torsdag den 29. december 2011

Totusindeogtolv


Jeg har købt mig en 2012 almanak med tegninger og ord af Bjørg Thorhallsdottir. Jeg er faldet pladask for hendes fine tegninger og små ord og vers. Da jeg så, at hun havde lavet en almanak for næste år, som snart er nu, vidste jeg bare at jeg måtte eje den. For 2012 bliver et godt og betydningsfuldt år og det skal markeres. Jeg har sat mig gode mål og jeg har ovenikøbet tidsbestemt dem. Vel kan man improvisere og man skal nyde de gode øjeblikke, selveste rejsen, men mål må man have, hvis drømme skal realiseres. Så meget har jeg lært. Jeg vil ikke overlade vigtige beslutninger til andre. Det har handler om mit liv. Derfor er jeg nødt til at vide med mig selv, hvad jeg vil og ikke vil. Og det gør jeg nu. Almanakken skal hjælpe mig godt på vej.

Tiden går ikke, den kommer. Sådan indledes bogen til 2012. Og Bjørg skriver videre: Der findes ingen helt perfekte år. Livet er som en langrendstur, der er altid en bakke til, men det er i bakkerne du lærer. Det er det, der gør dig rig og klog. En dag vil du se tilbage på 2012 og savne venner, som ikke er mere, savne steder og stunder og du vil gøre hvad som helst for at tage tilbage. Nu får du de stunder og dage i 2012. De kommer ikke tilbage. Nyd dem og du vil opdage, at når du bestandig går op af bakke, vil du blive overrasket over hvor stærk og udholdende du er, for du ved jo, at bakkerne fører mod toppen. Gå langsomt, tag mange pauser og ha en nydelig rejse gennem 2012. Vælg den vej, som gør dig glad - for når du følger hjertet, kan du aldrig fare vild. Pas godt på dig selv.

Når du følger hjertet, kan du aldrig fare vild. Jeg smiler, når jeg sidder med almanakken i hånden, betragter tegningerne og de gode ord. Den er helt perfekt til mit 2012. Den er tilpas eventyrlig og farverig og den får mig til at drømme. Den minder mig om, at livet er hvad jeg gør det til og at jeg selv har langt større indflydelse på mit liv og det, jeg putter i det, hvis jeg aktivt tager ansvar og gør mit bedste. Det vil jeg gøre i 2012. Når det går op af bakke, vil jeg huske på, at jeg bliver klogere og rigere, mens jeg går. At jeg er stærkere end jeg tror. Det, jeg ikke har prøvet før, kan jeg sagtens klare, for jeg er langt mere klog, sej og vidunderlig, end jeg går og tror. Og ved du hvad? Det er du også. Sæt gode mål for 2012 og gå efter drømmene. Følg dit hjerte og giv dig tid. Der findes ingen andre som lige netop dig og det, dit hjerte fortæller dig, skal du lytte til. Kun du ved besked.

Selvom der er et par gode dage tilbage af 2012, vil jeg ønske dig et strålende nytår. Måske har du som jeg en almanak eller en kalender, hvor du kan skrive dine drømme og dine mål i. Noget af det, du gerne vil opleve. Mennesker, du gerne vil møde. Rejser. Oplevelser. Men husk at efterlade masser af plads i kalenderen til gode pauser, ro og stilhed. Meget kommer til os, når vi er helt stille og forholder os roligt. Når pulsen falder og tankerne tier stille.

I dag vil jeg blandt andet arbejde på et opdateret mindmap som illustrerer mine drømme. Jeg har farveblyanterne klar. Billedet, jeg vil tegne og farvelægge, skal hænge på mit kontor, den kommende skrivestue, i huset, det hus, du ved nok. Udenfor hyler stormen og stearinlyset blaffrer uroligt. Det trækker gennem vinduet. Vinteren er mørk og dyb, men det er i de mørke, stille stunder at vi kan finde os selv og har tid og ro til at mærke efter. Ingen hastværk. Nyd din dag.

11 kommentarer:

  1. En god idé med et mindmap og også med en fin almanak. Det er så positivt at sidde dér med en smuk bog med en masse tomme sider og så tænke på, hvad der dog skal ske - hvad der dog skal stå...

    Jeg håber, at du finder på at fylde den ud med de dejligste ting. Og rigtig godt nytår fra mig :-)

    SvarSlet
  2. Det er godt å tenke på at tiden kommer..at den ikke går, for det varsler om mulighetene som ligger foran oss...og ja, de stille stundene er ofte de beste;)
    Ha et riktig godt nytt år, Lene!! Masse knus fra meg;)

    SvarSlet
  3. Det var virkelig en flott almanakk. Hadde jeg ikke hatt to allerede, skulle jeg ha kjøpt en!
    Jeg elsker dagbøker, og jeg elsker følelsen av en ny og ubrukt med blanke sider. Ubrukte dager...

    Jeg blir så inspirert av dine ord, Megan, at jeg kjenner hjertet fryde seg. Jeg har lignende tanker for 2012 som du har, jeg har satt meg et par mål og smiler med tanken på å nå dem. Jeg gleder meg som et barn til det nye året, og er helt sikker på at det vil by på mange gleder!

    Godt nytt år til deg også. Klem.

    SvarSlet
  4. Liker godt den følelsen jeg får når jeg åpner det kommende årets kalender, og begynner å plotte inn avtaler, ting som skal huskes osv. Sjøl har jeg en liten Griegplan i skinn som jeg bytter innmaten ut hvert år. Nye blanke ark.

    Bjørg Thorhallsdottir er jeg godt kjent med. Har gitt begge døtrene mine hvert sitt flotte grafiske trykk. Hun er god med både ord, strek og farger den dama.
    Til jul fikk jeg en nydelig bok av min beste venninne: "Mot - en liten bok om å våge" laget av Bjørg Thorhallsdottir.

    Takk for gode ord i dagens innlegg, Lene - og alt godt i det nye året ønsker jeg deg.

    SvarSlet
  5. Jeg prøver også å tenke at tiden kommer, og ikke at den går :-) Jeg er sikker på at 2012 blir et knall år på mange måter :-D

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlet
  6. Et inspirerende innlegg som maner til ettertanke. Jeg gleder meg også veldig til det nye året; mye skal skje i år, og jeg er spent på så mange ting.

    Bjørg Thorhallsdottir er også jeg en fan av, og vi eier også et par vakre grafiske blad av henne. Den almanakken du har kjøpt kunne jeg også tenke meg å ha, den høres nydelig ut. Og enda vakrere blir den sikkert når den blir fylt med notater og skriblerier ført i handen av deg, Lene.

    Gledelig jul videre, og må det nye året bringe det du ønsker...
    Klem

    SvarSlet
  7. Tak, for et lille kærligt nytårs-spark i popo'en. Om tidens komme, om positive tanker, om eget ansvar for liv og lykke, om mål og pauser.
    Og ikke mindst - tak, for dejlig læsning der fik fuglene til at lette og fløjte lystigt over mit hoved.
    Må 2012 blive et fantastisk år.

    SvarSlet
  8. Kan da heller ikke stå for hverken ord eller billeder i den fine Almanak - men hvor kan den købes??

    Godt Nytår fra Camilla

    SvarSlet
  9. Camilla, du kan købe den på nettet. Det har jeg gjort. Prøv evt. adlibris.com :)

    SvarSlet
  10. Smukke tanker om tiden, drømme mål og planer. Et indlæg til eftertanke. Hvor er det skænt at du kan give så meget via dine ord og tanker. Tak og godt nytår til dig og dine kære :-)
    Mange Knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.