torsdag den 8. december 2011

Julelys og mudderfornemmelse


Vi tog forskud på julen i går. Det er der jo mange, der gør i disse dage, pynter op, planlægger og køber gaver, men dér er jeg altid langt bagefter. Det er et valg. Når det kommer til julen, gør jeg det i sidste øjeblik. Sådan da. Der sidder 3 nisser med dingleben på bogreolen og spejder ud i rummet. Ser forgæves efter kravlenisser og adventskranse. Den ene fik øje på et kalenderlys, men det er det hele. Skuffede er de nu ikke, nisserne. De kender mig. De ved, at de har højesteret på julerier her i huset. Som de eneste. De er søde og relativt afdæmpede i deres grå uldtøj. Jeg tænker at det måske bliver anderledes, når vi næste år bor i det store hus. Det indbyder ligesom til at gøre mere ud af julerierne. På en diskret måde. Men den tid den glæde.

I går satte kæresten lys op i træerne herude. Eller det vil sige, jeg retter lige til ental. Træet. For kæderne drillede. Det, der oprindeligt var et net af lys, var i årets løb blevet til et sandt mesterværk af sammenfiltring. Han mistede tålmodigheden efter en stund. Kørte ud og købte nogle andre. Som også drillede. Men nu er der da lys i det ene træ. Og jeg besluttede mig for, i dagens anledning, at byde juletiden velkommen ved at lave flæskesteg. I ovnen. Noget jeg sjældent gør. Vi spiser faktisk sjældent den slags mad, men kæresten var lykkelig over udsigten til "rigtig mad". Julemad. Og det smagte godt. Julestemningen sneg sig med til bords og december fik englelyd, mens træet, det heldige, der fik lys på, skinnede stemningsfuldt i vintermørket.

Vi mangler bare sneen. Sidste år ved samme tid var landet hvidt. Også i den grad. Nu regner det og markerne er mest brune. Ikke desto mindre besluttede jeg i går eftermiddag at gå en tur med Aimee ind over de marker, som vi vandrede på sidste i år i dynger af sne. Det så tørt og tilforladeligt ud. Det var det ikke! Vi kom rundt om naboens hus og den lille markindhegning, der ligger ved siden af. Ud på den store mark, som er vores. Kærestens. Aimee løb glad af sted ved udsigten til en ny slags tur. Man kan gå rundt og ende helt nede ved gårdens siloer. Det var planen. Og det gjorde vi skam også, men først gik turen over stok og sten ... og mudder. Det kom bag på mig, at det var så smattet. Heldigvis beskyttede mine regnbukser mig til dels, men hvor så jeg ud. Mudderet voksede ligesom og gjorde mig til en slags omvandrende brun lerfigur. Jeg lignede næsten Aimee. Min hvide jakke var ikke længere hvid. Ikke det, der ligner. Alting rottede sig samme og blev brunt. Mine støvler blev tungere og tungere, men jeg vendte ikke om. Jeg kunne jo se siloerne foran mig. Vi ankom til fastlandet som to brune bamser, Aimee og jeg. Jeg  måtte alliere mig med en vandslange. Det skulle spooles væk. Den hvide jakke røg direkte i vaskemaskinen. Frøken Smilla har fornemmelse for sne, mens jeg kan noget med mudder. Vidste du er der 50 ord for mudder? Mindst! ;)

Jeg ønsker dig en god torsdag. Skab gode minder og alt det der. Og hold dig væk fra tilsyneladende tørre marker, med mindre du vil udforske mudder og varianter af farven brun!

5 kommentarer:

  1. huff !! jeg fordrar ikke å gå tur i slikt mudder.. iallefall ikke med Rocky som har den lange pels og skal i bad.. som ligger innerst i huset : )) men frsik luft er det ingen som dør av : )

    ha en fin dag!

    SvarSlet
  2. Syns jeg ser dere - du beskriver elendigheten veldig bra;-) Her ventes mere snø og vind - jeg elsker vær og vind og håper på en riktig snøstorm.
    Ha en god dag Lene og klem

    SvarSlet
  3. Hi hi- jeg kan se det for mig :-)

    SvarSlet
  4. Uff, et slit med slike lysslynger som filtrer seg. Kjenner til det.
    Kan se deg og bikkja for meg, med søle til knes.
    Vi er heldige med hvitt fint snølag overalt. Jammen blir det pent.

    God kveld der sør.

    SvarSlet
  5. Kan ikke gjøre annet enn å trekke på smilebåndet; du beskriver situasjonen så godt! Men huff; mudder, da... i desember! Nei! Takke meg til snø og frosne marker.

    Skjønner at du gleder deg til å ta det nye hus i bruk! Det blir så vakkert!

    Ha en fin førjulskveld.
    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.