lørdag den 31. december 2011

Livsbaner, hjertevej og godt nytår


Der er noget næsten højtideligt over det. Den første kop kaffe på årets sidste dag. Her er stille bortset fra hundenes lyde. Kæresten har valgt at sove lidt længere i dag og jeg lader ham ligge. Det er mørkt endnu. Mens jeg endnu lå i sengen, tænkte jeg på ordene. Årets sidste indlæg. Hvad skal der stå? Og hvordan kan jeg overhovedet med ord beskrive, hvor taknemmelig jeg er for at være her, hvor jeg er nu? Det forgangne år har været en spændende rejse for mig. Meget anderledes end jeg havde troet, hvis jeg var blevet spurgt for et år siden. Jeg havde ingen anelse. Men når jeg forskellige steder læser, at alting har en mening og at man, selvom man har været på omveje, over stok, sten og besteget bjerge, man slet ikke havde set komme, ofte er lige netop der, hvor man skal være, så nikker jeg. Når alt kommer til alt. Jeg smager på kaffen. Den er stærk. Stearinlyset blafrer og stjernehimlen falmer lidt i det første anstrøg af dagslys. Det er en smuk morgen. Det er årets sidste.

Skal jeg lytte til hjertet eller til fornuften? Selvom jeg forlængst besluttet, at jeg vil følge mit hjerte og at jeg ovenikøbet vil gå så langt som til at sige, at det også er mit nytårsforsæt, så har det faktisk til tider været en svær øvelse. Hjertet taler med stille stemme, mens fornuften og egoet kæmper om taletid. De har høje stemmer og spiller på velkendte tangenter. Fornuften kan sågar finde på at tage harpen frem. Musikken er insisterende, dragende på en ufrivillig måde og kan lokke en på vildveje. Pludselig ser man sig selv gå på en vej, man slet ikke har lyst til at være på. Benene er tunge, hovedet værker og smagen i munden er dårlig. Forkert. Hvad laver jeg her? Harpemusikken forstummer og pludselig er alt stille. Så kan man høre hjertet. Man får næsten tårer i øjnene, når den blide stemme forsikrer en om, at der findes en anden vej. En vej, som er meget bedre og langt mere velegnet. Men hvor er den, skriger man og hulker nu højlydt. Hvor er den vej? Så smiler hjertet. Og man ved, at man skulle have lyttet, inden man fulgte fornuft og harpemusik ned af den brede landevej, hvor der ovenikøbet stod allemandseje på skiltet. For det første er jeg en kvinde. Og for det andet er min vej på ingen måde alles eje. Det er min. Og måske er den slet ikke en vej men en sti med store kloge træer og et buskads, der kan virke ufremkommeligt, men som åbner sig på forunderlig vis, når jeg begynder at gå.

Det var en god dag i går. Jeg løb tur. Jeg skrev. Og sidst på eftermiddagen efter tur med hundene satte jeg i sofaen med en god kop te og startede på en bog. En ny gammel bog, for jeg har faktisk læst den før. Alkymisten. Du kender den sikkert, skrevet af Paulo Coelho og på mange måder en bog om at følge sit hjerte. Sin livsbane. Det er sådan en bog, man kan læse mange gange og stadig fryde sig over ordene og alt det mellem linjerne. Hvis du har læst bogen, kan du måske huske ordene om den mystiske kraft, der på et tidspunkt i livet gør det umuligt at følge sin livsbane, selvom man egentlig godt ved, hvad man ønsker og skal med sit liv. Den mystiske kraft er tilsyneladende skadelig, men i virkeligheden lærer den dig, hvordan du skal følge din livsbane. Den forbereder din sjæl og din livslyst, for der en stor sandhed på denne klode, skriver PC. Hvem du end er og hvad du end gør, så er det sådan, at hvis du virkelig ønsker dig noget, er det fordi dette ønske blev født i universets sjæl. Det er din mission på jorden. Livsbane. Universets sjæl. Hvis jeg virkelig ønsker mig noget, så er det fordi ... Og det gør jeg jo. Jeg ønsker mig virkelig noget. Gør du?

Jeg er klar til 2012. Det bliver et spændende år på mange måder. I januar flytter vi ind i det nye hus. Det er næsten færdigt, det er blot detaljer nu. De sidste VVS og elektriske installationer. I næste uge skal vi ud og se på seng og bord. Det er så tæt på, at jeg kan mærke husets sjæl kalde. Jeg ser de store rum for mig, lyset der falder ind gennem vinduerne fra marken, døren til haven, den nye trappe. Hvordan mon det vil være at vandre gennem de rum, at tænde stearinlys og kigge på stjernerne gennem vinduet i taget? Og hvordan vil det føles at sidde på mit nye arbejdsværelse med udsigt til den lille frugtplantage og markerne i baggrunden? Vil ordene lyde anderledes? Vil smagen være en anden? Kan jeg mon dufte æblerne fra træerne, når jeg sidst på sommeren sidder og skriver med åben altandør? Det er så spændende, at det sitrer i hele kroppen. Jeg er fuld af forventning. Jeg glæder mig. Jeg glæder mig også til skriverierne. Jeg glæder mig til for alvor at følge min livsbane og arbejde mig hen mod de mål, jeg nu har sat mig. Jeg glæder mig til at byde gæster velkommen, til kys, klem og kærlighed, gode samtaler og til milde sommeraftenener med kold vin på terrassen. 

Godt nytår, kære ven. Tak fordi du fulgte mig på min rejse i det forgange år. Tak for fine og hjertevarme kommentarer, vedkommende ord og kærlige hilsener. Det varmer. Det gør godt. Det gør mig glad. Jeg er lige, hvor jeg skal være og jeg er taknemmelig. Du skal være hjertelig velkommen her hos mig i det nye år. Følg mig på rejsen, når du har tid og lyst. Og følg dit hjerte! :)

18 kommentarer:

  1. God morgen Lene,
    Ønsker dig et rigtig godt nytår og lykkebringende 2012.
    Sikken et år du har haft. Håber det næste bliver lige så godt. Du tør og du gør og det er stort :0)
    kh Kari

    SvarSlet
  2. - takk for gode ord, her og inne hos meg ; )
    Jeg sitter her med kaffekoppen min og nyter både kaffe og lesning...himmelen utenfor er et nydelig rosa skue... Jeg er pakket å klar for å reise til fjells, der skal jeg ønske det nye året velkommen ; )

    Godt Nyttår til deg! ♡

    SvarSlet
  3. Tingene er somme tider mærkelige. I dit første afsnit tænkte jeg insisterende på netop Alkymisten og hjertevejen.....og så kommer du selv med ham.
    Jeg læser ham i øjeblikket, og det gør mig godt.
    Har i øvrigt også en æbleplantage til nabo. Godt Nytår ...keep calm and carry on :-)

    SvarSlet
  4. Godt nytår til dig og dine kære hundetøser.
    Jeg glæder mig til også at følge dig i 2012.
    Det er gode ord, der kommer fra dig.
    Nytårskram fra Black og mig :-)

    SvarSlet
  5. Jeg er glad for at følge dig på din rejse - jeg håber 2012 bliver et godt år for dig hvor det hele falder på plads. Håber i får en hyggelig nytårsaften - også hundene - gerne uden for meget nytårskrudt. Knus og tak for hyggelige timer på bloggen.

    SvarSlet
  6. Hvor bliver det dejligt for jer at flytte til det nye hus - med udsigt til æbleplantage og marker. Jeg gik en tur for lidt siden og nød det smukke syn af frostvejr over markerne.
    Klem og godt nytår til dig, Lene!

    SvarSlet
  7. Hvor lyder det skønt med dit nye hus; af de billeder, jeg har set, tror jeg, at du får det dejligt dér. Forhåbentlig med ro og gode omgivelser til at skrive - og hvad du ellers vil beskæftige dig med. Jeg glæder mig til fotoreportager... ;-)

    Rigtig godt nytår! Lad os håbe inderligt, at 2012 opfylder vores ønsker. For jo, jeg ønsker mig virkelig, virkelig noget, som meget gerne må gå i opfyldelse. Og måske gør det det - hvis jeg arbejder på sagen... ;-)

    SvarSlet
  8. Godt nytår !
    Og tænk, NU er det tiden for at flytte ind i det fantastiske hus !

    SvarSlet
  9. Snart bliver nytårsaftensdag
    til nytårsaftensnat.
    Til den tid er jeg sikkert alt for mat,
    så jeg må hellere klare denne sag,
    nemlig at sige:
    GODT NYTÅR
    TAK FOR I ÅR
    &
    VI SES NÆSTE ÅR.

    SvarSlet
  10. Jeg vil være her - også i det nye år. Følge lige i dit fodspor og smage på dine dejlige ord.
    Må det nye år fylde dig med glædelige øjeblikke og stjernestunder.
    Tak for alle mine små øjeblikke i dine ords selskab.
    Godt nytår, Lene.

    SvarSlet
  11. Takk, Lene.
    For alle kommentarer og innspill på bloggen min. For at jeg fått møte deg. På ordentlig. Og fortsatt kan "møte deg" her på bloggen videre.

    Ønsker deg alt godt for året som kommer.
    Nyttårsklem til deg fra meg.

    SvarSlet
  12. Følger med hviskende stemme
    i trærnes kløfter og skår.
    Følger med tindrende øyne,
    ser hvor veien din går :-)

    SvarSlet
  13. Riktig godt nyttår, Lene - ser frem til mange besøk her inne i 2012 også :-)

    Klem Siv

    SvarSlet
  14. Så artig at du fant frem Alkymisten igjen. Jeg skal også lese den flere ganger, for jeg lærte mye. Kanskje særlig av det som står mellom linjene...
    2011 var også starten på en reise for meg. Den spede start. Jeg føler meg tryggere når jeg vet at det er flere kvinner der ute som "reiser". Det er inspirerende å lese om dine veivalg, dine oppmuntrende ord og dine erfaringer.
    Takk for nå, så langt.

    "Sees" i 2012!
    Klem fra Lill-Karin.

    SvarSlet
  15. vakkert, vakkert skrevet som vanlig Lene.

    og skal jeg til køben igjen så skal jeg ikke kjøpe mose denne gang, da skal jeg treffe deg! så det så!

    Stoooor klem til deg go de vakre hundene fra Gunda M

    Godt nytt år!!!

    SvarSlet
  16. Vakkert skrevet, Lene, du er så flink med ord.

    Takk for det gamle året, og alle gode ønsker for 2012.
    Riktig godt nytt år!!
    Klem :)

    SvarSlet
  17. Du har mye spennende til gode i det nye året og jeg håpe du får dine forventninger oppfyllt. Jeg takker for det gamel år og ønsker deg god nytt år.

    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.