onsdag den 23. november 2011

Psst .. Tankeheste


Hun besluttede sig for at vente lidt med dagens indlæg. Hun har haft flere ting i tankerne og sidder nu begravet i sin notesbog fuld af gode citater og meningsfulde ord. Filosoferer lidt over noget af det, hun har skrevet. Venter på, at natten skal slippe sin håndfaste greb om lyset og lade livet gå sin gang. En ny morgen, en ny dag. Håber at inspirationen kommer med dagslyset. Hun har ikke opdaget, at jeg har forladt min plads i vindueskarmen og nu sidder her på hendes plads. Leger med hendes ord. Hun søger inspiration. Jeg har den allerede.

Hvordan ved man, hvor meget man kan klare? Har du tænkt på det? Hvis du havde spurgt mig for et år siden, om jeg ville have kunne klare at forlade min elskede ø Senja i det nordligste Norge og flytte sydpå til Danmark, så havde jeg nok rystet på hovedet. Så langt rakte min forestillingsevne ikke. Jeg nød at være en lerklump hos min kunstner, en kugle af uendelige muligheder, men selv inden hun formede mig og fik ideen, eksisterede jeg allerede. Det vidste hun bare ikke. Det var kun et spørgsmål om tid, inden hun opdagede mit potentiale forklædt som hendes egen pludselig inspiration og indskydelse og pludselig stod jeg der, formet af ler og fantasi. Filosoffen. Jeg nød hele processen, fra lerklump til en figur med helt sit eget liv, et kunstnerisk udtryk med en stænk humor og til sidst et par gode ord på maven. Sirligt malet og siden brændt. Færdig. Senere endte jeg på galleriet sammen med en masse andre figurer, smukke skåle og anden brugskunst, men selv dér på hylden med prisskiltet havde jeg ikke forestillet mig, at jeg ikke skulle blive på Senja. Jeg mener, hvor tit kom der turister fra andre lande forbi netop dér? Jeg havde godt tænkt på, at jeg kunne ende et andet sted i Norge, men jeg rystede tanken af mig, for mit skulderhjerte bankede for Senja og naturligvis skulle jeg blive dér. Et sted på Norges næststørste ø. Men skæbnen ville det anderledes og resten af historien kender du. Sådan da.

Hvor meget kan du klare? Og hvad betyder det i grunden at klare? Livet er en forhindringsbane, men hvad vi ikke altid tænker på, er, at forhindringerne er lektier i sig selv. Det er udfordringer. De er sat midt på vores vej for at skabe liv og forandring. For at vi kan vokse som mennesker eller lerfigurer. Blive bedre udgaver af os selv. For ofte er det jo de svære tider, der fører til vækst om vi vil det eller ej. Det, der ikke slår os ihjel, bliver vi stærkere af. Siger I også sådan i Danmark? Og den største forhindring i livet er altid os selv. Når alt kommer til alt, er det i sidste ende kun os selv, vi skal overvinde. Frygten. De begrænsninger, vi har indhyllet os i og de lænker, vi har lagt om vores tanker. Der bliver skrevet meget om tankerne i disse dage, at de er din styrke og at du selv bestemmer, hvad du vil tænke. Gør du det? Og vælger du de gode tanker, dem, du kan bruge til noget og som gør dig godt? Kan du styre dem, tankerne? Jeg ved ikke med dig, men mine tanker har det med at løbe løbsk. Som et par heste foran en vogn, tager fanden pludselig ved dem og så styrter de over stok og sten med vognen fuld af gode intentioner hængende bag sig, faretruende dinglende i seletøjet. Skræmmende. Hvor er de dog på vej hen, de tanker? Kan du tæmme dine tankeheste og bliver de i stalden? Eller vil de ud på nye eventyr og er de eventyr anderledes end dem, du kunne tænke dig at opleve? Jeg spørger bare. Jeg vil jo også gerne lære. Filosof eller ej, tanker har ofte deres eget liv. Men ikke desto mindre er de altafgørende for, hvordan vi ender med at klare os. Til syvende og sidst.

Stille. Hun bevæger sig og lægger notesbogen fra sig. Har hun fået en ide? Jeg har været så opslugt af mine egne tanker og ord og om at finde de rigtige bogstaver på tastaturet, at jeg ikke har fulgt med i hendes gyngende tankehav. Det er i grunden også lidt af en opgave at skulle holde styr på to gode hoveder. Men jeg klarer den jo! Venner, jeg smutter. Tilbage til vindueskarmen og det tilsyneladende. En lerfigur fra Senja. En filosof. En ny morgen.

8 kommentarer:

  1. god morgen langt der syd i Danmark.

    et interessant tema.. om å kunne styre tankene..

    ja, det kan man.. tanken oppstår som en reaksjon av en hendelse.. det setter følelser i sving.. gode.. dårlige.. lar man seg trekke av de dårlige.. kan man enten gå i kamp med de.. og havne i kjelleren.. eller skyve de fra seg.. si at det her gidder jeg sgu ikke.. lukke døren og slenge nøkkelen..

    de gode tanker fører som oftest til en ny positiv reaksjon.. man er lett til sinns og er åpen for å mottat.. lytte.. se..

    jeg har forsøkt dette i de siste par uker.. etter å ha lest et innlegg hos Livsstrategi.. jeg kaster de dårlige tankene på dør.. setter på musikk.. finner frem noe som gjør at jeg føler meg bedre.. bok, strikke, en stor kopp te og en karamell.. bare for å sette igang en god reaksjon.. det hjelper !

    jeg diskuterer også med meg selv noen ganger.. sier at dette har vi vært gjennom før.. nå lukker vi den dør.. og tar aldri det tema opp igjen.. vi lar det forbli fortid..det er gjort.. det kan ikke endres.. nå går vi videre..

    joda.. jeg føler meg en smule schizophren : ) men jeg trenger å styre tankene i den positive retning.. ellers forblir jeg i den kjelleren..

    Hils til Lene når hun våkner fra dagdrømmene : )) god dag til dere.

    SvarSlet
  2. ps ! si at den nye layout var rigtig flot !

    SvarSlet
  3. Godmorgen til filosoffen og til dig, Lene eller Megan - jeg håber, I alle tre får en skøn dag. Her er det både tåget og gråt.
    Varme klem!

    SvarSlet
  4. Filosoffen de tankehester som trekker, trekker i oppoverbakke. De skal ta med en rekke bekymringer, noen brokker latter, en blå tanke, noen tåretanker, et barnesmil og la det hvile når de kommer opp.Da kan jeg tenke noen tanker, på ny.

    SvarSlet
  5. Spennande tema - å styre tankane. Eg går på Livslystkurs no og opplever at eg får mange nye flotte innputt for å tenkte positivt og også akseptere. Har av og til litt morro av å gå tilbake i tankerekkene og kjenne på korleis dei forskjellige tankane dukkar opp.

    jannetoveklem

    SvarSlet
  6. Jeg vil nu mene at for en filosof har han taget plads det helt rigtige sted Lene, det du kan med ord og tanker må være guf for ham.
    Jeg er også overbevist om at han nyder det.
    I kærlige tanker, god Onsdag aften.

    SvarSlet
  7. Filosofen tenker mye, og jeg tror han trives hos deg, hvor hans tanker får fritt spillerom;)..og hvor han har kommet i flotte omgivelser..flott layout!
    jeg skal ut å fly imorgen og det meldes stiv kuling, regnet er kommet...da må jeg skyve de skremte tanker bort;)
    Nyt uka videre, klem fra meg;)

    SvarSlet
  8. Godt hun fikk en fridag fra skrivingen, hun der Lene. Artig med slike gjesteskribenter her på Lenes blogg. Og velkommen tilbake Senjafilosofen!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.