fredag den 4. november 2011

En søvnig skytte og skorpioner


Det er morgen og jeg er træt. Det blev en nat med dårlig søvn, jeg sover let i øjeblikket og kæresten kom sent hjem efter en koncert i Malmø. Jeg hørte noget pusle nedenunder, jeg var ellers faldet i søvn, vuggede blidt til lyden af vinden i træerne. Men med et var jeg vågen. Lyttede. Var det mon ham? Jeg blev nødt til at se at se efter. Tænk hvis det var en ubuden gæst. Godt nok var der ingen hunde, som gjorde vrøvl, men noget i mig fik kroppen til at forladen sengen og gå ned af trappen. Forsigtigt. Jeg aner ikke, hvad jeg ville have gjort, hvis det havde været en anden. Jeg var jo uforberedt. Ubevæbnet. En kvinde, hvis søvnskib var stødt på grund. Men selvfølgelig var det ham. Kæresten. Han sad og sundede sig lidt ovenpå koncert og køretur. Vi talte kort sammen og jeg krøb tilbage op af trappen, ned under dynen, tilbage til varmen. Men søvnen var væk. Det varede længe inden den kom igen.

Vejret er ligeså søvnig som jeg. Blæsten fejer disen af vejen, men den danser over markerne. Himlen ved ikke helt, hvad den egentlig vil. Skyerne er tætte og regntunge. Lyset forsøger at trænge igennem. Det er jo faktisk morgen nu. En ny novemberdag. Den fjerde. Hun er skorpion, November, og man skal lidt under overfladen for rigtig at forstå hende. Hun leger med skyerne. Hun danser i disen og hun kan være en underfundig gåde af alt og ingenting. Mystisk. Hun er tilsyneladende efterår, tilsyneladende vinter, men ingen ved helt, hvem hun er. Måske er det derfor, så mange siger, at de ikke rigtig bryder sig om hende. De er usikre. Lidt bange. Bange for det ukendte, det, der dingler i tågedisen og kravler i de kunstneriske edderkoppespind. Personligt har jeg altid godt kunne lide skorpioner. De drager mig. Jeg er så nysgerrig, jeg må bare må ned og se, hvad der er under den intense overflade. Hvis det er muligt. Og alt er jo muligt for den, der bærer viljen i hjertet.

Det er morgen. En ny dag. Selvom jeg er træt, vil jeg ikke lade dagen gå til spilde. Der er flere gode og nødvendige gøremål på agendaen og i aften skal vi til fødselsdag hos min kære bror, som egentlig først fylder år i morgen, men holder middag i aften. Også han er skorpion. Jeg har altid haft dem tæt inde på livet. Måske er det derfor, jeg ikke kan lade være at holde af november. Hvis ingen andre kan lide hende, så kan jeg. De sidste blade, der falder fra træerne, den rastløse raslen og disen, der danser. Det dæmpede lys, de fortrolige samtaler, det dybe, underfundige og alle hemmelighederne.

Det var fredagsordene fra en søvnig skytte. Nyd din dag! :)

7 kommentarer:

  1. Nyd også din dag, dejlige ord om skorpionen :-)Har osse en skorpion tæt på, altid en smule spændende..
    Knus og Rigtig god weekend

    SvarSlet
  2. Nyt egen dag og send den lille skorpion en tanke fra meg. Selv har jeg ingen, nå.

    Ha en god dag

    SvarSlet
  3. God morgen, og takk for hyggelige ord i ditt forrige innlegg. Jeg er sikker på at du har gjort det rette valg. det kommer kanskje mer fra jan Vincents Johannessen framover. Han skriver mye bra om livet.

    Ute er det grått og trist, men inne er det lyst, varmt og trivelig. På bordet står kaffen, og bunken med bøker venter på å bli lest.

    Håper dere får det hyggelig i hos din bror i kveld. Ha en fin week-end!

    SvarSlet
  4. God søvning fredagsmorgen, Lene.

    Jeg ble også vekket opp klokka 01 natt natt til i går. Av naboens sementblander som bygger på huset sitt. Grrr... Måtte ut å fortelle han (i pysjen)at nå måtte det bli ro.

    Når jeg da kom i seng, tok det lang tid før søvnen igjen innhenta meg.

    I går kom naboen på døra med unnskyldning og nydelige bukett blomster.

    Måtte fredagen bli god, Lene :o)

    SvarSlet
  5. Ja, vi er jo avhengig av en viss dose søvn for å klare å gjennomføre det vi har planer og ønsker om å gjennomføre i løpet av dagen. Sånn er det nå en gang... Jeg er selv en skorpion, Megan,- og du og jeg kommuniserer jo godt... Vi har mye av de samme tanker, ønsker og drivkrefter.. og vi lar oss ikke stoppe sånn med det første! ;-)
    Ønsker deg en fin bursdag hos din bror! Nyt helgen! Klem fra Liv Hege

    SvarSlet
  6. Eg har også tulla litt i natt - men som vanlig er det kun min egen feil....kaffe om kvelden. Det er liksom noko med den - kaffien om kvelden i godt lag. Eg veit at den vil rote til natta mi - men allikavel måtte eg berre ha den til dei gode vaflene som vart servert på strikkekafeen i går.
    Ha ei flott helg og klem

    SvarSlet
  7. HUFF ! du er visst inne i et mønster med den søvn.. jeg tror hodet ditt jobber i høygear.. du har for mye å tenke på lige nu..

    håper dere hadde en hyggelig aften og en fin feiring av din bror..

    god lørdag : ) klæm fra mæ

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.