lørdag den 21. januar 2012

En dans i mit køkken


Det er en anderledes morgen. Den 21. dag i januar og lyset kommer sejlende ind over trækronerne. Det viser mig udsigten gennem vinduet til venstre, de store træer som strækker sig mod himlen, hegnet og et glimt af gården gennem grenene. Jeg kender den måde træerne kommer til syne på efter natten og hvordan lyset giver dem karakter. Jeg ved, hvordan de kaster skygger om sommeren og hvordan solen kan kigge direkte gennem mit vindue og bade mit bord i sollys og varme. Jeg har befundet mig godt her på min lille skrivestue, som jeg genindrettede i sommer. Der har været god energi på det sidste. Men nu flytter vi os. I dag forlader vi det gamle hus til fordel for det nye. Det betyder på ingen måde, at vi er færdige med at pakke, tværtimod, men nogle gange må man vælge. Her eller der. Vi føler os så godt tilpas i vores nye omgivelser trods kasser og møbler, der endnu ikke er samlet. I aften overnatter vi for første gang under nyt tag på madrasser på gulvet og så tager vi den derfra. Det gamle liv er en saga blot.

Nu skal jeg lære nye træer at kende. Jeg skal se, hvordan lyset har sin gang fra solen står op om morgenen til den går ned om aftenen. Lære skyggerne at kende, se hvordan de kærtegner husmuren og kaster skikkelser gennem vinduerne. Jeg skal gå gennem stuerne og lære huset at kende. Høre, hvad det har at sige. En historie. Det har taget vel imod os. I går aftes lavede jeg mad i det nye køkken for første gang. Jamen, alt den plads! Jeg boltrede mig og lyttede til musik. Drak et glas vin. Og så slog det mig. Dette er et køkken, man kan danse i! Og jeg tog et par dansetrin, mærkede musikken og den frydefulde fornemmelse af at være ankommet. Endelig og langt om længe.

I dag er det sidste gang, jeg sidder her og skriver mit indlæg. Det er også soldag i det nordlige Norge, i dag kommer solen tilbage. Det må være stort. Og datoen i dag er heller ikke en hvilken som helst dato, for det var nemlig min farmors fødselsdag. Farmor, min store inspiration. Farmor, som mærkede hvem jeg var og lagde brænde på min kreative ild. Som pustede til min fantasi og fik den til at brænde. Viste mig, hvad jeg indeholdt og troede på mig. Altid. I dag vil jeg sende hende en kærlig tanke. Jeg fik aldrig takket hende, men jeg håber hun ser mig nu. Hvis jeg nogen sinde skulle miste glæden ved at skrive og skabe, så tænker jeg bare på farmor. Så ser jeg det igen. Mærker det.

Hvis du spørger mig om jeg er vemodig, må jeg svare nej. Jeg har ventet på dette øjeblik længe. Nu skal jeg rumme flyttekasser og kaos, men som mange har sagt, sådan er det at flytte. Og sådan er det faktisk også at flytte sig mentalt. Og sjæleligt. Der opstår både tomrum og kaos og der er dage, hvor man tror, at man aldrig får det samlet igen. Et puslespil. En masse brikker, der ikke længere kan samles som man gjorde før. Der er kommet nye brikker til og gamle forsvinder. Nogle brikker bliver væk kun for at dukke på på steder, man slet ikke havde regnet med at finde dem.

Livet er en dans i mit køkken. Mit nye køkken.

14 kommentarer:

  1. : )) det høres fantastisk ut : ))

    ha en deilig dag !

    SvarSlet
  2. En magisk dag og dato.
    Lykke til :-)

    SvarSlet
  3. Hvilken dag det er i dag !!!!
    :-)

    SvarSlet
  4. Til lykke til farmor og længe leve kreativiteten. Mon ikke det nye hjem giver grobund for alskens skriverier og gode påfund? :-)

    SvarSlet
  5. Tenk så er alså dagen kommet. Livet i det nye huset. Spennende!

    Husker du fortalte om når vi treftes i sommer, Lene.
    Det har tatt sin tid. Gleder meg på deres vegne.
    Ønsker dere gode dager i ny-gamle huset, og svigende valser over det nye kjøkkengulvet.

    Elisabethklem

    SvarSlet
  6. Da har du god plass, du kan dasne i ditt kjøkken!!!
    Vi elsker å være på kjøkkenet begge to, Min Mann for å kokkelere, jeg for å bake. Vårt kjøkken er altspr lite, og stod ikke på ønskelisten da vi flyttet. Men drømmen er å slå ned veggen mot stuen, og lage et stort fellesrom.
    Jeg har min mormor, som du hadde din farmor. Min lever enda(hun er 81 år og vital og sprek i kropp og sinn) Jeg er veldig glad i henne, og får gode råd. Hun er en klok kvinne, som alle elsker. Hun har blitt styrket opp igjennom årene, med prøvelser og opplevelser hun kunne vært foruten. Men hun har også levd et rikt liv, som gjør henne til den hun er i dag.
    Lykke til med flyttingen i weekenden. Jeg skal kun være kreativ og nyte min frihelg. Knus

    SvarSlet
  7. Det ser visst ut til at TRYKKLEIF har vært på ferde her i dag. Unnskyld.

    SvarSlet
  8. Hei Lene.
    Nå er det lenge siden jeg har lagt igjen spor hos deg...jeg og blogspot har nemlig ikke vært så gode venner den siste tiden...jeg har ikke fått opp kommentar feltet og noen blogger får jeg ikke opp i det hele tatt :(.
    Men nå gikk det!

    For en spennende dag for dere!!!! Det høres helt fantastisk ut :).
    Dere må kose dere masse i deres nye hus! Det å bo litt i kaos hører med i flytteprosessen som du sier :).

    Ha en super helg i deres nye hus!
    Klem Einy

    SvarSlet
  9. Gratulerer med dagen - Farmor og Nytt Hus!

    Ønsker deg gode dager ; )

    SvarSlet
  10. Åh, hvilken fryd! Der er få ting så særligt som at vågne den første morgen i sit nye hjem! Måske er det fordi at alting kun kan foregå med nærvær - for intet er som "plejer"... Tillykke! ;O)

    SvarSlet
  11. Dansen har og tar alltid sin plass.

    SvarSlet
  12. stort tillykke med jeres nye bolig, håber I hurtigt falder til og føler jer hjemme i dejlige nye omgivelser
    :)

    SvarSlet
  13. Herlig dag med mange nydelige tanke!
    Jeg klarer å kommentere hos deg - og jeg takker og bukker for rådene du gir meg. Men det er visst mange bloggere jeg ikke klarer å komme innpå. Jeg får sette meg inn i nettleser-problematikken senere... Nå er det andre ting som skal gjøres. Skrive ferdig påskenhistorie og lage søndagsmiddag!
    Snøklem fra meg

    SvarSlet
  14. Tillykke med jeres nye hus, Lene - det må være så dejligt at være kommet så langt, som I er nu :-)
    Klem og god søndag!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.