fredag den 13. januar 2012

Bøger, bøger, bøger


I går eftermiddag kom jeg til at kigge mig omkring. Jeg skal snart til at pakke, det hele skal lægges i kasser for om to uger kommer flyttebilen. I den mellemliggende periode kører vi også selv meget derud. De nye møbler flytter selvfølgelig direkte ud i huset, som nu har toilet, rindende vand, strøm og lys. Spisebord og stole er samlet og har fundet deres plads i hverdagsspisekrogen.

Jeg så mig omkring i stuen og tænkte på bøgerne, der nu skal i kasser. Jeg har et specielt forhold til mine bøger. De er noget særligt. Betydningsfulde. Og det er ikke alle, som befinder sig i reoler. På sofabordet lå der bøger. Min alamanak, romanen Cirklens Ende og en bog om synkronicitet. Den er en del af mit researcharbejde. Og som om det ikke var nok, lå der også en notesbog og en pen. Jeg har snart fyldt endnu en notatbog med gode sætninger, citater, ting jeg gerne vil huske. Ideer. Påfund. Finurligheder.

Så faldt mit blik på arbejdsbordet. Foran computeren er der arrangeret bøger i små fine bunker. I den første bunker ligger første udskrift af mine egne seneste skriverier. Sue Monk Kidd har sin egen lille bunke, som jeg ofte sender et blik og en kærlig tanke. En bog om mod og kunsten at leve. En bog om leveregler, drømmekraft, karma, en roman, jeg ikke er blevet helt færdig med, fordi en anden sprang ind og tog min opmærksomhed, Valkyrierne af Paulo Coelho, som tålmodigt venter på at jeg skal blive færdig med Tom Egeland. Og så videre. Jeg tænker bo hvor bøgerne skal bo i det nye hus. Hvem skal sidde i reolerne i havestuen og være med på læseaftener? Overhøre samtaler med gode venner, mens fakler eller olielamper brænder på terrassen, som egentlig slet ikke er en terrasse, men jeg aner ikke hvad jeg skal kalde den. Hvem skal indtage bogkasser langs de skrå vægge på øverste etage og hvem flytter med ind i det magiske arbejdsrum med udsigt over marker og æbletræer?

Og kan de overhovedet være der, alle bøgerne? Jeg aner det ikke. Jeg har jo også flyttekasser, som ikke har været pakket ud i årevis og jeg har på fornemmelsen, at der muligvis også er bøger i nogle af dem. Et bibliotek havde været løsningen og tanken gør mig varm indeni. Men så meget plads får vi altså heller ikke. Ikke desto mindre glæder jeg til at pakke bøgerne ud og arrangere dem. Skal jeg have et slags system, tænker jeg, eller skal jeg lade tilfældighederne råde? Skal det se godt ud, bogrygge i bestemte farver eller størrelser eller er det genren, som bestemmer hvor bogen skal stå?

Hvordan har du arrangeret dine bøger? Og har du det mon ligesom mig, er dine bøger også blandt dit kæreste eje? De hører ligesom med til mit liv, de danner rammen, de minder mig om vigtigheden af at fortælle historier, at give videre, at ord kan underholde, uddanne, berige og berømme. Nu kommer jeg også til at tænke på, at jeg vil have styr på mine efterhånden mange notatbøger. De skal have en speciel plads. De rummer mange gode tanker og ord. Både egne og andres. Snart hopper de i flyttekasser og kører den lille tur ud til huset, der nu står færdigt og venter på sine nye beboere. Vi er på vej! :)

14 kommentarer:

  1. Jeg holder så meget af mine bøger og har dem mange steder i min lejlighed.Desværre har jeg ikke mulighed for den store orden- de står samlet omkring deres forfatter- det er det.
    Krimier samlet. Selvhjælp/udvikingsbøger samlet.
    Skønlitteratur. Lyrik.have. Mad - ja, du fatter vel hvad jeg prøver på at fortælle :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg ved lige hvad du siger! :) Og nu ser jeg, at jeg kan svare på hver enkel kommentater, den er ny! God dag kære Miri.

      Slet
  2. Samme her, de er arrangeret efter genre. Har ikk det helt store udvalg, men også et kælderrum med en flytte kasse hvor der bor bøger. Fordi pladsen mangler. Mine bøger har en særlig plads i mit hjerte og hjem..
    God weekend til dig..
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret Tina, der er også mange bøger som flytter direkte i hjertet! :) God weekend til dig også.

      Slet
  3. Jeg kan slet ikke undvære mine bøger. Jeg har reoler med skønlitteratur, arrangeret i alfabetisk orden efter forfatter, og så har jeg reoler med faglitteratur, der slet ikke står i orden. Meget upraktisk! Det skyldes blandt andet, at formaterne er så forskellige, og det er mine reoler også - så de må stå, hvor de kan stå.

    Jeg har indbyggede skabe i stuen, der passer perfekt til de store bøger, og så har jeg løse reoler til resten. Men der ligger også bøger rundt omkring, ligesom hos dig. Der er stakke med inspirationsbøger - og de særligt udvalgte ligger pænt fremme, så jeg hele tiden kan se længselsfuldt på dem, og der er små stakke med bøger, som jeg er i gang med. Research og hygge.

    Det lyder så skønt med dit nye hus, og jeg glæder mig til at se, hvordan du indretter dig. Var der ikke noget om et arbejdsværelse? Kunne det ikke blive en kombination af bibliotek og arbejdsværelse? Bare en tanke... :-)

    SvarSlet
  4. Mine bøger står efter genre ... sammen med deres forfatter. Det fungerer bedst for mig. Bøgerne skal være til at finde når der er behov for lige at genlæse noget. Bøger er i sig selv smukke. Kunne ikke forestille mig udelukkende at arrangere dem efter størrelse og farve. Det ville ikke fungere for mig. For et par dage siden tænkte jeg på hvor lidt fremtidens nye bøger kommer til at fylde. E-bøger der aldrig kommer på hylder. Det har jeg det lidt svært med ... men jeg har jo ikke prøvet det endnu, måske er det helt okay. Tanken om et bibliotek lyder jo skønt ... men på den anden side er der noget vidunderligt ved at kunne gå rundt i et hus og så møde bøger flere forskellige steder. Som en have med flere overraskende rum. Jeg er selv meget glad for mine bøger ... for bøger i det hele taget. Hvor bliver det dejligt for dig at pakke dine bøger ud igen, lade dem flytte ind i deres nye hjem, blive en del af husets atmosfære ...

    SvarSlet
  5. Jeg har også bunker overalt med forskellige bøger: havebøger, bøger om det indre liv, teologi, historie, organisation, romaner, børnebøger, kogebøger. Så er der bunken med biblioteksbøger, og bøger jeg har, men som endnu ikke er læst. Der er bunken af bøger ved mit natbord, og de tre bøger, som altid kommer med, når jeg skal nogen steder hen i længere tid (notesbog, bibel og den bog jeg nu læser i). Der er kassen med alle mine gamle dagbøger, og kassen med bøger, som skal frem efterhånden som Samuel vokser.
    Bøger bøger bøger. Jeg har altid drømt om et bibliotek. Selvom der sikkert også ville snige sig nogle bunker ud derfra!

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Jeg elsker bøger og har en hel masse. Engang skulle min ældstes klasse tælle alle de bøger de havde hjemme og der var næsten 2000! Hun toppede i klassen og vi fik indblik i vores glæde for det skrevne ord. Jeg låner masser af bøger på biblioteket, for vi ville være nødt til at gå fra hus og hjem, hvis min mand og jeg skulle købe alle dem vi læser...

    I disse dage er vi ved at male vores stue, hvor reolerne med romaner står. Bøgerne er sirligt lagt i bunker i vores lange gang, for de er sorteret alfabetisk og det skal de blive ved med at være. Ligesom på biblioteket, så det er nemt at finde dem igen. Mange af dem skal jo læses flere gange.

    Mine fagbøger er i mit værelse og min mands i hans. Vi har bunker og kasser i pulterrummet, for der er ikke plads til at have alle stående fremme.

    Kogebøgerne som jeg også har mange af er i køkkenet i skabe og på hylder til inspiration for hele familien.

    Vi har også min mands store samling af tegneserier fra hans barn- og ungdom og dem har pigerne nydt godt af. Der er plads til alle genrer hos os. Vi læser i øvrigt vidt forskellige genrer. Min mand havde svært ved at lære at læse, og da han i 5. klasse mødte en science fiction-roman kom han i gang. Det er stadig hans foretrukne genre. Jeg har læst alt muligt, stort og småt, hvilket min bogsamling også vidner om.

    Bøger ordnet efter størrelse eller farver synes jeg er helt forkert, med mindre der er tale om en form for udstilling. Jeg kan godt lide mangfoldigheden i den brogede skare af bogrygge på hylderne.

    Jeg ønsker dig god fornøjelse med flytningen af dine skatte - og husk nu at en flyttekasse med bøger er urimelig tung ;)

    Klem og hav en dejlig dag.

    SvarSlet
  8. Bøger...hm ja. På min gravsten kunne der nemt komme til at stå: "Hun kunne aldrig få for mange bøger".
    Mit liv har nemlig altid været fyldt med bøger og jeg kunne få dage til at gå på et bibliotek. Nu har jeg mit eget!
    Efter børnene foldede vingerne ud og fandt egne redekasser, har jeg inddraget et værelse til "bibliotek". Fyldt med bøger fra gulv til loft og med en sofa, hvor man kan slænge sig og i ro og mag fordybe sig i metervarerne. Jeg har alle slags bøger og bestemt ikke ordnet i farvekategorier, men nærmere efter genre. Det var i hvert fald udgangspunktet. Skønlitteratur af enhver art, havebøger, kogebøger, faglitteratur om dit og dat, børnebøger, tegneserier, arvede bøger, genbrugsbøger, osv osv!
    Så er der jo også alle mine kreative bøger og kunstbøgerne. De har hæderspladsen på værkstedet. På sengebordet ligger altid en stak læsestof og lånebøgerne flyder i stuen - lige til at kaste sig over.
    Uden bøger ville mit liv være tomt. Jeg er flasket op med dem, modsat gemalen der ikke læser meget mere end avisen. Så er alle bøgerne er stort set mine.
    Så det der med et lille bibliotekshjørne, kan jeg kun anbefale. Vægpladsen i stuer kan snildt bruges til andre herligheder.
    Ja, sådan er mit liv med bøger.
    Ha' en dejlig weekend :)

    SvarSlet
  9. Tusind tak for jeres gode input med hensyn til bøger. Jeg har heller ikke lyst til at samle dem efter udseende og størrelse. Det må være i genre. Som jeg dog glæder mig til at pakke dem ud og arrangere dem. For bøgerne vil give huset liv! ;)

    God weekend til alle. Knus.

    SvarSlet
  10. Bøker er en fantastisk verden! Det synes selvfølgelig alle vi som skriver - og alle vi som liker å lese. Jeg drømmer om et lite bibliotek, men det har vi ikke plass til, nei... Derfor har jeg bøker i forskjellige rom. De viktigste og vakreste har jeg i stua. Andre bøker - som også er viktige på sitt vis - har jeg på kontoret mitt. Så har jeg massevis av barnebøker under trappa, og på hobbyrommet har jeg også masse bøker...
    Så spennende det blir med ditt nye hjem, Lene... Ååh... Jeg følger med deg på reisen din...
    God helg og varm klem oversendes

    SvarSlet
  11. Jeg er også glad i bøkene mine :). Jeg synes det er fint med bøker på stuen.

    Så moro at det nærmer seg innflytting!!
    Det blir nok veldig bra :).

    God helg!
    KLem Einy

    SvarSlet
  12. Det er spennende med innflytting i det nye huset deres, Lene.

    Et bibliotek må være tingen.
    Patriarken og jeg har "tømt" 2 barndomshjem siste halvår. Kan tro det er mange bøker! Vi har ikke plass til alle, så vi har gitt bort. Mange.

    God helg ønskes deg.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.