mandag den 21. november 2011

Et tågeeventyr


Tågen lettede ikke i går. Den blev hængende over landskabet som en kæmpemæssig lysdæmper. Jeg kunne pludselig mærke at det påvirkede mig. Jeg savnede lyset, trængte til energi, følte mig doven og en lille smule melankolsk. November har ikke budt på meget sol. Jeg havde egentlig heller ikke forventet det, jeg har for længst besluttet mig for, at november er en måned som alle andre, der har sin berettigelse og sin form for skønhed, hvis man har øjne for det. Men mine øjne skuede ud i tågedisen og så ingenting. Et mælkehvidt slør, små bidder af en grå himmel og tunge dugdråber.

Efter frokost besluttede jeg mig for at trodse vejret. Tåge eller ej, jeg havde lyst til en tur i skoven eller det, der ligner. Og det måtte blive på egen hånd, for kæresten var på arbejde. Egen hånd og en hund. Jeg valgte Josie. Tænkte, at når solen ikke vil skinne og tågen er så stædig, så medbringer jeg da bare min egen gule sol. Og det gjorde jeg. Klædte mig godt på, satte Josie i bilen og så kørte vi afsted. Vejen var indhyllet i tågedis. Den lå i store banker og gjorde sigtbarheden minimal. Jeg havde ikke lyst til at køre så forfærdeligt langt i det vejr, så jeg valgte parken og omgivelserne ved Sørup Herregård, som ikke ligger så langt herfra. Det var et godt valg.

Måske var jeg lidt tung i sindet, da jeg kørte hjemmefra. Måske følte jeg mig melankolsk og lyshungrende, men det forsvandt i det øjeblik, Josie og jeg trådte ind i parken og gik langs herregården ned til søen og rundt. Det var som om november lukkede os ind. Tågen åbnede sig og vi listede indenfor af en usynlig dør til en verden, jeg ikke havde drømt om. Vi gik gennem parken, Josie snusede og hyggede sig med at være i nye omgivelser og gav sig god tid. Sansede. Oplevede. Det samme gjorde jeg. For hvert et skridt jeg tog forsvandt det, der havde føltes som en sang i mol. For der gemte sig en eventyrverden i tågen. Jeg havde fundet novembers skønhed der i intetheden. En hemmelig verden af magisk vidunderlighed. Det boblede i mig af glæde. Jeg følte mig med et fuldstændig lykkelig. Heldig. Jeg var indviet.

Jeg havde taget mit kamera med og vil slutte indlægget med et par billeder. Ord er i grunden overflødige. Men moralen er god at huske på. Der er skønhed overalt. Der er døre. Vi skal blot åbne de øjne. Og døre. Magisk!





7 kommentarer:

  1. Din november likner også min november - her er også tåken et problem (eller kanskje en mulighet) denne tiden. Mye vakkert å se i tåken - verden får et annet utseende og det er vakkert når øynene som ser den vil at det skal vere vakkert. Her har vi ikke tåke bare når det er vått og regn i været - men også på dager da himmlen er blå og solen skinner. Da ligger tåken ved bunnen av dalen og ved åpent vann. Da kan vi kjøre oppover i lia og kommme over tåken, det er vakkert:-))

    Ha en flott dag med eller uten tåke - klem

    SvarSlet
  2. så herlige bilder Lene ! Magisk !!

    og jeg forstår akkurat hva du mener.. melankolsk.. en god beskrivelse av denne tiden.. hvor alt liksom går i dvale..

    jeg var tung til sinns i går.. og bestemte meg også for å gå en tur.. det hjalp.. jeg fikk så mange andre ting å forundre og glede meg over.. jeg skal huske det neste gang mørket kryper inn i hodet mitt : )

    ønsker deg en god dag : ) klæm fra mæ

    SvarSlet
  3. Utrolig vakre bilder...og det med den hvite broen er favoritten min...bortsett fra din gule sol da:) Jeg lar sjelden været påvirke meg...jeg prøver iallefall....for frisk luft gjør ikke annet enn godt!!
    Jeg er dårlig på blogging og besøk for tiden...men satser på at det er en forbigående fase:)
    Ha en deilig mandag, klem fra meg, Zara og Major:)

    SvarSlet
  4. Fantastiske billeder, Lene - her var der ikke så meget tåge som nede hos dig, men det gør sig godt på billeder. Klem og en dejlig mandag til dig.

    SvarSlet
  5. Nydelig tåkebilder, Lene.

    Tåka ligger tjukk her også. Skulle gjerne vært på tur i dagslys. Det er mørkt når jeg kjørte til jobb og mørkt når jeg kjørte hjem igjen. Sukk... Nåja, fri på onsdag - så kanskje det da blir en mulighet til tur ut.
    God kveld til deg.

    SvarSlet
  6. Vakre bilder, Lene :-) Her har det også vært mye tåke i det siste...

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlet
  7. Fantastisk stemningsfulle bilder, Lene. De appellerer til den melankolske strengen i meg, den som kan dukke opp denne årstiden, men som ikke er trist, bare ettertenksom, rolig og litt avventende...

    Ha en fin uke.
    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.