tirsdag den 13. december 2011

Nyt fra Udkantsdanmark


Der ligger en lille by et sted mellem her og Skjoldnæsholm. Vi kører igennem, når vi skal en tur i skoven med hundene. Vejen slår en bugt, et skarpt sving og så ligger den der. Den lille by. Det er en stolt landsby, det kan man mærke. Hyggelig. Der er altid mennesker på gaden, i omgivelserne og den lokale brugs er en af dem, som har åben alle ugens dage. Vi er tit stoppet op på vej ud eller hjem, hvis vi lige mangler noget. Og byen er ikke en hvilken som helst lille by et sted på landet. Næh, den har skam både eget teater og galleri. Og galleriet er ikke hvilket som helst galleri heller. Det har rødder til Barcelona og den store mester, Gaudi. Galleriet er nemlig opkaldt efter ham og det siger meget om både ejer og by. Jeg får lyst til at tippe Jan Gintberg, for byen ville være perfekt til et afsnit af "Udkantsdanmark". Teater, galleri, brugs. Kom ikke her, nej kom endelig! Ikke bare en vej og en landsby. Kig indenfor.

Jeg smilede lidt, da jeg tog billederne. Men jeg smilede med respekt. Man kan mærke, når mennesker har noget på hjerte. Det skinner ligesom igennem. Når mennesker vil noget med sig selv og deres liv. Noget lidt større. Mere betydningsfuldt. Jeg tænker på, hvilke forestillinger der mon spilles på det lokale teater. Er det for børn, voksne eller begge dele? Er det en stolt scene og hvem mon leder teateret? Jeg mærker en historie. Hvem ejer Galleriet, hvem er i familie med den gode Gaudi fra Catalonien og hvad mon der udstilles? Det har jeg i sinde at finde ud af. Næste gang vi kører forbi.

Tæt på, hvor vi bor nu, er der også en lille landsby. Men her snakker vi altså en klynge huse, hvor det eneste, der sælges er æg og lidt keramik. Lidt har også ret. Tæt ved den landsby skal vi bo. Sådan lidt på afstand og ud af en markvej, men vi skal igennem, når vi skal ud og hjem. Flere af jer har spurgt om flytningen, om billeder og den slags. Jeg må skuffe jer, kære venner. Håndværkerne arbejder stadig på værket, huset, drømmen. Det varer lidt endnu. Det bliver ikke inden jul. Og i øvrigt vil jeg næppe vise huset frem i en fuldfed billedserie, når tid er. Med al respekt. Jeg vil skrive om det. ;)

To be or not to be. I dag er det tirsdag. Hundene skal vaccineres. Livet skal leves. Både i storbyen og et sted midt i Udkantsdanmark. God dag! :)

5 kommentarer:

  1. Det var synd det ikke bliver før jul, I kan flytte ind, Lene. Her i vores by er der ikke en eneste butik mere, men en del kunstnere, og de sælger deres ting fra gallerier i Hundested. Jeg kan godt savne en købmand. Klem og god tirsdag til dig!

    SvarSlet
  2. Gitte, det er OK. Den slags projekter har det med at blive udskudt og i det mindste behøver vi ikke at stresse over det i disse juletider. Men det er snart og det godt godt nok! ;)

    En købmand er god at have, ja. Hyggelig også. Desværre efterhånden et sjældent syn.

    Klem tilbage og god regnvejrsdag.

    SvarSlet
  3. Dette må jo ha vært et kulurelt senter en gang, man kan undres hvordan hverdagen og livet har endret seg litt utenfor sentrum....ja i sentrum for den saks skyld;)
    Ha en flott tirsdag videre, knusings;)

    SvarSlet
  4. Så smukt som dere sier i Danmark - rett fint og koselig ser det ut med teater og galleri på den Danske landsbygda. Jeg har sikkert nevnt det før - men en drøm er å kjøre i Danmark med bil - og stikke innom slike små landsbyer og berre føle på den Danske kvardag....kanskje det blir til sommeren? Kven veit.....

    SvarSlet
  5. Det skulle I gøre. Biltur i Danmark. Håber vi får lejlighed til at hilse på hinanden da! ;)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.