejligheder hvis bare beboerne beslutter sig for det Lene, det er beboerne der giver og opbygger sjælen, hyggen og atmosfæren.
    I kærlige tanker, god Weekend.

    SvarSlet
  7. Ja jeg tror huse har sjæl - nogen huse - ikke alle. Jeg bor i mit "sjæls slot" ingen tvivl om det. Dette er mit næste blog indlægs emne, tak for inspirationen og rigtig dejlig weekend.

    SvarSlet
  8. Det ser i alle fall ut som du holder på å flytte inn din sjel i huset, og med din sjel så får det også din personlighet :)
    Jeg gleder meg til fortsettelsen!
    Vakre tanker og god helg fra K@ri*

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.