søndag den 18. december 2011

Månen, søndagen og mig


Jeg lå og betragtede månen gennem soveværelsesvinduet. Vi havde glemt at trække gardinerne for, da vi gik i seng i går aftes. Det var jo bare mørkt. Og dagslyset kommer så forsigtigt, dæmpet og tilpas sent om morgenen, at det på ingen måde kan vække en sovende sjæl. Jeg brugte næsten en time på at vågne, forlade drømmeland og gå langsom mod den nye dag. Mod lyset. Det første lys jeg så, var månen i sin himmel halvvejs skjult af sejlende skyer. Så kom hun helt til syne og sendte et sølvlignende morgenkys ned på min dyne. Gennem det øverste vindue. Det var godtgørende morgenbalsam: Synet af månen, som nu er en halvmåne i fin profil, skyer med køkultur, høfligt ventede på deres tur til at sejle forbi mit vindue, en himmel, der fra at være helt mørk, nu langsomt ændrede karakter og blev først grålig, så mere blå og træernes silhouetter. Bare at ligge vågen, veludhvilet, ro i krop og sjæl, uden hastværk. Kigge ud på himlen og en ny dag som en del af noget større. Ingen tanker bare en fuldkommen perfekt måne.

Som du måske har gættet, er jeg stået op nu. En pludselig kaffetrang fik mig til at svingene benene ud over sengekanten. Jeg husker ikke engang, at jeg tog beslutningen. Jeg gjorde det bare. Nu sidder jeg her ved stearinlysets skær, endnu engang, kaffe i kruset, dampende og duftende. Månen sidder skam stadig på sin himmelstol, men hun er ved at pakke sine nelliker. Solen skal vel stråle i dag, siger hun og rejser sig forsigtigt, glatter sin sølvkåbe og forsvinder bag en sky. Vi ses. Og det gør godt at vide, at det gør vi. Vi kan ikke være sammen hele tiden, månen og jeg og som i et hvert andet venskab er der også tidspunkter, hvor man slet ikke ønsker at være det. Hvor man irriteres over den anden, fordi man spejler sig selv i den anden sjæl, som et træ spejler sine grene i en skovsø. Ser noget, man ikke er helt tilfreds med. Som giver en slags uro, noget, man ikke altid kan sætte en finger på. Men følelsen, den gode og den dybe, den er der. Tilliden. Venskabet. Gennem tykt og tyndt og i overfladen på skovsøer i skumringen. Når natten kommer og når dagen danser med lyset. Månen og jeg. Fortrolighed.

Jeg går en god dag i møde. Sidst på formiddagen skal jeg løbe en tur. Det kan jeg mærke. Mit vinterløb er lidt anderledes, fordi jeg simpelthen har besluttet mig for at gribe dagen og muligheden, når den kommer. Snuppe den og bruge den. I dag er sådan en dag. Sol på himlen, ingen regn og vinden virker temmelig fredsommelig. Senere går turen til København til hygge med gode venner. Frederiksberg. Jeg glæder mig, for det er som at komme hjem. Mit elskede Frederiksberg, min barndomsgade. Tæt på. En kær veninde og hendes familie. To skønne piger. Vi skal gå tur og se på julepyntede vinduer, forretninger, mærke stemningen og sanse duften af brændte mandler, gløgg og æbleskiver. Vi skal spise godt og nyde hinandens selskab. Jeg glæder mig i denne tid. Kl. 08:23 på decembers 18. dag.

God søndag! :)

8 kommentarer:

  1. Og rigtig god søndag til dig også, gode skytteven. Jeg savner at læse dine bevingede ord. Men tiden har været knap siden hjemkomsten til Danmark... Dejligt at tage sig tid til at læse om frøken Måne og skøn zen på matriklen hos dig, på denne søndag morgen, lige her, i dette øjeblik. Lige nu.

    Knus fra Eva

    SvarSlet
  2. Eva, hvor jeg blev glad for din hilsen. Har jo savnet dig ... og dine gode ord. Men mon ikke de kommer igen, når tid er? ;)
    Knus og god søndag til dig også, skytteven.

    SvarSlet
  3. Jeg så også månen - det var meget, meget smukt! Ha' en dejlig dag, Lene, med løbetur og hygge hos veninden. Klem

    SvarSlet
  4. Håber du får en rigtig skøn søndag med løb og venindebesøg. Knus

    SvarSlet
  5. Det bliver en storartet dag Lene, ingen tvivl om det, nyd den i fulde drag, men husk nu dankortet, med alle de fristelser der er i KBH,. Ville det være frustrerende ikke at have noget at betale med.
    I kærlige tanker, god Søndag.

    SvarSlet
  6. Den første kop kaffe er speed for en morgentræt sjæl :-)

    SvarSlet
  7. Jeg smiler når jeg leser dine månebeskrivelser som "sølvliknende morgenkys" og at hun "sitter på sin himmelstol". Malerisk og vakkert beskrevet.

    Håper vennesøndagen ble god.
    God solsnu-uke ønskes deg, Lene.

    SvarSlet
  8. takk for deilig morgenlesning ;) her er det snø i luften idag og halvmånen er ikek å se noensteds....

    ha en vakker mandag!

    klm
    GundaM

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.