tirsdag den 15. november 2011

Gode tanker kysser bedre


Det starter med det første skridt. Men egentlig starter det med en tanke, en følelse, noget, der pusler i krattet. Det kan vise sig en lille uro eller en stærk mavefornemmelse. Tanken tilsidesættes. Den arkiveres og hvis den er heldig, får den en plads i kartoteket under kategorien "gode tanker". De mindre heldige tanker arkiveres lodret. Så ligger de der i papirkurven og snor sig som utilfredse slanger, men efter et stykke tid falder de fleste til ro. De dør simpelthen. Og så smides de ud, når papirkurven tømmes og fordi der var så mange, ser man slet ikke, at en tanke eller to har forladt papirkurven og er gået tilbage til udgangspunktet, hvor de endnu engang tager tilløb på tankebanen. Så hvorfor ikke helt bevidst lade de gode tanker overleve? Der er nemlig forskel på tanker. De dårlige tanker, dem, man ikke har brug for, de kan faktisk køres væk med storskraldet og man behøver ikke at aflevere dem på genbrugspladsen. Dårlige tanker skal ikke genbruges. Det bliver de dog ofte, men det er en helt anden historie.

Der er forskel på tanker. Og der er forskel på, hvor de kommer fra. De mere stille tanker, dem, som får sjælen til at synge en lille spæd melodi, de føles godt. De smager som modne kirsebær på en sommerdag. De smyger sig som fløjl om kroppen. De kærtegner sjælen og kysser så blidt og vidunderligt, at man næsten ikke tør trække vejret af skræk for, at de skal holde op. Men de holder op, hvis man ikke sørger for at sortere i tankerækkerne. Godt og dårligt. Hvad kan jeg gøre brug af, hvad bakker mig op? Hvad føles godt og hvad kysser min sjæl og synger smukke sange, så jeg bliver stolt og glad indeni? Jeg er stødt på et udtryk. Tankevandrer. Det handler vist om, at man kan vandre rundt med sine dårlige tanker og tro, at de kendetegner, hvem man er. At man er begrænset. Hæmmet. At man er sine tanker, åh det billede vil de mægtig gerne male. At det er løgn er de fuldstændig ligeglade med. De lever af løgne. De spiser dem med dem så stor velbehag, at man kan høre dem bøvse. Højt og uhæmmet. De fortæller at man er sin fortid, de dårlige oplevelser, de fremhæver fiaskoer og tidspunkter, hvor man følte sig ubeskriveligt lille og ubetydelig. Såret. Trist. Og når man mærker den følelse igen i kølvandet på deres tanketyrani, så slår de en skraldlatter op, der til forveksling minder om et voldsomt tordenvejr. Er der så noget at sige til, at man bliver skræmt?

Det starter med en tanke. Og når tanken kommer, så er det faktisk dit privilegie at bedømme den tanke. Jeps, du er din egen tankesmed. Du kan føle på den, mærke hvilken fornemmelse, den giver dig og så kan du bestemme dig for, om den tanke tjener dig og dit ve og vel. Eller om den er ude på at fortælle dig endnu en grusom løgnhistorie. Hvis det sidste er tilfældet, så er du i din gode ret til at kaste den på lossepladsen. Tak for den tanke, siger du bare, men nej tak. Og hvis du er heldig, så kommer der en god tanke lige bagefter, for gode tanker venter nemlig bare på en chance til at vise dig, hvor helt igennem god og unik, du er. Noget helt særligt og dejligt. Der findes ingen andre helt som du! Og du fortjener de gode tanker. Kun du kan bestemme, hvilke tanker der skal overleve. Det lyder nemt og det er svært. Men sådan er det. Og når noget er let, så er det jo heller ikke så sjovt, er det? Hvis vi skal være helt ærlige.

Hold fast ved de tanker, dem, du kan bruge til noget godt. De positive og de sande. Dem, som styrker dig og får dig til at vokse. Dem, som synger gode sange og spiller på harpe. Eller saxofon, hvis du bedre kan lidt det instrument. De gode tanker fortæller dig, at du er helt, som du skal være og at du kan blive endnu bedre til at være dig, nyde det, dyrke det og være stolt af det. De styrker dig. For de gode tanker er lavet af kærlighed. Og hvis du bliver i tvivl om en tanke er god eller dårlig, så husk

 ... Gode tanker kysser bedre! ;)

Kyssefrøen er lånt hos Mizzsupaya.dk og er vist ovenikøbet til salg!

8 kommentarer:

  1. Tankevekkende innlegg. ;)
    Jeg øver meg på å bli mer bevisst på hva jeg faktisk tenker. Og jeg har opplevd å bli overrasket, for jaggu går jeg rundt med dårlige tanker i ny og ne! Da tar jeg farvel med de tankene, og tenker noen gode i stedet.
    Etterpå føler jeg meg mye bedre.

    Det er jo faktisk lov å tenke gode tanker om seg selv!
    Klem til deg i dag!

    SvarSlet
  2. Takk for reminderen om TANKER.
    Jeg tenker mye, og noen ganger er de negative, men de liker jeg ikke, så jeg finner heller en ny en, som er positiv. Og da blir jeg lettere til sinns.
    Nermer det seg innflytting i huset snart???

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Greit å bli minna på at gode tanker avler gode tanker og det negative kan man bare kaste bort. Men når det er sagt - så er det jo ikke alltid like enkelt - så man må nok jobbe litt med det.

    Klem

    SvarSlet
  5. jo tak og pris at de dårlige tanker kan smides i skralden! her på matrikkelen har vi avfaldssug.. det larmer højlydt når de forsvinner : ))

    jeg håber du har hendene fulle med nedpakking nu.. og at der blir feiret fødselsdag og jul i det nye hus..

    ønsker deg en god aften

    SvarSlet
  6. Super dejligt indlæg med en dejlig beskrivelse af hvor dårlige tanker skal havne henne Lene, nemlig i papirkurven godt destrueret af vores tankemakulator.
    Selvfølgelig kysser gode tanker bedst, vi skal blive ved med at fodre os selv med glædeskabende overbevisninger jo oftere vi gentager dem, jo klarere og rigtigere virker de.
    I kærlige tanker, god Tirsdag aften.

    SvarSlet
  7. Sannne ord, Megan. Og verdt å tenke på!
    Det gjør jeg, her jeg sitter i ei sykehusseng på regionsykehuset i Tromsø. Positive tanker, for rundt meg i dag har jeg sett mennesker som har det så mye, mye verre enn meg.

    Ha en fin kveld videre,
    Klem

    SvarSlet
  8. Tror det er DET BEDSTE du har skrevet til dato ...SUPER DUPER

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.