torsdag den 22. december 2011

Helten Messias


Der var engang en helt. Han hed Messias. Og det er en rigtig julehistorie.

Messias boede i Fona. Troede jeg. Men det skulle vise sig at det slet ikke var sådan. Og når man kigger langt tilbage i historien har der jo været delte meninger om, hvem han egentlig var, ham Messias. Hans navn betyder den salvede og for jøderne var Messias en frelserskikkelse, som skulle komme. I det Ny Testamente er Jesus den ventede Messias.

Jeg havde Messias i tankerne i går. Händels Messias. Jeg har lyttet til oratoriet på Spotity, men fik stor lyst til at eje musikken på CD, så jeg kunne lade tonerne vælte ud i hele stuerummet. Det er jo stor musik og for mig er det indbegrebet af musikalsk julestemning. Mellem os så er jeg ikke rigtig til Last Christmas og den slags. Nej, så jeg ville gribe chancen, når nu vi alligevel var ude og købe julegaver, jeg ville have Händels Messias med hjem og for alvor lade julen gøre storslået indtog. Forventningsfuld gik jeg ind i butikken, stillede mig i kø og da det blev min tur, rykkede jeg helt frem til skranken, hvor en ung mand med et skævt smil så på mig. Ja, sagde han.

'Ja', svarede jeg uden at vide hvorfor. 'Jeg søger Händels Messias'.
Den unge mand med blå poloshirt og øjne i samme farve så på mig med et spørgende udtryk. Der var vist ikke en klokke, der ringede hos ham. Han skiftede stilling bag skranken og gjorde klar til at gøre brug af det tilsyneladende altomfattede kartotek, der lå gemt i computeren.
'Hvad sagde du lige det hed?'
'Händels Messias' gentog jeg med en engels tålmodighed.
Han stod helt stille og tyggede lidt på ordene. Blandede dem med det tyggegummi, han allerede gumlede på. Kiggede på skærmen, tastede et eller andet og løftede så igen blikket og så spørgende på mig.
'Helten Messias. Er det et spil?'.
Helten Messias. Der for billeder gennem hovedet på mig. Helten Messias. Det seneste Play Station vidunder. En helt igennem fantastisk helt. Prøv det før din sidekammerat. Så smilede jeg. For at være helt ærlig, var jeg faktisk ved at grine højt, men det gjorde jeg ikke. Jeg beherskede mig.
'Nej', svarede jeg, 'Händels Messias er ikke et spil. Det er musik. Klassisk musik.'

Jeg burde måske have stavet det for ham. Der var stadig ingen juleklokker der ringede. Faktisk fortalte han mig, at han slet ikke kunne søge på klassisk musik. Han kunne kun søge på kunstneren. Som Rasmus Seebach, tilføjede han og smilede overbærende til mig. Var tydeligvis der, hvor tålmodigheden var ved at slippe op. Spejdede over mine skuldre og så på den lange kø bag mig. Julen har bragt velsignet bud og der var kunder. Andre kunder. Jeg kapitulerede. Sagde tak og gik ud af forretningen. Og så grinede jeg uden at nogen lagde mærke til det. Latteren klukkede bag tørklædet. Helten Messias.

Men hvad pokker. Hvordan kunne jeg dog også forvente, at en ung mand i en forretning som Fona skulle have forstand på musik. Og så ovenikøbet klassisk musik. Nej vel? Jeg vil fortsætte med at lytte til Händels Messias på Spotify og så kan jeg sikkert købe CD'en på nettet. Og hvad Helten Messias angår, så kunne det jo være en slags inspiration i forklædning. Helten Messias. En ikke helt almindelig helt. Med superkræfter og røntgenintuition. Ridende i skovene ved nattetide på udkig efter uretfærdigheder, kæmpende mod vanskelige uhyrer og vansirede troldevæsener.

God torsdag. Jeg håber at du finder melodien! ;)

11 kommentarer:

  1. Godmorgen Lene!
    Tak for grinet, men synes egentlig det er lidt synd at butikken ikke klæder deres ansatte mere på til deres job.
    Nyd musikken, som er meget smuk, hvis du fandt den andet sted.
    Knus.

    SvarSlet
  2. ja, tak for grinet sier jeg med : ))) jeg kan vrikelig se den scene i butikken for mig : ))

    jeg skal klippes og farges i dag.. så skal jeg et par ærend.. det innbefatter jakten på helten : ))

    ha en fin dag.

    SvarSlet
  3. En helt var han jo, - i sin tid, mens hans mesterverk er i alle fall ingen døgnfluer ;-)
    Lykke til med jakten videre!
    Vakre tanker fra K@ri*

    SvarSlet
  4. Åh hvor godt! Helten Messias :-D Jeg måtte også klukke lidt.
    Men den unge, intet-vidende ekspedient har jo somend også ret. Messias var da en helt. Om end man dog ikke får det som spil. Måske det komer?

    PS: jeg er nødt til at dele din oplevelse, så jeg laver lige et link fra min blog!

    SvarSlet
  5. Din historie trak det store smil frem. Klukkende latter.
    Der kom mange indre billeder frem af din historie :-)
    God torsdag med spotify og helten....

    SvarSlet
  6. Jo man kommer til at trække på smilebåndet. Men ærlig talt gør det mig også trist. For hvis man ikke kan gå ind i Fona eller en anden musikbutik og finde klassisk musik / nogen der overhovedet ved at det eksisterer - så er tiderne vist helt ved at gå af lave....

    SvarSlet
  7. Jeg må le:O))...men det ble en fornøyelig historie, og Messias er vel den store helten hos mange...men ikke godt å si hvilken Messias:O))
    Nyt dagen, knus;)

    SvarSlet
  8. Oven på den historie får jeg lyst til at sætte Helten Messias på min CD-spiller. Jeg har åbenbart været så heldig at møde en ekspedient, der kendte den... ;-)

    SvarSlet
  9. Haha, sikke en vidunderlig historie :-) Helten Messias - den vil jeg fortælle til Monsieur.
    Klem og ha' en dejlig aften, Lene!

    SvarSlet
  10. Stod jeg ved siden af dig og bed mig i læben...det føles næsten som om. Nå, men i hvert fald - tak for dagens herlige humoristiske historie. Og tak for beretningen om, hvordan man stiller unge blåøjede ekspedienter den ultimative kender-du-den-test.
    Helten Messias :)
    Og ved du hvad? Den har jeg :)
    Glædelig jul.

    SvarSlet
  11. Hehe, så sjov. Tak for grinet til dig (og FONA-staklen)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.