søndag den 6. november 2011

Glædelige søndagstanker


Det er søndag morgen i køkkenet. Jeg er omgivet af kaffe og hunde. Udenfor vinduerne er vejret gråt og en smule diset. Regner det, spurgte jeg kæresten, da jeg kom ned i stuen. Han var allerede stået op og forsikrede mig om, at det ikke er tilfældet. Men det ser sådan ud. Regndis. Måske havde jeg håbet på en morgen med solskin, men jeg havde ingen forventninger. Burde jeg have haft det? Ville høje forventninger have givet solen magt og fået skyerne til at flygte med skyhalerne mellem benene. Og har skyer overhovedet ben? Eller ville det bare have gjort mig skuffet? Som det er nu er jeg helt rolig og tilfreds. En god nats søvn i rygsækken, god kaffe i koppen og søndagsstilhed på matriklen bortset fra hundenes utålmodige trippen fra køkken til stue og tilbage. Er det snart madtid?, spørger de med deres kropssprog og brune øjne.

Apropos mad, så er jeg allerede begyndt at tænke på, hvad jeg lave til middag i aften. At lave mad er en af mine store glæder. Det er en sanselig oplevelse, alle forberedelserne, skære ud, have bordet fyldt med grøntsager i alverdens farver og former, krydderier på rad og rækker, muligheder og kombinationer. Jeg lader mig gerne inspirere af en opskrift, men jeg følger den sjældent til punkt og prikke. Jeg kan ikke lade være med at improvisere. Man kunne jo også lige prøve. For mig er madlavning ensbetydende med skabelse, det er kreativitet med alle sanser vakt. Duften, der breder sig i køkkenet, når mørket falder på, sanserne danser, lover og forfører. Jeg begynder at glæde mig til selve måltidet, mens maden snurrer på komfuret, dække bord, gøre hyggeligt, forventning, glæde. Og mens jeg sidder og skriver dette, kan jeg næsten høre Irma kalde. Det er jo ikke helt lige meget, hvor maden er købt henne og hvad det er. Gode råvarer. Hellere lidt men godt. Og det er jo søndag!

Mine tanker rejser videre og lander nu på taget af det nye hus, som ligger to kilometer herfra. I skrivende stund er elektrikeren gået i gang. Elementer til badeværelset er bestilt og vi venter nu bare på, at vores kontaktperson, håndværkermesteren, skal ringe tilbage og sige at det er i hus, så badeværelset kan blive sat op. Herefter skal VVS manden i sving. Så nærmer vi os. Den store trappe skal speciallaves. Det gamle hus stiller krav. Der er bestilt materialer. Tiden begynder at nærme sig, men vi kan også se, at det sandsynligvis ikke kan nås til første december. Jeg havde håbet, men jeg har ventet så længe, at jeg ikke fortvivler. Det er så tæt på nu. Så måske får jeg ikke lejlighed til at holde min fødselsdag i huset i år, men håbet om at fejre juleaften i de nye stuer er stadig lysegrønt. Det er absolut muligt. Vi må se. Det kildrer lidt i maven og utålmodigheden danser i morgendisen. Et helt nyt stort køkken, hvor jeg kan udfolde min kreative madglæder og skabe gode måltider i skønne omgivelser. Gæstebud. Gæsteværelse. Jeg glæder mig i denne tid og det er kun november. Jeg ved godt, hvad jeg ønsker mig i julegave! ;)

Søndag? Hvad skal du lave i dag? Jeg har planer om en løbetur sidst på formiddagen. Jeg skal læse resten af min krimi færdig og i gang med en ny bog. En bog om at følge sit hjerte og gå efter drømmen. Og det kaster lys på mine egne skriverier, der også venter. Jeg læner mig tilbage og kigger ud i novemberdisen. Så langt, så godt. Mit liv er en god rejse og jeg er mere end bare turist. Jeg er rejseleder. Kreativ ordfører. Fantasidirektør. Kvinde på tur.

9 kommentarer:

  1. Skønne, poetiske, berigende ord på denne dejlige efterårs-søndagsmorgen.

    IRMA står også højt på min liste,- men bor desværre 200 km væk fra den nærmeste butik - så når turen ind i mellem går mod staden, gåes der shop-amok i IRMA.

    Hav en dejlig dag.

    SvarSlet
  2. Rejseleder i eget liv. Skønt udtryk- knus fra en Irma elsker :-)

    SvarSlet
  3. Jeg håber, du fik suget det skønne vejr i går til dig - det hjælper i hvert fald, at vi ind imellem de grå dage får masser af lys.
    Her byder søndagen på bagning, læsning og en lang travetur.
    Klem og en dejlig søndag til dig, Lene!

    SvarSlet
  4. Der er den igen Lene, din fatastiske evne til at beskrive stemninger, jeg kan levende sætte mig ind i hvordan der ser ud i køkkenet, farverne på grøntsagerne og duften af de samme ved udskæring.
    Det ville nu være rart hvis du kunne holde hjul i jeres "nye" hjem, men godt at du tager det hele med et godt humør, det er ikke alle håndværkere der kysser samme dag som de spidser munden.
    I kærlige tanker, god Søndag.

    SvarSlet
  5. og takk for at du tar os med på den rejse : ))

    min yngste datter er også som deg.. eksperimenterer med mat og krydderier.. hun bruker aldri oppskrift.. hun bare følger mavefølelsen.. jeg er like overrasket hver gang hvor lekkert det blir : ))

    men hva er Irma ?

    jeg håper dere når å flytte inn.. slik at du kan feire din dag i det nye huset !

    ha en god søndag.. knus

    SvarSlet
  6. Høres ut som om du har planer for en fin dag :-) Her regner det dessverre, men jeg har mer enn nok av innesyssler å ta meg til :-)

    Tror vi kommer til å ta turen til en restaurant i dag - for å feire at det er 19 år siden gemalen og jeg slo oss sammen <3

    Ha en flott dag, Lene - klem Siv

    SvarSlet
  7. Vi går også og venter på livstegn fra håndværkere der skal lave gelænder til vores trappe... Nu har vi ventet et par år, så kan vi godt vente lidt mere.

    I dag står den på nedlukning i haven. De sidste afgrøder, vinterdække, lidt ukrudt væk og jord, der skal vendes. Og det bliver i fællesskab med Jon, så det skal nok blive en god dag!

    Nyd din søndag

    SvarSlet
  8. Deilig lesing - som vanlig, Lene. Jeg har også vært oppe lenge, og nå står jeg på farten for å dra på kirkegården, Allehelgenssøndag, og jeg minnes min mor med stor glede, men også med stor sorg fordi hun ikke lenger lever.

    Jeg håper og tror at dere får feire jul i deres fantastiske, nye hus. Gleder meg til flere bilder derfra.

    Ha en fin søndag videre.
    Klem

    SvarSlet
  9. IRMA har ikke butikker hos oss. Der var en i Oslo for lenge siden, men den er borte nu.
    Forventningens glede er den deiligst, synes jeg.

    Så følg du ditt eget kompass og ha en levende reise.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.