tirsdag den 27. december 2011

Storm, drømme og et hus


Jeg faldt i søvn til lyden af stormen. Det var i grunden ganske hyggeligt. Jeg er søvnfast i øjeblikket, så den slags holder mig ikke vågen, men jeg prøvede at ligge lidt uden at sove. Lod mig fange af lyden. Den rasende storm mellem træerne, knirkende, bragende, rundt om husmuren, susende, syngende. Jeg forestillede mig at stå på stranden, helt inde på land så bølgerne ikke kunne nå mig. Vind i håret, tårer i øjnene, som man uvilkårligt får, når det blæser så voldsomt, skumsprøjt i ansigt og på tøjet. Bare blive stående, holde sig fast på landjorden, skibe, der gynger faretruende i deres fortøjringer, dårlig sigtbarhed. Her står jeg, nåede jeg lige at tænke og så stod jeg der ikke længere. Søvnen tog mig som en mægtig bølge. Hovedet røg under vand, jeg forsøgte at undvige, men naturkræfterne var store og mægtige. Jeg lå forkommen i det iskolde havvand, mens drømme stod i kø for at overtage mig. Grådigt rakte de deres fangearme frem og det stod hurtigt klart, at jeg var fortabt. Lyden af storm forstummede. Stilheden var enorm. Jeg sov. Jeg drømte.

Det stormer endnu. Jeg vågnede til lyden af voldsomhed udenfor. Drømmene lod mig træde ud af deres bølger og jeg stod tilbage på stranden. Søvnforkommen. Jeg vendte mig om og begyndte at gå. Søgte land og vågen tilstand. Mørket omsluttede mig og det ligger endnu som den blødeste dyne over land og by. Og herude på landet er det ensbetydende med uigennemsigtig sort. Kæresten har lavet kaffe, han skal snart af sted. De sidste ting skal laves færdigt på huset. Vi er virkelig i opløbet nu. VVS manden kommer. Det drejer sig blot om uger nu. Så kan vi flytte ind. Mens jeg skriver det, kniber jeg mig i armen, det kan ikke være sandt, endelig, nu, nej vel. Jeg må stadig være i drømmeland. Men det er virkelig sådan! Trappen er på plads og flot er den blevet. Nu skal gulvene have den sidste behandling og vi skal lige have vand og toilet. Det er jo vældigt. Praktisk. Senere på ugen skal jeg ud og vaske køkkenet ned. Skuffer, skabe, gulve. Åh!

Men i dag skal jeg læse. Det har jeg besluttet. Læse og skrive. Jeg kan mærke, at jeg er fuld af ord og jeg har også lyst til at læse andres. Efter dage med julerier og selskabelighed, trænger jeg. Og det er stadig juleferie. Nydeligt.

Jeg håber at mine norske venner er kommet helskindede gennem natten og stormen. Tilbage er så blot at ønske jer alle en god dag. Bliv ikke borte med blæsten!

9 kommentarer:

  1. Godmorgen Lene!
    Blæsevejret har lagt sig hos os i løbet af natten, storm blev det ikke til. Ligesom dig bor vi et hus hvor storm lavet en vældig larm og her er også sort sort om natten.
    Du må glæde dig helt vildt til jeres nye hjem, tænk at indrette og finde sig selv i alt det nye.
    God dag til dig iblandt alle ordene.
    Knus.

    SvarSlet
  2. Godmorgen lene
    Må du få en dejlig dag med ord dine egne og ikke mindst andres:-)
    Knus fra Fyn

    SvarSlet
  3. Mmmm ja, en dejlig ord-dag. Det vil jeg også have. Jeg har en idé til et projekt, som jeg skal skrive på (en bog), og så skal jeg læse en hel masse. Ih, hvor jeg glæder mig! Men først: En gåtur i blæsevejr... Ha' en dejlig dag med ord... ;-)

    SvarSlet
  4. Sitter her inne og ser ut på stormen som raser utenfor vinduene. Den vekte meg før halv 6 i dag tidlig, og jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal utenfor døra i dag - skal kose meg inne i varmen, og bare gjøre ting jeg har lyst til :-) Tenker på eldstetøtta som er ute og flyr i dette været - regner med at jeg snart får melding om at hun er trygt framme i Irland :-))

    Ha ei fortsatt fin jul, Lene - klem Siv

    SvarSlet
  5. Ha en fin dag i ordets tegn, Lene, kanskje både egne og andres... mens du innimellom gleder deg til å flytte inn i deres fantastiske hus; Jeg gleder meg vledig til å se bilder derfra!

    Her hos oss har vi ikke merket noe til stormene som har herjet kysten, og i deag er det kaldt og fint ute; litt nysnø er kommet og vi skal ut og kjøre hund. Det blir kos, og ikke minst blir det kos å komme inn og varme seg på litt gløgg.

    Klem

    SvarSlet
  6. Her på indre østlandet har vi også fått merket stormen, den er nok ingenting samenlignet med det de har fått oppleve på kysten, men alikevel...Store kraftige grantrær har blåst over ende, strømmen har vært borte i timesvis...det knaker i huset og uler rundt hushjørnet...å jeg liker det faktisk! ; )

    Ønsker deg fortsatt gode juledager ; )

    SvarSlet
  7. En dag med ord lyder rigtig dejligt, og så er det skønt, at I snart kan flytte ind! Jeg har været ude at købe gave til Isabella og har haft besøg af en reperatør fra TDC, da vi igen har problemer med netforbinelsen. Klem og en god aften til dig!

    SvarSlet
  8. Vist har vi overlevd stormen - den var ikke så sterk her på øslandet som i vest. Men vi hadde full storm (26,4 m/s) natten til i går. Da ble flere store tunge krukker med småtrær og julelys blåst overende - så julen ute er avlyst for vår del. Men inne har vi det varmt og godt og mange julelys - så vi lider ingen nød. Klem og gode ønsker for det nye huset:-))

    SvarSlet
  9. Må bare skrives:
    Håper jeg ikke har kastet ut noen kommentar fra deg. I så fall er jeg veldig lei for det. Det har vært så alt for mange useriøse i boksen, så det kan nok hende at jeg har vært for rask.
    Lei for det.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.