fredag den 23. december 2011

Decembersøvn og forberedelser

Jeg havde lagt an til en hyggelig aften. Lavet min yndlingste og skænket den i det store krus. Jeg havde tændt kalenderlys og andre stearinlys strategisk placeret for at sprede mest mulig hygge og blød belysning. Jeg havde fundet en krimi, som jeg havde lyst til at gense. Jeg har en svaghed for gode krimier. Og jeg har efterhånden en del på DVD. Jeg kan se dem igen og igen med mellemrum. Der er altid noget nyt at opdage. Detaljer, jeg ikke havde bidt mærke i første gang. Eller anden gang. Replikker. Landskaber. Og det hænder såmænd også, at jeg har glemt plottet. Sågar hvem der gjorde det. Morderen. Men hvis man var en flue på væggen i går aftes, ville man nok ikke undre sig særligt meget over det. Alt var perfekt, sofaen var blød og puden trak lidt i mig. Jeg sattelagde mig tilrette, nippede til den varme te og lod mig glide ind i historien.

To timer senere vågnede jeg. Teen var kold, filmen forbi og jeg var forholdsvis frisk. God søvn. Det meste af aftenen havde jeg snorksovet, mens der blev begået mord og opklaret uhyrligheder på skærmen. Kalenderlysets flamme snuppede lige de sidste dage inden jul og hvis man ser på det nu, skulle man tro at vi for længst har passeret juleaften. Det har vi heldigvis ikke. Der er stadig tid. Jeg har til gengæld fået mig en yderst lang og god søvn, først her, så der. Måske var det julenisseånden der tænkte, at jeg skulle være frisk og udhvilet til de kommende juledage. Jeg aner det ikke. Men jeg er stadig søvnslap i kroppen, som jeg sidder her i morgenmørket med stearinlys og kaffe.

I dag skal de sidste praktiske ting ordnes. Der skal købes mad. Gaver skal pakkes ind. Måske skal jeg også lige pynte lidt mere, inden mor kommer med toget i eftermiddag. Så skal vi koge ris og gøre klar til ris alamande, som vi står for. Vi skal nemlig holde jul hos kærestens forældre i år. På gården. Med juletræ i den store stue og veldækket bord i spisestuen. Andesteg. Vi står for desserten, den gode klassisker og mandelgaven skal jeg også huske at købe i dag.

December danser i mørket, synger sin sang og på sidste vers. Om en uge takker hun af for i år, men lige nu lægger hun op til den helt store julefest. Hun har klædt sig fint på. Det ved jeg, jeg kan dufte hende, kender den sanselige decemberfornemmelse fra sidste år. Jeg har lyst til at invitere hende indenfor, men det er vist ikke min tur i år. Eller. Måske tager jeg fejl, måske kan hun dele sig og være flere steder på en gang? Sørge for at vi alle får en dejlig jul i selskab med dem, vi holder af. Måske kommer hun forbi, når jeg mindst af alt venter det, smiler, tager mig i sine arme og knuselsker mig med kulde og kærlighed. Siger at jeg ser godt ud. At jeg er forandret og at hun gerne vil lære mig at kende påny. Kom indenfor, vil jeg rødme og hjælpe hende af med frakken, der glimter af julelys og stjerner. Beundre hende. Sørge for at hun får en god plads foran pejsen, gløgg i glasset og hjemmelavede klejner på et fad. Og så skal vi samtale om året, der snart er gået.

Lige nu skal jeg i gang. Listen. Det praktiske. Maden. Til risengrød og julefrokost. Har du styr på alle herlighederne eller ses vi mon i butikkerne her til formiddag? Hvis ikke, vil jeg ønske dig en god dag. 23. december. En fin dato.

Tegningen er lavet af Bjørg Thorhalldottir.

6 kommentarer:

  1. Det var vist en tiltrængt lur du fik der! Jeg kender det godt. Dagen er forbi med hvad den nu indeholdt og SÅ skal der hygges med benene oppe på sofabordet, te og en film. Ofte kapitulerer jeg inden filmen er færdig og vakler i seng...

    Dagen i dag er lidt som din. Jeg sender Jon ud at handle, der skal gøres lidt rent og svigermødrene ankommer sidst på dagen.
    Dagens absolutte højdepunkt må være ved 4-tiden, hvor jeg skal mødes med 4 andre oppe i kirken for lige at få styr på vores optræden i morgen. 2 julesange inde i kirken hvor vi alle 5 synger og en kæde af 2-stemmige udenfor kirken som en overraskelse til kirkegængerne i morgen. Det er kun 3 af os.

    Jeg ønsker dig den dejligste dag i selskab med din mor,
    klem.

    SvarSlet
  2. En herlig lang dag uden andre planer end en lang gåtur med Black ligger forude. Alle juleforberedelser er på plads.
    Jeg vil også ønske dig en herlig lillejuleaftensdag :-)

    SvarSlet
  3. Jeg skal også igang med min liste...men akkurat nå koser jeg meg med kaffe og blogglesing...denne bloggverden er helt ny for meg, blir litt "besatt"... Det er fint å lese dine tekster, du er god med ord - jeg uttrykker meg best med foto ; )

    Ja, det er vakkert i Norge, du har fått med deg noe av det vakreste. En annen gang må du ta en tur innom Lofoten og Helgelandskysten, det vil du sikkert like...

    Ønsker deg en god 23. desember dag!

    SvarSlet
  4. Her i huset er også en av juledessertene klar, nemlig karamellpudding. Står å avkjøler seg på benken nå. Nam nam...
    I kveld skal det spises lutefisk, etter at juletreet er pyntet.

    Ønsker deg gode juledager, Lene - akkurat slik du trenger og ønsker deg dem.
    Jeg setter stor pris på bloggvennskapet vårt.

    Jule-Elisabethklem

    SvarSlet
  5. Er innom, som snarest
    - for å ønske deg en god og gledelig jul!
    Ha fine dager!

    Her har roen senket seg nå.
    Om jeg har glemt noe nå, så får det heller være...

    Lykke til med innspurten!
    KLEM.

    SvarSlet
  6. : )) ris alamande.. det pleier vi også ha julaften.. det heter riskrem på norsk.. men i år skal vi ha multekrem og krumkaker.. flæskesteg, kartofler, rødkål, julepølse og medisterkaker.. vi gleder oss meget : ))

    Ønsker deg og dine en fortryllende og fredfylt jul !

    stort knus : )

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.