fredag den 16. december 2011

Hjerteplaner og striber af karamel


Det er mørkt det meste af tiden. Selv når det er lyst, er det mørkt. Lyset er dæmpet. Regndisen danser over marker og vinden står ind fra vest. Der har været morgener, hvor jeg har tænkt at hundene måtte nøjes med haven, men sådan bliver det aldrig. Selvfølgelig går vi morgentur. I al slags vejr. Selv når regnen pisker mod ansigtet, kold, våd og ikke spor vidunderlig, så fortryder jeg aldrig turen. For hundenes skyld og min egen. Bevægelse. De sidste spor af natten og søvnen bliver enten blæst eller skyllet af, drømmerester flyder med vandet i grøften og ender i åen. En ny morgen. Når vi kommer tilbage, er jeg som regel lidt friskere. Men jeg ønsker mig nye gummistøvler i julegave, for dem jeg har er blevet en smule utætte i bunden. Udstyret skal være i orden. Jeg orker ikke våde sokker. Jeg går gennem vind, vejr, over marker og ned af stier, som slet ikke hedder stier herude på landet, siger kæresten og ryster på hovedet af byboen, der stadig har stier og gader i sit vejlige ordforråd. Jeg smiler bare. Jeg har ikke lyst til at give slip på nogen af delene. Selvom jeg holder meget af livet herude på landet, så er jeg jo københavner og når alt kommer til alt, er jeg stolt af den herkomst. Sig det ikke til ham, men det morer mig at kalde markveje for stier. Han hopper på den hver gang. Sådan hedder det ikke!

Nu er det fredag og en god uge er næsten gået. Nu venter weekenden og for vores vedkommende er der flere gode julerier på programmet. I denne weekend kommer jeg i julestemning. Når ikke julemarked og selveste Messias kunne gøre det for mig i sidste weekend, så må det da ske nu. Nu hvor der kun en uge til jul. Det er som bekendt der, jeg begynder at trække julerierne op af godteposen. Julegaverne købes. Sidste øjeblik har altid været en del af min jul. Det hører ligesom med. Det skal dog tilføjes, at jeg på forhånd ved, hvad jeg går efter. Hvem der skal have hvad. Så er det bare med at finde det og stå i kø sammen med alle de andre, som også er ude de allersidste dage. For mig er det en tradition. Det er ikke noget, der stresser mig. Jeg mener, indtil videre har julen jo dårligt indfundet sig på matriklen. Den har så travlt med at formere sig andre steder, brede sig som ringe i vandet og oversvømme andre med gøremåls lister så lange, at selv julemanden må ryste på hovedet, at den umuligt kan nå at være her før i sidste øjeblik. Det er fint, det har jeg accepteret. Den kommer jo altid. Men jeg skal på posthuset i dag. Der skal sendes et par pakker af sted.

Og så skal jeg til frisøren. Jeg har bestemt mig. Jeg vil have lyse striber og karamel i håret. Ikke flødekaramel, nej, men farven er lidt derhen af. Det kan ikke være anderledes. Jeg kunne gøre det selv, men det er ikke det samme. Det er billigere men har slet ikke den samme effekt. Jeg har overvejet, tænkt over det og er nu kommet til den konklusion, at jeg fortjener at få et strålende flot julehår med glans og smukke striber. Det er lang tid siden at jeg har undet mig selv den luksus. Men jeg har fortjent det. I den sidste uges tid har jeg arbejdet målrettet med mine planer for 2012. Gode planer. Planer, som har været længe undervejs, men jeg er parat nu. Det kan jeg mærke. Så jeg har gjort mig mange tanker, jeg har skrevet lister, jeg har prioriteret, visualiseret, mærket sødmen ved tanken om, når det sker, når drømme går i opfyldelse. Champagnepropper, der springer, en kildren i maven, følelsen af at have gjort det. Det! Og så fortæller jeg selvfølgelig ikke mere, men jeg kan forsikre dig om, at vi snakker hjerteplaner her. Hjerteplaner gjort af hjertedrømme. Og det skal man fejre! Det er et vigtigt skridt på rejsen og når man tager den slags skridt, fortjener man sin egen ros og anerkendelse. Og en lille præmie.. Dygtig pige! Du har fandme fortjent at få et flot hår til jul. ;)

Det var vist fredagens ord. Jeg kan forsikre dig om, at det stadig er mørkt, men stearinlyset brænder roligt. Det minder mig om, at man aldrig skal lade sit indre lys brænde ud. Man skal værne om den flamme, der varmer et sted dybt inde. En god tanke, en smuk drøm.

Lad dit lys brænde gennem fredagen og hold hjertet varmt.

8 kommentarer:

  1. Jeg går ind for at fejre alt hvad fejre kan :-)

    SvarSlet
  2. Hei Lene
    Takk for dine deilige ord på en fredag. jeg har flere innlegg fra deg, jeg ikke har lest.....men jeg orker ingenting etter jobb, for tiden. kun de huslige plikter jeg bare MÅ få gjort, så alle i huset har rene klær osv.
    Jeg kjøpte meg nye støvler denne uken!!!! Mine gamle hev jeg da vi flyttet, for de hadde også hull i. Jeg brukte dem helt opp, ved å ha en pose rundt foten(med ullsokk på) da jeg ikke hadde annet. Men da jeg så noen lekre støvler til en god pris, slo jeg til, og i dag regner det igjen, så jeg får brukt dem til jobb etterpå. Og mine støvler er verken Hunter eller Ilse Jacobsen....jeg er ikke med på den motekarusellen!
    Julen lar vente på seg for meg også. men den kom litt i går, da det duftet deilig julebrød her. Og jeg tenner lys hver kveld.......
    Lykke til med de siste julegaveinnkjøp. Jeg er nesten helt ferdig, heldigvis!
    ha en god fredag! Knus

    SvarSlet
  3. Nei det er ikkje det same å gjere det sjølv - å gå til frisør og få fint julehår tenkjer eg du fortjener - eg nøyer meg med fin luer og en nesten blank skalle i år. Det blir nesten som et ekstra lys her i huset - min blanke skalle som gjenspeiler julelysa. Hehe det rare er at eg trivst med å ikkje ha hår, det er lettvindt og treng ingen sjampoo og føner. Ha en lykkelig dag:-))

    SvarSlet
  4. Forsøker å verne om flammen min, så den ikke blåser ut. Igjen. Slik den gjorde for et år siden.

    Godt jeg har fått integrert noen "teknikker" som varsler før strikken strekkes for langt, eller lyset slukner.

    Håper frisørtimen gjør deg julefin med nye striper. Det gjør utrolig godt med tid til egenpleie. Å la andre pusle og stelle med en.

    Ang støvler. Kjøpte noen langskaftede Hunter mens jeg var i Bergen. Veldig gode å gå i. Sitter godt på foten. Kjøpte også med lange fleecestrømper jeg kan ha oppi når det er kaldt. Kanskje noe for deg på tur med bikkjene?

    God helg, Lene søte.

    SvarSlet
  5. Dine gode ord skal jeg ta med meg inn i livet :-)

    Ha ei flott helg - klem Siv

    SvarSlet
  6. Kære Lene, jeg har jo giftet mig til et liv som "landsmandskone" og sidder derfor og smiler af dine ord. Min mand har været ude og lappe hullerne på "markvejen" i dag, så der er knapt så meget muddersøle. Der er stadig ord, han bruger, som er helt nye for mig.. Dit nye hår er så velfortjent, glæder mig til at høre om dine hjerteplaner for det nye år. God weekend og må julestemningen indfinde sig. KH Charlotte

    SvarSlet
  7. Det er så dejligt at komme til frisøren og bliver grundigt forkælet - jeg er lige kommet hjem fra min. For nogle måneder siden købte jeg et par vandrestøvler, og de er blevet mit kæreste eje på våde og kolde dage. Vi skal være gode ved os selv :-)
    Klem og en dejlig aften til dig, Lene!

    SvarSlet
  8. Du skriver alltid så godt og varmt og nært... Man kjenner seg så godt igjen. Lykke til hos frisøren og med alle dine gjøremål. Jeg takker for dine kloke ord hos meg i forbindelse med språkvaskejobben... En fin fredag til deg, vennen! Klem fra meg

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.