fredag den 9. december 2011

Månesten og anden magi


Spansk månesten med julelys. Det er ny dekoration på mit chatol her bag mig. Det skete sidst på eftermiddagen i går. Mørket lagde sig til rette uden tøven, som det gør i december. Falder og fylder. Dagens lys slukkes på en hemmelig kontakt. Sådan, tænker Gud eller hvem der nu har kontaktansvaret. Det var det. Nu kan julehyggerierne begynde. Tja, tænkte jeg og så mig omkring på min lille skrivestue, jeg kunne jo godt rydde lidt op. Selvom vi nok snart flytter. Jeg betragtede og lod mit blik glide rundt på de ting, jeg har samlet omkring mit bord. Bøgerne på både bord og reol. Små ornamenter. Symbolske tilbøjeligheder i form af små hængedimser. Miris fokusfugl, som jeg ofte kigger på og som minder mig om at have fokus på det, der betyder noget for mig. Filosoffen. Skytsenglen. Orange stearinlys og små turkis krukker. To kander med penne. Den ene har pletter, den anden striber. Jeg holder nemlig af kander og af at øse. Tændstikker. Notesbøger. Hesten på maleriet bag mig, købt på Sidses galleri for et år siden. Sidses billeder. Megans engel. Det ligner jo et lille eventyr, tænkte jeg og smilede.

Bøgerne på hylderne i chatollet er ikke helt tilfældige. Det er ikke romaner. Det er en slags selvhjælpsbøger. Om coaching. NLP. Kreativitet. Positiv psykologi og poesi. Robert Frost. Fordi han har skrevet et bestemt digt, der er kendetegnet for min rejse. Og andre gode digte i øvrigt. Bøger om gudinder og åndelige gaver og genvordigheder. Filosofi. Sue Monk Kidds tre bøger ligger på skrivebordet, nydeligt arrangeret. De bor der. Hun har skrevet flere, men de tre er mine personlige favoritter. Farveblyanter. En stak papirer, som ikke er en hvilken som helst stak, fordi de er fulde af ord. Mine ord. Skriverier, der hænger sammen i noget, der kunne gå hen og blive til ... en bog.

Jeg læser altid flere bøger af gangen. En roman. Og en slags fagbog. Og gerne en med poesi, digte eller filosofi. 3. Fagbogen i øjeblikket er en bog om at følge sit hjerte. Den er skrevet af en norsk coach, som jeg, viser det sig, har gået på Handelshøjskolen i København med for mange år siden. Det fandt vi tilfældigvis ud af, fordi jeg benyttede lejligheden til at ønske hende tillykke med bogen, som rummede en del af hendes egen drøm. Hun hedder Ellen Vahr og hun giver den videre i bogen. Drømmekraften. Hun coacher, skriver om, hvordan man kan finde sin egen drøm, støve den af og gå efter det, der virkelig betyder noget i livet. Ens eget liv. Det helt personlige. Det, der giver julelys i øjnene og får englene til at synge, når man tænker på det. Jeg læser med ivrighed, nysgerrighed og velbehag. Jeg er jo på vej, men det er godt at få gode ord med på vejen. Lære. Arbejde med sig selv. Have fokus på styrker og værdier. Have fokus i det hele taget. I bogen er et afsnit om, hvordan man kan finde frem til sin drøm, hvis man ikke er bevidst om den. Og her skriver forfatteren at man kan kigge sig omkring. Se, hvad man har valgt at have omkring sig. Hvilke bøger man har i reolen. Hvilke ting, man omgiver sig med, hvad man læser, hvad der vækker interesse, hvilke mennesker, man ser op til og så videre. De ting afslører ofte en side af noget, man måske har gemt væk i dagligdagen og som ikke altid tilgodeses på jobbet, men som alligevel pibler frem som små hentydninger. Den hemmelige drøm. Det oprindelige. Og det var med de øjne, jeg genså mit arbejdsrum i går sidst på eftermiddagen.

Det var som om jeg trådte ind i mit eget univers på ny. For første gang. Jeg hilste på hver eneste ting, bog og jeg tændte stearinlys i vindueskarmen og på bordet. Orange. Så fandt jeg mine to stjernekæder frem, den blå og den røde. De trængte til nye batterier efter et år i skuffen, det fik de, og nu pryder de chatollet. Månestenen fra Spanien, fundet på en strand i Albir, kaldte på mig og forsigtigt hjalp jeg hende frem i julelyset. Hun trængte til lidt spotlight. Og nu sidder jeg her i den stormfulde morgen og smiler, fordi mit skriverum er en fuldstændig genspejling af, hvem jeg egentlig er og hvad jeg er kommet for. Det rummer min drøm og det rummer min gave. Jeg er hjemme.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så prøv at se dig omkring. Kast et blik på dine egne ting og det, du omgiver dig med. Tænk på, hvad som tænder ilden i dig. Hvilke farver, der frister. Og så videre. Det er sjovt og lærerigt at se sig selv med nye øjne, lidt udefra, for så at gå ind og mærke efter. Kan du mærke hjertet banke? Kan du se dig selv? Eller måske kan du bare høre stormen synge sin hule sang derude i mørket. Men prøv at lyt til stemmen bag stormen. Hjertets stemme. Og ha' en dejlig dag! :)

10 kommentarer:

  1. Stormen rusker og regnen pisker. 5 lys på række i stemningsfulde citrusskaller i vindueskarmen. Glæde over en stille morgen med te på sengen, stilhed og glæde over at skulle hente Bella i dag.

    Nyd din og dine omgivelser for hjertet.

    SvarSlet
  2. Stemningsfulde citrusskaller i vindueskarmen. Jeg ser dig kære Mette! ;) Og ønsker dig en dejlig hjertedag. Klem.

    SvarSlet
  3. dette var himmelsk lesning Lene ! Tusen takk ! du er god på å fremkalle bevissthet..

    jeg tror man kan gjenspeiles i de ting man omgir seg med.. og man merker straks dersom tingene ikke passer.. man blir urolig.. flytter de.. prøver å få de til å passe..

    det er slik jeg føler at livet også er.. man jagter på å passe ind.. finne sin plass.. : )

    knus fra et stummende mørkt Nord Norge : )

    SvarSlet
  4. Dejlige ord om dit sted.
    Dér er du hjemme, det kan mærkes.

    SvarSlet
  5. Knus tilbage til dig og det stummende mørke Nord Norge, Berit. Og tak! ;)

    SvarSlet
  6. Miri, tak. Din fokusfugl er i centrum her og har sin helt egen hjerteplads! ;)

    SvarSlet
  7. Dit sted i hjertet, i hjemmet, i livet tror jeg du har fundet. Dejligt at læse. Har modtaget Ellens bog med posten. Den ligger på mit bord, men jeg går sådan lidt omkring den og venter med at ta' hul på den til den rette stund af nydelse, ro fordybelse. Men hyggeligt, den ligger her og jeg opretholder forventningens glæde lidt endnu. For der er mange aktiviteter lige nu, som kræver fokus først. Dejlig fredag til dig. Knus

    SvarSlet
  8. God ettermiddag, Lene.

    Ville bare tipse deg om en blogg du kanskje ville finne interesse av.

    Sjekk denne:

    http://fjellcoachen.wordpress.com/

    Klem E

    SvarSlet
  9. Charlotte, det er godt at have noget at glæde sig til! ;) Vi ses.

    Og Elisabeth, tusind tak. Jeg vil tage et kig på bloggen, du nævner! ;)

    Klem til jer begge og glædelig weekend!

    SvarSlet
  10. Enig med Berit: Fantastisk godt og inspirerende å lese dette, Lene. Tar meg i å nikke gjenkjennende, jeg elsker også de ting jeg omgir meg med, kjøper aldri ting som ikke gir meg noe: som ikke finner gjenklang i meg som person, som gjenspeiler hvem jeg er... For et par uker siden fikk jeg i hus et hundre år gammelt skrivebord jeg har ønsket meg lenge, tung og mørkt i massiv eik; så fantastiskt fint! Elsker det, og hvor jeg koser meg når jeg setter meg ned ved det og jobber med skolearbeid, blogger eller leser nyheter,

    Likeså med mine bøker: har nettopp gjennomført den årlige julevasken av bokhyller og bøker, og det er en like stor glede hver gang å finne glemte skatter, bøker jeg har lyst tila lese om igjen, anbefale for min kjære... mine venner... kan ikke leve uten...

    Nå skal min kjære og jeg ut i senkvelden, tenne bål i bålpanna, pakke oss i reinskinn på terrassen, og drikke gløgg og nyte vinternatten under stjernene og måneskinnet...

    Ha en fin helg, du også.
    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.