lørdag den 12. november 2011

Det er dagen i dag


Læg dig på ryggen i græsset og se på skyerne. De presser dig ikke på nogen måde.
Du fornemmer figurer, mønstre og mening. Skyerne er i bevægelse, men de skal ikke opnå noget.
De er fuldt ud i sig selv. Så kan du stilne den overdrevne målbevidsthed. Du dvæler, der hvor du er.
Det er dagen i dag som skal give dig den gode følelse.
- Arne Næss -

Jeg kommer næppe til at ligge i det frostklædte græs i dag, men man kan dvæle ved andre ting end skyer. Flammen på et stearinlys, bare lade blikket hvile, se den dansende ild, bevægelsen og farverne. Eller man kan stoppe op og betragte et blad, lade øjnene følge formerne, fornemme den helt perfekte og unikke skabelse i det sårbare og alligevel så stærke blad. Betragte en fugl, der flyver på himlen, legende let og gratiøst, lader sig bære af vinden på vinger af velvære. Bare stå. Kigge. Være. Det er dagen i dag, der skal give dig en gode følelse, siger Arne Næss og jeg giver ham ret. Dagen i dag. Nu.

Den gode følelse. Hvordan opnår man en god følelse, når man er snotforkølet? Og det mener jeg virkelig. Jeg bliver ikke mindre forkølet af at lade mig frustrere. Det ville jeg nok  have gjort tidligere, men nu er jeg ældre og klogere. Jeg smiler. Måske. Solen er stået op, himlen er blå og frosten ligger over landskabet. Endelig får vi lidt lys og dagen er frydefuld. Nydelig. Lørdag. Her sidder jeg i en tåge af forkølelse og tænker, at jeg må lægge et fokus et andet sted. Der bliver ingen bogmesse i Forum, som egentlig var planen. Der bliver ingen spadsertur i København, min elskede by. Ikke i dag. Plan B rulles ud som en rød løber. Bøger. Ord. En lille tur ud med hundene, godt pakket ind, vejret er velegnet til forkølelse, ingen vind, bare frisk sprød luft. Og så bøger. Gode ord. Inspiration. Snotklude og te.

Jeg læser norske bøger og forfattere i øjeblikket. Jeg følger en bølge af boglig synkronicitet og derfor er det blevet sådan. Arne Næss. Jan Vincents Johannessen. Ellen Vahr. Bøger om at følge sin vej, om at leve og om at finde sin drøm. Dyrke den. Øge den og styrke den. Og selvom min vej i dag mest foregår i det indre, på sofaen med snotklude, forkølet og forladt, så er det en god vej. Den gode vej går gennem lys og mørke, dag og nat. Over fjelde, for at blive i det norske, og ned i dale. Gennem skov og krat og på en lige landevej, hvor horisonten er klar og gennemsigtig. Åbne døre. Lukke låger. Danse over enge i solskin, trampe gennem sne i bidende kulde. Sol og vind. Og snot. Som nu. På denne lørdag i november, hvor solen endelig brænder igennem og himlen smiler fornøjet. En god dag at dvæle. Leve med det, der er. Her og nu.

Det er dagen i dag, der skal give dig den gode følelse. Lad dig fortrylle!

8 kommentarer:

  1. jeg liker å betrakte.. men jeg glemmer å skape øjeblikket.. selv.. jeg har en plan.. jeg skal bare finne den rette coach ; )

    jeg ønsker deg en god lørdag og god bedring !

    SvarSlet
  2. A gjøre ingenting kan være strevsomt: Det er en kunst å gjøre ingenting og gjøre det helt! Men det gir energi og mental styrke. Hvis man bruker litt tid hver dag til "ingenting" kan man oppnå både oppladning og sortering. Det å ligge på sofaen og bare være forkjølet kan by på en vidunderlig sjanse til å gi kropp og sinn litt fri: man trenger det.

    Så Lene, gi litt blaffen i verden i dag, kos deg med dine bøker, god te, ingenting er viktig - ingenting betyr noe, bare invilg deg en pause.

    Ha ei god helg.
    Klem

    SvarSlet
  3. Jeg har nydt min lørdagsformiddag i dag. I fulle drag. Uten de store gjøremål.
    Gylne øyeblikk.

    God bedring, kjære.

    SvarSlet
  4. Eckhart Tolle ville glæde sig over det du har skrevet i dag ... og faktisk også rigtig meget af det du ellers har skrevet.

    Han siger jo, at det eneste vi skal gøre er at være tilstede i nuet. For alt der sker ... sker i nuet. Det lyder simpelt, men er det ikke altid. Tankerne beskæftiger sig meget nemt med det der var før og det der kommer efter nuet. Og her bliver det så meget interessant, for han siger også at fortiden og fremtiden kun findes i vores tanker. Så hvis det er der fokus er, så går vi glip af livet ... for det findet kun i nuet.
    Spændende mand ... lige som du er en spændende kvinde.

    SvarSlet
  5. Mye fint og tankestimulerende på bloggen din!
    Legger til.
    Mvh. tusen

    SvarSlet
  6. Gode ord og så godt at der kan finnes en plan B når ting ikke går som planlagt:-))

    God helg Lene og klem ....og god bedring:-))

    SvarSlet
  7. Skjønner at plan B er den beste i din situasjon, men ikke den dummeste plan;)
    Jeg elsker å se inn i flammer eller skue utover havet, det gir en indre ro:)..men idag skal jeg rydde rundt meg selv..ikke i meg selv:)
    God bedring til deg, knus;)

    SvarSlet
  8. Plan B var en god pla, for nuet.
    Sender en liten flamme med et ønske og god bedring.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.