søndag den 30. oktober 2011

Vintertid, tålmod og et positivt tog


Jeg har ventet. Ventet på at han skulle kravle ned fra vindueskarmen og gå i retning af tastaturet. Jeg lod med vilje PCen stå her ganske tæt på, den har været tændt og parat. Jeg har spist morgenmad med kæresten, vi har nydt en stille morgen ved stearinlysenes skær og set lyset komme. Lyset, som i dag er mere lyst. Der er sprækker i skydækket og solen hilser fra sit skjul. Overvejer. Et lille søndagsvisit måske? Men filosoffen? Han står rank og tavs på sin plads ved siden af skytsenglen, stirrer i retning af Nordnorge og ikke et eneste ord kommer over hans læber. Håret stritter, det velkendte look, hjertet på skulderen, ordene på maven. Vennskap er en sjel i to legemer.

Er der mon noget, jeg har misforstået? Ville han ikke være gæsteskribent i dag? Nu er det formiddag, selvom vi er gået over til vintertid og har fået en time foræret. Dagen er helt ny og vi er blevet en time rigere. Kæresten er kørt til Lolland for at besøge en god ven. Og her sidder jeg i dønningerne af natten, de første lyse timer og kigger ud af vinduet. Ser de sidste blade falde af træerne. Denne dag markerer ligesom en overgang, helt symbolsk. Det er som om naturen er enig. Det er tid nu. Vinter. Vintertid.

Måske vil han bare gøre det, når han føler for det. Filosoffen. Jeg havde glædet mig til sangen fra Senja, glædet mig til at lære hans tanker lidt bedre at kende. Hvad føler han mon? Hvad tænker han på og hvor højt går hans filosofiske bølger? Jeg havde faktisk glædet mig. Nu står jeg selv til ansvar for ordene på bloggen endnu engang. Hvad skal jeg dog skrive? Jeg er uforberedt. Jeg havde set frem til ord og billeder fra en smuk ø i Nordnorge, jeg havde forventet længselsfulde vendinder og små nordlige hemmeligheder. At forstå en filosof er en ting, men at han så ovenikøbet er fra det nordlige Norge. Hvad mon han har på det hjerte, der sidder på hans venstre skulder? Ved han noget, jeg ikke ved? Jeg prøver at fange hans blik, men hans er fæstet mod nord og han ser bestemt ikke ud som om han har tænkt sig at gå til bloggen. I dag. I morgen måske? Jeg må vente. Endnu engang væbne mig med tålmodighed og det er i sandhed noget, der kan falde mig forfærdelig svært. Men jeg prøver. Øver mig. Bliver lidt bedre hver dag. Tror jeg nok.

Inden jeg begyndte at skrive disse ord, var jeg besøg hos Michael som i dag skriver om positive tanker og om, at man hver eneste skal tage temperaturen på sin positivitet. De negative tanker har det med at buldre som bumletog på gamle skinner og de skal holdes i hånden. De skal føres ned af sporet og ud til højre. Her drejer man på skiftesporet, afsporer toget med de negative tanker og følelser ombord, og så kører man videre med det tog, som indeholder de gode positive tanker, troen på fremtiden og livet. Toget med vogne fulde af blomster, velduftede ord af glæde og små citater der minder en om, at livet er godt. Glædeligt. At det vil os det bedste. Og der er plads til alle ombord på det tog. Det er faktisk som om toget vokser og vognene bliver flere og smukkere, jo flere mennesker der kravler ombord og beslutter sig for, at de vil have et godt liv. Være glade som det primære. Taknemmelige. Og være med til at glæde andre.

Jeg stiger på det tog i dag. Planter gode tankefrø og skriver med guldbogstaver i min Glædesbog. Det er søndag. Det er vinter. Og filosoffen er tavs, men det skal man ikke tage fejl af. Man ved aldrig! ;)

Glædelig søndag.

8 kommentarer:

  1. Godmorgen Lene!
    Nyd din søndag :-)

    SvarSlet
  2. I lige måde Margith. Håber din dag bliver fin! :)

    SvarSlet
  3. Gledelig søndag til deg også ღ
    Vakre tanker fra K@ri*

    SvarSlet
  4. Dejlige ord Lene og det gør mig glad at du valgte lige netop det tog, heldigvis bliver vi flere og flere der vil med det tog, selvom det kræver sin kvinde/mand at lære sig at unde sig selv det bedste, men øvelse gør mester og beslutningerne bliver heldigvis nemmere at træffe imellem det positive og det negative, herligt.
    I kærlige tanker, god Søndag.

    SvarSlet
  5. hmm.. de er troende folk.. de som bor på Senja.. søndag er hviledag.. man går i kirken.. i alle fall den eldre garde..

    filosofen holder nok bare hviledagen hellig.. du skal se han er parat den neste uken : )

    god søndag..

    SvarSlet
  6. God morgen, Lene!
    Nydelig bilde du har fått i headingen din.
    Ha en riktig fin søndag.

    SvarSlet
  7. "En kan til enhver tid i livet velge å strekke seg etter et par fliker av himmelen eller la seg fange av reimer fra helvete. Jeg har alltid valgt flikene av himmelen" sitat ukjent. men det handeler om å være optimist, og det er prøver jeg etter beste,fattige evne å være, men av og til må man bare tørre å dra ned sporet til høyre, for det kan hende at det på den endestasjonen oså - eller til og med på neste stasjon - venter noe godt. Det handler om utvikling, kanskje må det en snuoperasjon til, men av og til tror jeg man bare må la det stå til, hvis ikke kan vi ende opp i noe jeg kaller "positivitetstyrraniet" - og det er ikke positivt...

    Ha en deilig søndag videre, Lene
    Klem fra Nord-Norge

    SvarSlet
  8. Takk for deilige ord, og skjønne bilder (fra de siste innleggene dine)
    jeg hopper også på de vognene med positivitet i seg. Så går alt så mye bedre, når man kommer litt nermere stoppestedet.
    Ha en deilig søndag.
    klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.