tirsdag den 8. november 2011

Tapas og latter


Vi kom sent i seng. Tapas og vinsmagning på en mandag. Kæresten og jeg var i byen i går sammen med en gruppe andre mænd, som han er i klub med. De laver forskellige ting sammen, hygger sig, spiser og i går var koner og kærester også inviteret med. Spansk aften. Vi samledes på en restaurant i byen sammen med andre, der var gået samme vej for at høre et foredrag om Spanien, vin og tapas og prøvesmage gode vine samt tapas tilberedt af kokken på stedet.

Det er en underlig fornemmelse at træde fra novembermørket og direkte ind i et spansk univers. Jeg prøvede at forestille mig, at jeg sad et sted i Barcelona eller på Costa Blanca, begge steder jeg har været så heldig at besøge i år, men det lykkedes ikke helt. Fantasien satte grænser. Og det er måske noget mærkeligt noget, når man som mig håber på at leve af den, men i går nøjedes jeg med at drømme. Og drikke lidt vin, spise tapas og tale med de andre rundt omkring bordet. Når vi ikke lyttede til foredragsholderen, der kunne meget god historie om Spanien, vin og madtradioner krydret med en masse gas. Han kunne ikke lade være. Han fik os til at le højt.

Jeg tror faktisk, det var det, jeg hæftede mig mest ved i går. Latteren. Den gjorde godt. Og at den blev skyllet ned med cava og forskellige vine fra Rioja og hvor de ellers kom fra, gjorde ikke fornøjelsen mindre. Indrømmet, jeg drak også en masse vand og smagte kun lidt på hver vin. Det var jo mandag og det er arbejdsdag i dag. Men det gjorde godt. Måske er jeg en smule træt her til morgen, men ikke mere end jeg stadig kan mærke efterdønningerne af latteren. Mens lyset tøvende rejser sig og november går rundt i disen, søger, tænker og kontemplerer, sidder jeg og smiler. Jeg vil tilbage til Spanien. En dag. Næste år.

Lige nu vil jeg tage hul på min dag og de opgaver, der venter. Men først lidt mere kaffe.

6 kommentarer:

  1. jeg tror man har for litt latter i hverdagen.. en stor dose latter hver dag ville løse opp litt knuter her og der : ))

    tapas.. bare ordet får det til å bobble i meg.. cava har jeg aldri smakt.. det må jeg huske neste gang jeg er på "polet" ; )

    ha en deilig dag ! her er grått og trist.. masse vind og regn.. men det gjør ingenting : )

    SvarSlet
  2. Du har ret Berit. Jeg kunne mærke det i går. Latter gør simpelthen så godt og vi ler nok for lidt! :) God dag til dig også!

    SvarSlet
  3. AT have besøgt Spanien, på en alm. Mandag aften :-)

    SvarSlet
  4. God dag - jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har leet rigtigt - sådan med tårerne sprøjtende ud af øjnene, sørgeligt, men sandt. Den Spanienstur må ha' gjort godt.

    SvarSlet
  5. Kaffe må til Og latter.
    Lys og morskap er vel mangelvare her oppe i det høye nord. I november.

    men uansett, dagen er ny og vi håper den er god.

    SvarSlet
  6. Det lyder som en skøn aften - lige sådan en man har brug for her i novembermørket.
    Klem og god tirsdag til dig!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.