tirsdag den 29. november 2011

En dag i København


Lyset kom, mens jeg sad i toget. Rejste sig over togskinner og banelegemer og afslørende en dag, der skulle vise sig at blive anderledes lys end de forrige. Solen skinnede, da jeg ankom til Københavns Hovedbanegård og stod af toget. Gik mod trappen og fulgtes med en strøm af mennesker, pendlere og turister ud i morgenen og byen. Der blæste en frisk vind over perronen og den fulgte os op af trappen. Jeg tror den bor på Hovedbanegården om vinteren. Den er som en hjemløs, der har fundet sig et sted at være og i grunden slet ikke er uden et hjem. Den rusker op i hår og huer og byder velkommen. Jeg skuttede mig og trak lyslåsen godt op i halsen. Hilste på vinden og begyndte at gå. Langs med Tivoli, forbi Glyptoteket, krydsede HC Andersens Boulevard og gik langs Nationalmuseet ned til kanalerne. Solen skinnede hen over tagene og glimtede i vandet. Der duftede af kaffe, da jeg drejede lidt til venstre og gik mod Gammel Strand. Jeg var fristet af kældercaféen, men skulle videre til mit møde.

Et par timer senere stod jeg igen på Gammel Strand. Nu var byen i fuld vigør. Busser, biler og mennesker alle vegne. På torvet, Café Europa og Norden. Illum. Der lød julemusik fra butikker og fra en gademusikant og der var julelys hos Royal Copenhagen på Amagertorv. Men det forekom egentlig ikke særligt juleagtigt, for solen skinnede og himlen var blå. Temperaturerne var milde og gårsdagens storm havde kun efterladt lidt jordiske rester af forblæste efterladenskaber, grene og et par tagsten. Jeg skulle mødes med min mor i Magasin, hun var på vej, men jeg havde stadig god tid. Besøgte en butik og købte en håndcreme, jeg bare må have, når nu det er blevet vinter og huden bliver tør. Sludrede lidt med ekspedienten, som gav sig god tid. Jeg sank dybt ned i byen og var hjemme igen for en stund.

Mor dukkede fra metroen i kælderen og kom op i undertøjsafdelingen. Vi forlod Magasin. Gik ned af strøget og drejede om i stræderne, de smalle, gamle huse, kælderbutikker, farver og boehmeliv. Jeg holder af at gå rundt i det gamle København og jeg holder af at spise frokost på Atlas Bar. Det gjorde vi. Igen. For mors vedkommende var det første gang. Hun var også begejstret. Et solidt varmt måltid og god snak. Siden gik vi videre, ud i gaderne, i livet, en boghandel, hvor mor forærede mig en bog, fordi jeg har fødseldag på lørdag. Sådan er hun, min kære mor. Hun elsker at give gaver og man skal passe på, hvad man ønsker sig, for det kan hænde at man får det lige på stedet. Specielt hvis man er i nærheden af sin fødselsdag. Til gengæld hjalp jeg hende med at finde lige de støvletter, hun havde ønsket sig og forgæves ledt efter. Det lykkedes og så var det tid til at haste mod Nørreport og finde toget tilbage til provinsen. Vinke farvel til København. Forlade mørket og den underjordiske station, køre mod lyset og mod syd. Vest.

Jeg læste på vej hjem i toget. Opslugt af Helle Helles historie "Dette burde skrives i nutid", som også foregår i provinsen, faktisk ikke så langt fra, hvor jeg bor nu. Minimalistisk nøjagtighed og en god historie mellem linjerne. Det er en vidunderlig skrivestil, så enkel og fuld af undertekst. Jeg holder af at læse gode forfattere, som alle har det fælles, at de skriver helt på deres egen måde. Faktisk endte det med, at jeg var nødt til at læse videre det meste af aftenen i går. Efter tur med hundene, aftensmad og nyheder. Litterær afslutning på en dejlig solskinsdag en mandag i november.

9 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig dag og med et spændende besøg i den gamle bydel. Atlas Bar kender jeg ikke, men tak for anbefalingen - den vil jeg besøge næste gang, jeg er i byen.

    Klem fra et gråt Nordsjælland og hav en dejlig dag, Megan.

    SvarSlet
  2. Tak Madame, her skinner solen og det må den meget gerne blive ved med. Jeg nyder lyset! :)

    SvarSlet
  3. Jeg er så vild med Københavns tårne og tinder....hm..ja tinder er vel lidt rigeligt, men det lyder godt :-)

    SvarSlet
  4. Høres ut som en vidunderlig dag, Lene, og jeg kjenner at jeg vandrer med deg - har lyst til å vandre de samme gatene du her med så stor innlevelse og nærværhet beskriver. Så hldig du er som kan møte din mor, ha en dag sammen; skulle gitt alt for en dag i byen med min mor...

    Jeg sitter på sykehuset i Tromsø igjen, venter på beskjed om at jeg kan reise hjem, de siste undersøkelsene er avsluttet, bare resultatene gjenstår. JEG er IKKE syk, men jeg skal være nyredonor for min lillebror. For et privilegium; sier jeg. En gave jeg kan gi ham, uten forbehold, og jeg ser fram til at det skal skje; sannsynligvis i månedskiftet januar/februar...

    Ha en fin tirsdag.
    Klem

    SvarSlet
  5. Så fint med en tur i København - en fin by som jeg desverre har sett altfor lite av - men der kommer vel tider. Har en drøm om å kjøre bil i Danmark med min kjære - ta inn på en kro og finne små danske byer og utforske - se landskapet og selvfølgelig en tur i København. Kanskje kjører jeg forbi der du bor også - hvem vet:-)) Nå er jeg snart klar for sykehuset og skal prøve min nye veneport for første gang. Føler meg "mørbanket" etter operasjonen i går - den danske kirurgen var ikke lett på hånden der han jobbet med å sette inn fremmedlegemet - men han vist vel at jeg var i bedøvelse så han kunne gjøre sin jobb i fred og ro og med den rå makt han måtte bruke for å få "dingsen" på plass. Ha en lys dag Lene og klem

    SvarSlet
  6. For en herlig dag i København, en by jeg liker å besøke;) Godt stormen løyet, for det kan virkelig blåse i den byen:)
    Ha en fin dag, her regner og blåser det, og snøen som falt i helga, er borte..
    Klem fra meg;)

    SvarSlet
  7. Sikke en dejlig dag du har haft Lene, dejligt at mødes med sin gavmilde mor, fint at du kunne hjælpe hende med at købe de støvletter, at afslutte sådan en dag med en god bog er bare et vidunderligt punktum på en god dag.
    I kærlige tanker, god Tirsdag aften.

    SvarSlet
  8. Å, for et flott skyline-bilde!

    Takk for at du tok med med en førjulstur rundt i København, byen i mitt hjerte. Skulle gjerne vært der nå, på ordentlig, kjenner jeg. Din evne til å formidle gjorde at jeg nesten var der likevel.

    God onsdag, Lene.

    SvarSlet
  9. hej :) jeg hedder alice og jeg laver en plakat til en fest for gymnasier, som hedder natværk!
    jeg vil umådeligt gerne bruge dit billede af københavn til min plakat og ville bare høre om det er okay?

    tak på forhånd
    alice topsøe
    christianshavns gymnasie
    alicetopsoe@gmail.com

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.