mandag den 28. november 2011

Psst ... stormfuld stjernekigger


I dag skriver hun ikke indlæg. Men det gør jeg. Med andre ord. Mine egne. Jeg havde en anelse om, at hun ville springe over her til morgen, eftersom hun skal til København med et forholdsvis tidligt tog. Og hun så træt ud, da hun kom ned af trappen og tændte lys på matriklen. Stormen var voldsom i aftes og en del af natten. Vi følte os som på et skib, der lå underdrejet. Egentlig ganske spændende, men når man skal sove til bulder og brag, for sådan lyder det her i det lille hus på prærien, helt ud til de åbne marker, så forsvinder spændingen og irritationen byder op til dans. Hun nægtede vist at danse, men det gik ud over søvnen. Bare en smule. Men nok til at hun selv er som et kuldsejlet skib her til morgen. Selv stod jeg fra min plads i vindueskarmen og skuede ud i natten. Der var stjerner. Træerne svajede faretruende, men de blev stående. Det knagede. Jeg følte mig som nattens konge. En filosof i stormvejr. Stjernekigger. Direkte udsyn til blæsende visdom. Så pyt med lidt mindre søvn. Sådan ser jeg på det. Såmænd.

Hvordan sov du i nat? Var stormen mild mod dig og dine, eller gik det ud over træer, grene, tagsten og haveinventar? Hvis du bor ved kysten, har det sikkert været ekstra spændende. Høj vandstand. Skumsprøjt så hvidt og voldsom som den sne, vi ikke har set skyggen af i denne endnu unge vinter. Jeg er spændt på at høre om dine oplevelser, og håber at du vil fortælle lidt om den her, mens hun er i København. Lad os benytte lejligheden til at konversere, filosofere og udveksle stormerfaring. For man bliver klogere hver gang, gør man. Kan du mærke det? Hvordan visdommen flyder som væsken i kaffekoppen, smyger sig om kroppen og gør morgenen til en helt ny oplevelse? Er du klar til at møde dagen? En ny uge? Føler du dig rustet eller er du lettere hudløs efter nattens voldsomme stormridt?

Jeg har et godt råd til dig. Og nu skal man jo ikke strø om sig med gode råd, de fleste har deres egen måde at klare tingene på, men eftersom jeg er født til at være en smule uforskammet og temmelig pågående i visse situationer, så gør jeg det alligevel. Og du kan jo tage mit råd eller lade være. Det er det pragtfulde ved den slags. Man bestemmer selv. Man kan lytte, nikke og mærke efter. Føles det godt? Var det en mulighed? Eller forkaster den gode mavefornemmelse straks det råd, der velmenende kom din vej? Lyt. Til andre. Og til dig selv. Lad være med straks at dømme. Eller fordømme. Vær åben og modtagelig. Alle kan lide at blive lyttet til. Sådan virkelig at blive hørt. Og set. Lad dine egne tanker hvile og hør, hvad der bliver sagt rundt omkring dig. Tænk før du taler. Ha ha ha. Jeg ler. Højt. Og her kan jeg løfte sløret for en lille norsk hemmelighed.  Jeg griner (på dansk, ikke norsk), fordi jeg selv har temmelig svært ved det.

You best teach what you most want to learn. Det er mine afsluttende ord til dig. Tænk over dem. Hvis du vil. Der er nemlig sandhed i dem. Ordene. Og så er de på engelsk. Et sprog jeg også mestrer. Såmænd. God morgen til dig.

Filosoffen

5 kommentarer:

  1. Du har ret Hr. Filosof, alle kan lide at blive lyttet til. I går havde jeg brug for at blive lyttet til ... der var bare ikke nogen. Jeg vidste ikke hvem jeg skulle ringe til. En krisetelefon var for uoverskuelig. Så jeg lyttede i stedet. Til stormen. Og måske lyttede den også til mig.

    SvarSlet
  2. Her i syd fungerede stormen som Gud Amor. Læs nærmere på min blog :-)

    SvarSlet
  3. Å lytte, til andre eller seg selv? Spørre med øyne og kropp. Å se med lukkede øyne og åpne hender.
    Man lærer.

    SvarSlet
  4. Stormen var meget voldsom i mindst seks timer her, og jeg havde ventet at finde væltede træer i haven. Men heldigvis slap vi med skrækken.
    Klem og god mandag aften til dig!

    SvarSlet
  5. Godt du kan tre inn når Megan er opptatt på annet hold:O)..jeg unngikk stormen ved å være sør i landet denne helga; jeg forlot 11 varmegrader på søndag og kom hjem til snø...
    You teach..etc..sannelig noe til ettertanke for en lærer:)
    Hils Lene/Megan, håper hun har nydt livet i København;)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.