mandag den 19. december 2011

Hallelujah og olé


Lyset forsvinder forsigtigt bag trækronerne. Nu er der kun dunkle skygger tilbage. Jeg har tændt stearinlys og sat stilhedsmusik på. Jeg har hældt kogende vand over kvædeblomster og blade og duften af sommer blander sig med vinterens tunge tusmørke. Kontraster mødes i overgangen. Mine hænder er kolde. Jeg glæder mig til teen, til at varme mine fingre på krusets glatte overflade og bare holde. Mærke varmen og sanse de sommerlige kvæder. Drikke forsigtigt og slubre lidt sommer her midt i vinterens mørkeste dage. Snart vender december sig, drejer sig mod lyset og går den anden vej. Men lige nu er hun dæmpet og afventende.

Jeg har haft en underlig dag. En af dem, hvor man ikke synes man får noget fra hverken hånden eller hjertet, men ved aftentide opdager, at det gjorde man faktisk alligevel. Praktiske gøremål sneg sig ind og skubbede den rendyrkede kreativitet lidt i baggrunden. Eftersom vi nu nærmer os jul med hastige hestehove, er jeg nødt til at tænke lidt praktisk. Der er et møde i morgen. Forberedelser. Der er julegaver. Mad. Og julestemningen lader vente på sig. Måske kommer den slet ikke af sig selv? Måske skal man strække sig ud og gribe den i luften. Skabe den.

I dag fik jeg hjælp af Messias. Händels Messias. Jeg lod de storslående toner vælte ud af højtalerne og skrålede med, mens jeg gjorde det, jeg mente jeg skulle. And He Shall Purify. And He Shall Purify. Har du prøvet at synge med på den slags musikalsk storhed? Jeg siger dig, man vokser ligesom med hver strofe. Og efterhånden som man lærer teksten bedre at kende, kan man virkelig leve sig ind i musikken. Man er solist. Mindst. Jeg fik lyst til at gå i både kor og kirke. Med det samme. Messias tog mig med på rejse. Sammen fløj vi afsted på mandags vinger og sød musik opstod. Høj musik. Pompøs og vibrende julestemning. Hallelujah.

Men lige nu er her stille. Kvædeteen er god og stearinlysets flamme danser en orange flamingo. Óle!

8 kommentarer:

  1. God kveld til deg : ) koser meg med å lese tekstene dine... Händels Messias er også på min "spilleliste" i disse dager...mektig vakkert!

    Takk for dine gode kommentarer til mine bilder!

    SvarSlet
  2. et gedigent stykke musikk ! jeg har gåsehud bare ved tanken : )

    ha en god aften ! knus

    SvarSlet
  3. Jeg glæder mig til at følge din blog.

    SvarSlet
  4. Musikk til arbeidet hjelper alltid;) Jeg må selv snart svinge støvkluten, og da må jeg ha noe med fart i;)..skitt med disse praktiske oppgaver egentlig, men godt når det er gjort;)
    Nyt uka videre, klem fra meg;)

    SvarSlet
  5. ooopsann...det var visst meg du hadde bilde av her i dag! hi hi ;)
    Jeg har sovet lenge i dag morges, siden jeg skal ha litt sene vakt på jobben i dag. Det er langåpent de 2 siste uker før jul, så det jobbes på spreng, for at folk får kjøpt julegaver.
    Det ble sent i går kveld, da jeg hadde mine venninner på besøk på grøt og gløgg. Det var hygge og snakk, og et deilig avbrekk fra jag og mas.
    Håper du får varmen igjen, og har en fin dag. klem

    SvarSlet
  6. Så utrulig kjekt at du kom innom så jeg fikk vite om bloggen din. Gleder meg til å følge skriveriene dine videre
    Ønsker deg en hærlig uke videre
    Klem fra Siv

    SvarSlet
  7. Tusind tak, Lene ! ja, jeg håper denne jula kan bli god trods alt. Jeg skal ikke være helt alene som det kanskje kunne oppfattes.. det jeg mente var at jeg nå er enslig..

    min mann skal spise sammen med oss, for Alexandras skyld.. men jeg sitter til bords i år med visshet om at han har funnet en anden.. det er ikke så nemt å svelge..

    håper du får en god aften : )

    SvarSlet
  8. Liten måneskalk tittet blygt inn vinduet, sendte en liten stråle og sa: Det er morgen.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.