søndag den 20. november 2011

Novembertåge


Tågen sniger sig gennem landskabet. Selvom det er dag, er det ikke rigtig lyst. Disen danser i trækronerne. Den grå himmel er klædt i fugtigt røgslør og tøvende tunghed. Vi har gået morgentur med hundene, de har leget i en hegning og hygget sig lidt med os og hinanden. Nu sover de. Jeg sidder i køkkenet og kan høre vaskemaskinen arbejde i bryggerset. Vand ind, vand ud. Kedlen koger og jeg gør klar til endnu en kop kaffe. Jeg har valgt det røde svenske keramikkrus. Tænder igen stearinlysene. Tågen tager til og gør udsigten mælkehvid og usynlig. Træerne forsvinder igen. Dagen er bare en antydning.

Selskabelighed i går. Stilhed i dag. Jeg går tøvende på novembers bro, der fører direkte ind i vinteren. Tågen bliver tættere og jeg holder fast i rækværket. Broen gynger faretruende og giver efter under mine skridt. En hængebro af skrøbeligt materiale. Overgang fra efterår til vinter. En duft af fugtighed og råddenskab. Forfald. Der er ikke flere blade på træerne, de ligger på jorden som våde dynger af død. Jeg kommer uvilkårligt til at sparke til dem, når jeg med søgende skridt går videre. Jeg kan mærke deres konsistens, lette og tunge på samme tid. Den skarpe lugt kildrer i mine næsebor. Intens. Svampe, rådne blade og æbler ditto. Jeg bærer november som en kåbe af dis og jeg kan ikke fravælge den frakke. Den følger mig. Tager mig videre.

Der ligger et hus ved vejen. Røgen stiger op af skorstenen. Jeg passerer det og kan i en kort stund se gennem tågen. Der bor et svar i det hus. Men det er ikke mit. Endnu.

5 kommentarer:

  1. November søndag hos deg ligner på den hos meg. Her er også tåken tykk og våt, det er et trist skue tenker jeg og kaster øynene på tekruset med ord fra JVJohannesen - "Kunsten å leve" og "Stå alltid oppreist inni deg". Teen er forlengst kald og jeg har lest blogger og kost meg lenge. Nå er det tid for å gjøre noe bra - jeg skal på julemarked og se hva gode venner har laget for salg. Kanskje blir det en julegave eller to til noen som fortjener det. Ha en flott søndag Lene og klem fra Hadeland

    SvarSlet
  2. Samme vær og samme tåke her, men jeg nyter at kulde og vinter lar vente på seg;)
    Ha en fin søndag, Lene, klem fra meg;)

    SvarSlet
  3. Dette er en test for å se om jeg klarer å legge inn kommentar nå, etter tips fra deg... veldig kjipt at alle kommentarene mine forsvinner i det blå... jeg mener i det novembergrå... ;-)

    SvarSlet
  4. Jaa, det gikk! Tusen takk, Lene! Jeg som har klødd meg i hodet i dagevis... det er så godt med bloggevenner som kan bidra på alle vis! God klem til deg! Og du... snart er den grå måndende over, og den stemningsfulle desember kommer på besøk!

    SvarSlet
  5. Det er sjovt som de forskellige årstider bringer forskellig duft med sig Lene, og jeg suger også årstidernes duft til mig når lejligheden byder sig, glæder mig til at læse om svaret i huset.
    I kærlige tanker, god Søndag.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.