fredag den 11. november 2011

Mod vinter


Vinden er iskold. Den hyler i husmurene, vrider sig gennem grene på træerne, der knirker til svar. Vejret er gråt, en kold farve blandet med isblå. Vinteren rykker nærmere. Jeg kan se den. Mærke den. Lyset har ændret sig, det bløde efterårslys er væk, de sidste blade giver op og lader sig falde. Lettede. Det gør godt endelig at give slip. Acceptere.

Vinteren smiler fornøjet sin kolde smil. Kender ikke til nervøsitet og lampefeber, venter bare i sin klippefaste tro på, at alting har sin tid. Og vinteren ved, at den aldrig går forgæves. Naturen har gjort plads, alting falmer og dør og venter på, at Kong Vinter sænker sin kølige dyne og begraver alt levende og dødt. Naturen holder pause. Som en bjørn går i hi og sover vinteren igennem, lægger livet sig tilrette under overfladen og kalder på stilheden. Men helt stille er det jo ikke. Vinterstorme raser og den i dag er blot en smagsprøve på, hvad der senere kan komme. Sidste år ved samme tid havde vi sne. Det var bidende koldt med frostgrader, som vi sjældent ser her i den sydligste del af Norden. I år er det anderledes. Og efter en uges tid med tåget vejret, hvor lyset har været helt dæmpet og fugtigt, lover meteologerne nu koldere vejr og sol.

Jeg sidder tøvende med min morgenkaffe, mens jeg tilbereder et krus Lemsip. Det er den engelske udgave af Panodil Hot og den har jeg brug for. Jeg er vågnet med op med grusomt ondt i halsen. Jeg tog en chance i går, jeg løb tur med min veninde i bidende kold aftenvind, mens månen lyste stolt over åen. Dér løb vi langs stien og følte os heldige, fordi vi har drømt om sådan en fuldmåneløbetur. Det fik vi. Og jeg fik kolde ører. Jeg havde glemt min kasket, selvom en varm hue nok havde været mere på sin plads i går. Det var iskoldt. Men jeg løb mig varm og glemte alt om fornuft. Jeg lod mig forføre af månelyset og mine ben var gode. Ivrige. Jeg trængte. Det var en dejlig tur og jeg følte mig opløftet og glad, da vi var tilbage. Jeg startede bilen og kørte hjem. Hjem til et varmt bad og andesteg. Et glas rødvin. Kæresten og jeg fejrede Mortens Aften. Det var hyggeligt. Men jeg kunne godt mærke det. Den dér følelse af ondt i halsen tog til. Jeg drak kamillete. Slængede mig på sofaen og tænkte, at det går over efter en god nats søvn.

Det gjorde det så ikke. Jeg kan mærke den isnende vintervind i hele kroppen, trætheden, forkølelsen, der danser lystigt og fryder sig over, at jeg var så ufornuftig. Løbende letsindig. I dag holder jeg mig indendøre og tager den med ro. Drikker Lemsip og drømmer om Oxford i solskin i stedet for en kold novemberdag et sted på Midtsjælland. Jeg har lidt opgaver. De kan løses med laptoppen på skødet og varm te i koppen. Karrysuppe til aften. Mind-over-matter og afslapning, mens vinteren rykker nærmere, et skridt af gangen.

Ha' en god fredag og træk huen godt ned over ørerne. Hold hovedet og hjertet varmt! ;)

9 kommentarer:

  1. Æsj! Ergelig altså, Lene - å bli syk nå som helgen er i startgropa.
    Håper Lemsip'n, currysuppe, hvile og ro er den beste medisin for deg - slik at det vonde i halsen jages fort på dør.

    Riktig god bedring og god helg ønskes deg.

    SvarSlet
  2. Rigtig god bedring - det var ærgerligt, at du blev kold, da du løb.
    Jeg gik en tur i det smukke måneskin i går aftes, og det var en stor oplevelse.
    Klem og god fredag til dig!

    SvarSlet
  3. Stikker innom for å ønske deg riktig god bedring! Ta godt vare på deg selv, og nyt dagen som best du kan innendørs! Varm klem til deg!

    SvarSlet
  4. Usj så dumt å bli forkjølt - men man må kanskje regne med det nå denne tiden. Jeg går ikke ut uten lue nå - har så lite hår på hodet at jeg ikke orker å gå til postkassen uten lue, hehe.
    Nå lengter jeg etter snøen - her er det så inderlig råkaldt og fuktig - jeg kunne tenke meg tørt og kaldt veir slik at det ble litt lysere også...men men får ta hva man får og gjøre det beste ut av det. I dag skal jeg shoppe festklær sammen med min nye veninne fra Dominikanse og det blir jo kos - alltids noe godt å se frem til.

    Ha en flott fredag og god god bedring.
    Klem

    SvarSlet
  5. Åh nej, søde veninde. Plej dig selv og overanstreng dig nu ikke. Stort knus og go' bedring!

    SvarSlet
  6. God bedring - håber du hurtigt slipper af med det igen. Jeg har en sygedag - igen i dag. Har fået kold lungebetændelse - hoster - har hovedpine og er træt så lægen synes jeg skulle blive hjemme i dag (det var jeg også sidste fredag eller var det torsdag) Irriterende - men kan godt mærke den hovedpine driller i dag! God fredag -husk det varme tøj. Knus

    SvarSlet
  7. jeg savner den andesteg.. og Mortens Aften.. vi feirer ikke den dagen her på bjerget..

    de kolde vinder skal man vokte seg for.. de er ikke så uskyldig som de later til å være..

    vinteren lar vente på seg her.. vi har mildt.. jeg gikk en lang tur i går aftes.. det var 11 grader da jeg gikk hjemmefra.. inden jeg nåede hjem øste regnet ned.. det var slett ikke kjølig slik man forventer på denne årstiden.. i dag var vinden bitende kold.. men vi får neppe sne ennu..

    riktig god bedring ! ha sokker på og et tørkle om halsen.. knus

    SvarSlet
  8. Øv søde blog veninde, forkølet og sløj...:-(
    God bedring til dig og pas på dig...Knus og god weekend

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.