tirsdag den 10. januar 2012

Den gode hverdags alkymist

Det månbelysta torpet

Det er fuldmåne og stjernerne glimter på himlen. Frosten har dækket græsset med et tyndt islag og hvis man ikke vidste bedre, skulle man tro at det var julenat. Men det er tirsdag i januar og det er morgen. Endnu engang sidder jeg med kaffen og det orange stearinlys, ord og ostemad. Det er et godt tidspunkt på dagen. Jeg har ikke travlt, selvom der er ting jeg skal senere. Jeg planlægger min morgen således at der er tid. Jeg har brug for en stund med mig selv. Jeg vækker ordene og blidt begynder de at strømme som den kaffe, der løb igennem maskinen og nu bor i mit krus. Blandt med mælk er den en frydefuld morgendrik, et ritual. En god start på dagen betyder alt.

I øvrigt kan jeg varmt anbefale at lægge nogle gode pauser ind i løbet af dagen. Og et pusterum på et tidspunkt, hvor du har brug for at sidde med benene oppe og bare være. Disse stunder er som oaser i hverdagen. De er små caféer på vejen, hvor du kan gå ind og nyde en time i dit eget selskab. Selv har jeg til vane at besøge Café Morgana, som jeg skrev om forleden dag. Hver eftermiddag i skumringen åbner jeg døren til et univers, hvor der serveres te og ord. Hundene er luftet og det er timen mellem lys og mørke. En magisk time. Så sætter jeg mig tilrette, mens teen damper og dufter, åbner min bog og glider ind i historien. Jeg slapper af. I øjeblikket er jeg på besøg i Tom Egelands fantastiske univers af koder og symboler, i arkæologen Bjørn Beltøs verden. Cirkelens Ende.

I går trak jeg hyggen og roen med mig videre ind i aftenen. Kæresten skulle af sted til aftenmøde og kørte tidligt. Jeg benyttede lejligheden til at lave mig selv et sundt og godt måltid med et stærkt pift. Frisk chili og ingefær, koriander, løg og hvidløg. Brocolli, gulerødder, røde løg og grønne asparges. Et farvestrålende syn og en vidunderlig duft. Til sidst blandede jeg med rejer og fuldkornsnudler og spiste herligheden foran fjernsynet i selskab af et glas rødvin. Så sad jeg der og tænkte over, hvor godt jeg har det. Chilien prikkede på tungen og vinen varmede min krop. Fuldmånen steg op på himlen og sendte nysgerrigt sit blik ind gennem køkkenvinduet. Jeg vinkede til hende og bød på en kop te. Måske har hun lyst til at se en krimi sammen med mig, tænkte jeg, men hun afslog. Jeg er nødt til at blive her på min himmel, betroede hun mig. Fuld og feminin. Jeg sendte hende et fingerkys og tænkte på, om hun mon ville stjæle min søvn i nat. Det gjorde hun ikke. Hun forbarmede sig. Godt nok vågende jeg med det sædvanlige månepling kl. 3 i nat, men jeg sovhurtigt igen. Udenfor lyste måne og stjerner. Det er vinter.

Dagen i går blev fyldt op med hverdagslykke. Der er ting, man skal og må gøre og ikke alt er nødvendigvis noget, man lever højt på. Men at krydre tilværelsen med gode ting, det er enhver forundt. Læsetime. Sund og lækker mad. Fuldmåne og te. Stearinlys. En god bog. Samtale. Positive tanker. Glæde og taknemmelighed. Der er krydderier nok på det godes hylde og man kan prøve sig frem. Blande og være den gode hverdags alkymist. For det er der, i hverdagen, i øjeblikket, at livet leves.

Det fine vinterbillede med fuldmåne er taget af Mats Andersson , hvis blog jeg anbefaler på det varmeste. Mats tager nogle eventyrlige og poetiske fotos ofte med naturen i centrum. Tusind tak for lån Mats! :)

6 kommentarer:

  1. vakkert bilde !

    her stod månen så lavt på himmelen i går at jeg kunne ta i den : )

    ønsker deg en god dag.

    SvarSlet
  2. Det lyder så godt med din hverdagshygge, og det er rart at høre, at du kan hygge dig alene også. Det er ikke alle, der kan det. Jeg synes, at det er skønt at være to, men jeg har det også fint, når jeg er "græsenke"... ;-)

    SvarSlet
  3. "For det er der, i hverdagen, i øjeblikket, at livet leves".... så sant..!
    nydleig skriver du , vakkert og stemningfullt! ja viktig med små oaser/kafeer i løpet av dagen , det kan man selv skape hjemme..
    klem klem tusen takk, nå svever jeg et øyeblikk---*

    SvarSlet
  4. Nydelig bilde.......og du har gode stunder om morgenen Lene....og det er godt å kjenne på at ja, jeg har det godt:)
    Klem til deg:)

    SvarSlet
  5. Jeg er også begyndt at vågne eller have svært ved at sove ved fuldmåne. Det har jeg ikke tidligere oplevet. Pudsigt på den måde at mærke de store bevægelser i rummet på egen krop!

    Tak for tippet om Mats' blog.

    SvarSlet
  6. Tack för att du delar med dig av min bild. Men framför allt av dina fina texter.
    /mats

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.